Igår, 09:39
Medlem
29 tum är en 28 tum fälg med ett bredare och djupare däck på. Om du ska cykla landsväg och i satn skulle jag välja en hybridcykel.
Citera
Igår, 09:44
Medlem
Standardstorlek på vuxencyklar är 28 tum = 700 mm. Vanliga cyklar, hybrider, racers etc. Mountainbikes har 26, 27,5, 29 tum.

Låter som att du vill ha nån sorts hybrid. Skit I dämpad framgaffel om du inte ska cykla i skogen, onödigt tungt, dyrare och fler saker att ge service.
T ex 28tum/700mm x 32 mm bredd är en bra kompromiss av bekvämlighet och fart för allmän blandad cykling
Citera
Igår, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Han säger att han ska cykla på landsväg/i stan. Men du vill att han ska ha en cykel gjord för skogen. Tycker du även att han ska satsa på heldämpat?

Cykeln jag länkade till har rakt styre. "Alla" seriösa cykelpendlare som cyklar på asfalterade vägar/i stan väljer bort en MTB.

Du kan ju fråga här vad de använder.
https://happyride.se/forum/threads/h...del-9.3494429/

En gravel med rakt styre blir perfekt.

Han cyklar mest i stan och söker en MTB eller Hybrid och ingen jävla gravel pucko.
Svara på hans jävla fråga istället för att bajsa på om gravel
Citera
Igår, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laken47
29 tum är en 28 tum fälg med ett bredare och djupare däck på. Om du ska cykla landsväg och i satn skulle jag välja en hybridcykel.

Ja 28 går lika bra och gärna lämpad då för att få ned vikten.
Citera
Igår, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Senast jag köpte en cykel för typ 10 år sedan fanns det 26 och 28 tum att välja på om man ville ha en vuxencykel, och nu när jag ska köpa en ny så finns både 27.5. , 28, och 29 tum.

Vad ska jag välja?
Jag cyklar mest landsväg och i stan och jag är hyfsat tränad så jag vill inte att det ska rulla tyngre bara för att jag väljer fel storlek på hjulen även om jag vet att det är däcken i sig det beror på mest.

Hittade en skitfin cykel med 27.5 tums hjul men osäker om det är bra för landsväg.
Jag gillar rakt styre så det är ingen racer jag söker utan mer en mountainbike eller hybrid.
Du ska ha så smala däck som möjligt om du vill att det ska rulla lätt. samt pumpa högt tryck i däcken.
Större tum är att föredra framför lägre med för hur lätt det ska rulla MEN det gör inte alls lika stor skillnad mot hur smala däcken är.

29" på smala däck hade vatt det bästa,, men skillnaden är ytterst liten mot 27.5" som är lika smala.
Och tillgången på smala 27,5" & 29" däck gör det till ett eventuellt problem att använda 27,5" & 29" med.
Citera
Igår, 12:08
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Han cyklar mest i stan och söker en MTB eller Hybrid och ingen jävla gravel pucko.
Svara på hans jävla fråga istället för att bajsa på om gravel

En gravel med rakt styre är en hybrid.

Cyklar är mitt yrke.

Allt gott.
Citera
Igår, 12:33
Medlem
tryffs avatar
låter som du skall ha hybrid och är du inte dvärg så skall du ha 28" (som kan heta både 700 och 662)
Citera
Igår, 13:03
Medlem
Citat:
En gravel med rakt styre är en hybrid.

Cyklar är mitt yrke.

Allt gott.

Dagens bästa.
Citera
Igår, 15:44
Medlem
bees avatar
Däcket ska väl iaf passa på fälgen !

26" Fälg, däck ; 559
27.5" Fälg, däck ; 584
28" Fälg, däck ; 622
29" Fälg, däck ; 622 , extra breda 28" däck kallas alltså 29"
gammalt 28" Fälg, däck ; 635

rätt däckstorlek för den fälgen man har,
sen kan man väl köra 20" hjul i en 28" ram om man vill
Citera
Igår, 16:39
Medlem
Citat:
Han säger att han ska cykla på landsväg/i stan. Men du vill att han ska ha en cykel gjord för skogen. Tycker du även att han ska satsa på heldämpat?

Cykeln jag länkade till har rakt styre. "Alla" seriösa cykelpendlare som cyklar på asfalterade vägar/i stan väljer bort en MTB.

Jag cyklar mycket i stadstrafik och tycker det är skönt med breda däck (55 mm) som ger en viss dämpning då det är mycket ojämnheter på gator och cykelbanor i sta'n. Dämpad framgaffel är däremot onödig vikt, men en odämpad MTB kan nog vara perfekt i alla fall om det går att fästa stänkskärmar. En odämpat MTB kanske kallas "gravel" med rakt styre idag.
Citera
Igår, 19:05
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag cyklar mycket i stadstrafik och tycker det är skönt med breda däck (55 mm) som ger en viss dämpning då det är mycket ojämnheter på gator och cykelbanor i sta'n. Dämpad framgaffel är däremot onödig vikt, men en odämpad MTB kan nog vara perfekt i alla fall om det går att fästa stänkskärmar. En odämpat MTB kanske kallas "gravel" med rakt styre idag.
Men det är väl ändå kraftiga dubbar? rullmotståndet hörs ju med mtb-däck. Släta 40mm för kärringcyklar men ts vill nog ha 25-28 mm.

Jag har haft alla typer av cyklar.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Men det är väl ändå kraftiga dubbar? rullmotståndet hörs ju med mtb-däck. Släta 40mm för kärringcyklar men ts vill nog ha 25-28 mm.

Jag har haft alla typer av cyklar.

Jag har flera olika typer av däck till min cykel. På sommaren har jag Marathon Almotion (vilket cykeln levererades med). Det däcket har inte speciellt grovt mönster i mina ögon in alla fall. Men det finns ganska stor utbud med breda däck som inte är MTB-däck nuförtiden att välja mellan.

Citat:
"Marathon Almotion"

THE STATE-OF-THE-ART TOURING TIRE. Incredibly multipurpose tread with the latest tire technology for ultimate riding performance and increased puncture protection. The Marathon Almotion is safe, agile and versatile. The new, high-performance ADDIX compound gives the tire improved grip and lower rolling resistance. Ideal for rigorous tours by bike or e-bike (E-25).

https://www.schwalbe.com/en/Marathon-Almotion-11654056

TS har inte skrivit något om hur breda däck som efterfrågas så jag vet inte var 25-28 mm kommer ifrån. I Tour de France är trenden bredare däck, För 20 år sedan var 22 mm eller 23 mm vanligt, vilket senare ökade till 25 mm. Men förra året var 28 mm vanligast. Så ska TS tävla i landsvägscykling så kanske 28 mm är bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in