Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
Senast jag köpte en cykel för typ 10 år sedan fanns det 26 och 28 tum att välja på om man ville ha en vuxencykel, och nu när jag ska köpa en ny så finns både 27.5. , 28, och 29 tum.
Vad ska jag välja?
Jag cyklar mest landsväg och i stan och jag är hyfsat tränad så jag vill inte att det ska rulla tyngre bara för att jag väljer fel storlek på hjulen även om jag vet att det är däcken i sig det beror på mest.
Hittade en skitfin cykel med 27.5 tums hjul men osäker om det är bra för landsväg.
Jag gillar rakt styre så det är ingen racer jag söker utan mer en mountainbike eller hybrid.
Du ska ha så smala däck som möjligt om du vill att det ska rulla lätt. samt pumpa högt tryck i däcken.
Större tum är att föredra framför lägre med för hur lätt det ska rulla MEN det gör inte alls lika stor skillnad mot hur smala däcken är.
29" på smala däck hade vatt det bästa,, men skillnaden är ytterst liten mot 27.5" som är lika smala.
Och tillgången på smala 27,5" & 29" däck gör det till ett eventuellt problem att använda 27,5" & 29" med.