Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
Nu har jag hittat en fin mtb cykel men har fått problem.
1. Däcken är på 27.5 tum men inte satan finns det smala och sköta däck till den storleken.
2. Skulle då köpa en 29 tummare istället men fan samma sak där, att det var aär bred däck.
Ska jag måste köpa nya jävla 28 tums fälgar för att kunna ha ett smalare jävla däck som går att cykla landsväg med eller vad?
27.5 jävla tum, vad satan är det för storlek ens?
Beteckningen 27,5" är något som hittades på av tillverkarna av MTB vad jag vet. Fälgdiametern för 27,5" är 584 mm enligt ISO-standarden. När du köper däck är det säkrast att använda just ISO-storleken för att veta vilka däck som passar till en fälg då för en del tummått finns flera olika storlekar, t.ex. 26" finns i minst tre olika fälgdiametrar. Jag kollade i en butik och det finns absolut racerdäck för ISO 584 mm (27,5") men det är också frågan vilken bredd det är på fälgen, då det finns en minsta och största däcksbredd som rekommenderas med en viss fälgbredd:
https://www.schwalbe.com/en/technolo...re-dimensions/
29" är ISO 622 mm vilket är exakt samma som vanligaste 28" storleken. Men här gäller också att man behöver välja en däckbredd som är lämplig för fälgbredden man använder, enligt ovanstående länk. Har du t.ex. 21 mm fälgbredd så kan du använda mellan 25 och 65 mm breda däck. Så vissa fälgar klarar både smala racerdäck och bredare MTB-däck.