• 1
  • 2
2025-02-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDike
Ja alltså det går blir ju inte ogiltig bevisning bara för att filmningen inte är tillåten. Grannen kan ändå anmäla dig för att ha filmat hans tomt även fast det sker ett mord på filmen.
Fast det handlar om en annan rättegång, skulle man filma ex ett mord, så handlar bevisningen enbart om mordet som hände på tomten, domstol tar inte upp att filmen var olaglig inspelad via bilen.

Det blir grannen som i sin tur som ska bevisa att filmen använts vid andra tillfällen, inget polisen ens kan hjälpa dig med på bara en misstanke, det duger inte o ger inte tillstånd o söka igenom bilen.

Det krävs ganska mycket för grannen ska få tillgång till din bil, misstanken räcker inte. Dvs man kan slå på via app, man såg något hända som ex mordet, det ger ägaren rätt att använda kameran mot sin granne, men om kameran varit på hela tiden, det är en annan fråga som bör bevisas.
Senast redigerad av hjorten16 2025-02-08 kl. 20:56.
Citera
2025-02-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast det är här man kan ta tesla bilarna, du kan parkera den mot din grannes tomt/fönster, bilen spelar in vid rörelse eller när bilägaren själv vill via sin app.

Men ingen har rätt att bara bryta sig in i din tesla bara för att se om du spelar in, trots att alla vet att tesla har denna funktion inbyggt i sina bilar.

Vilket knappast är förenligt med dataskyddsförordningen.
Citera
2025-02-08, 20:56
Medlem
Citat:
Fast det handlar om en annan rättegång, skulle man filma ex ett mord, så handlar bevisningen enbart om mordet som hände på tomten, domstol tar inte upp att filmen var olaglig inspelad via bilen.

Det blir grannen som i sin tur som ska bevisa att filmen använts vid andra tillfällen, inget polisen ens kan hjälpa dig med på bara en misstanke, det duger inte o ger inte tillstånd o söka igenom bilen.

Det krävs ganska mycket för grannen ska få tillgång till din bil, misstanken räcker inte.

Du har uppenbarligen noll koll på hur regelverket för kamerabevakning ser ut. En massa killgissningar och mansplainande med noll förankring till verkligenheten.
Citera
2025-02-08, 20:57
Medlem
DirtyDikes avatar
Citat:

Det krävs ganska mycket för grannen ska få tillgång till din bil, misstanken räcker inte.
Ja alltså det var det jag menade, att det blir ju ett annat brott. Men jag förstår inte riktigt vad vi diskuterar längre, allt jag säger är att du får filma vad du vill hemma utan skyltar och att rent tekniskt är det inte tillåtet att filma grannen med en tesla heller.
Citera
2025-02-08, 21:12
Medlem
DirtyDikes avatar
Citat:
Exakt finns en massa irrelevanta lagar, dessa är till för att förebygga fel användning, som du filmat din granne som springer naken o hämta en kaffekopp på altanen, då kan du inte använda filmen.
men händer det ett brott då får du filma.
Ja men jag får nog ändå inta använda filmen mer än till polis eller åklagare om jag filmar ett brott genom grannens fönster. Och rent tekniskt får jag ändå inte filma, jag slipper ju bara undan för det blir nån typ av "nödvärn" eller vad man ska kalla det.
((Detta är borderline offtopic bara så du vet))
Citera
2025-02-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ja men jag får nog ändå inta använda filmen mer än till polis eller åklagare om jag filmar ett brott genom grannens fönster. Och rent tekniskt får jag ändå inte filma, jag slipper ju bara undan för det blir nån typ av "nödvärn" eller vad man ska kalla det.
((Detta är borderline offtopic bara så du vet))
Fast har en kompis som jobba på en mack, statoil Holmsund för att vara exakt, Man har kamera övervakning enbart över sitt område, eller det är vad man går ut med, det skedde ett större brott längre bort, polisen fråga ifall dom fick se o använda kameraövervakningen, men området dom intressera sig för handla inte om mackens område utan vägen som låg utanför deras område, skaffa bevis på bilen färdas där o exakt tid, dvs macken filma inte enbart sitt område utan även allmänt utanför, och det visste polisen om, varav dom använder sig av macken.
Citera
2025-02-08, 22:07
Medlem
DirtyDikes avatar
Citat:
Fast har en kompis som jobba på en mack, statoil Holmsund för att vara exakt, Man har kamera övervakning enbart över sitt område, eller det är vad man går ut med, det skedde ett större brott längre bort, polisen fråga ifall dom fick se o använda kameraövervakningen, men området dom intressera sig för handla inte om mackens område utan vägen som låg utanför deras område, skaffa bevis på bilen färdas där o exakt tid, dvs macken filma inte enbart sitt område utan även allmänt utanför, och det visste polisen om, varav dom använder sig av macken.
Ja fast eftersom det är mack och inte en privatperson så krävs det tillstånd och tillståndet kan nog innefatta allmänhet. Och jag vet ärligt inte vad du snackar om i övrigt... Du debatterar om saker ingen har sagt något om.
Citera
2025-02-08, 22:22
Medlem
DirtyDikes avatar
Citat:
Jag berättar hur allt fungerar, dagens kamera har en enorm vidvinkel, spelar ingen roll vart du placera den på din tomt så spelar den in ett enormt område, upplösningen är dessutom så extrem att du kan zooma in ytterkanterna med exat precision o ta fram enbart ytterkanten, med den kunskap förstår du att den kamera du installerar hemma på din tomt filmar mycket långt, inte bara din närmsta granne även fler. du kan även zooma upp bilder på grannen längs bort, så bra är upplösningen.

Via detta förstår du även vad polisen förstår med macken kameror, dom ser mer och längre än vad man går ut med, det samma med dina egna kameror.
Vad har något av det du säger med TS att göra?
Citera
2025-02-08, 22:27
Medlem
Citat:
Vad jag berätta är hur dagens kameror fungerar, det är inte en spetsig bit på ett exakt område, det är en glob, du kan placera den i hörnet av ditt hus och den filmar bägge sidor med 360 grader, inte bara 360 den filmar även långt med sin upplösning.
Citera
2025-02-08, 22:33
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har skaffa ny övervakningskamera Unifi till mitt hem och den kan spela in konstant med ljud ( till disken blir full) men hur är det egeligten rent juridisk. Jag har skyltar om att larm med videoövervakning på utsidan och fönster på villan. Det står inget om konstant inspelning
Säg att jag får besök, städare , hantverkare etc och jag inte befinner mig där då spelas ju deras samtal och det som de gör in utan att jag ”deltar”.

Vad gäller egentligen rent juridiskt då?

Edit : kameran sitter inomhus och man ser inte någon allmän plats

Hantverkare o servicepersonal vet jag inte, men om du tar hem någon och har sex eller om personen är naken tror jag du behöver den personens samtycke till kamerainspelning.
Citera
2025-02-10, 12:38
Medlem
Citat:
Tar man bara detta med övervakningskamera. Denna Tesla ägare la även ut filmen på facebook för att jaga rätt på gärningsmannen som rispa hans bil.
Allmänheten lycka identifiera mannen.

Filma är inte ett speciellt brott mot något mer än vid fel användning av det som spelas in då kan det bli straffbart inte annars.
https://www.molndalsposten.se/nyhete...2-e67bca7c13ad
Citera
2025-02-11, 08:29
Medlem
Citat:
Tar man bara detta med övervakningskamera. Denna Tesla ägare la även ut filmen på facebook för att jaga rätt på gärningsmannen som rispa hans bil.
Allmänheten lycka identifiera mannen.

Filma är inte ett speciellt brott mot något mer än vid fel användning av det som spelas in då kan det bli straffbart inte annars.
https://www.molndalsposten.se/nyhete...2-e67bca7c13ad

Att publicera bild/film som får stor spridning på en misstänkt gärningsperson utgör i de allra flesta fall förtal. Men det är en helt annan fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in