• 1
  • 2
2025-02-09, 08:52
Medlem
Hej,

Av ren kuriosa, några frågor av nyfikenhet;

hur ofta använder ni svamp? Odlar ni eget eller köper ni från darknet?
Hur snabbt tar ni slut på er inköpta mängd? Och isåfall hur mycket har ni då köpt in.
Citera
2025-02-09, 08:57
Medlem
Talking-Donkeys avatar
En fråga till.
Är det bra för unga män med autism/Aspergers som mår dåligt allmänt?
Citera
2025-02-09, 10:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
En fråga till.
Är det bra för unga män med autism/Aspergers som mår dåligt allmänt?
Svamp ska du inte ta när du mår dåligt. En psykadelisk tripp förstärker din sinnesnärvaro med 1000% (påhittad siffra) vilket innebär att om du mår dåligt ökar risken för en drogutlöst psykos. Så nej, det är inte bra för unga män med autism som mår dåligt.
Citera
2025-02-09, 10:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
Hej,

Av ren kuriosa, några frågor av nyfikenhet;

hur ofta använder ni svamp? Odlar ni eget eller köper ni från darknet?
Hur snabbt tar ni slut på er inköpta mängd? Och isåfall hur mycket har ni då köpt in.
Nu är det omkring 12-13 år sedan jag tog svamp.

Har bara använt det vid en eller två tillfällen.
Odlat eget. Har inte köpt growkit, utan har följt metoden som heter PF Tek. Googla så får du fram massvis med guider.

Jag sålde av det jag odlade. Har gjort några odlingsförsök senare, men har slarvat med hygienen och därmed kontaminerat myceleumet.

Jag slängde alla mina odlingsgrejer förra sommaren. Låg ändå bara i ett förråd och skräpade. Så undanber PM om att få sporer. För det har jag inga.
Citera
2025-02-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nu är det omkring 12-13 år sedan jag tog svamp.

Har bara använt det vid en eller två tillfällen.
Odlat eget. Har inte köpt growkit, utan har följt metoden som heter PF Tek. Googla så får du fram massvis med guider.

Jag sålde av det jag odlade. Har gjort några odlingsförsök senare, men har slarvat med hygienen och därmed kontaminerat myceleumet.

Är det en lukrativ bransch om man slår upp flera kits och odlar några hg?

Hur petig bör man vara med hygienen egentligen? Är det lätt att det blir kontaminerat?
Citera
2025-02-09, 10:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Hur petig bör man vara med hygienen egentligen? Är det lätt att det blir kontaminerat?
Lukrativt vet jag inte. Det är ju inte beroendeframkallande och användandet är ganska begränsat i och med att hjärnan måste få vila efter en tripp. Så jämfört med att langa tjack eller röka så är svamp småpotatis.

Hygienen är superviktig. Särskilt vid inokuleringen. Det vill säga efter du steriliserat kärlet och ska injicera sporerna. Jag skulle säga att det måste vara kliniskt rent.

Finns dem som använder väteperoxid och liknande för att bli av med kontaminering. Antar det är okej för en nybörjare att använda det medan man arbetar upp sina hygienrutiner.

Men om man ska starta en riktig odling skulle jag säga att en bajsodling är den som ger bäst resultat enligt alla guider jag läst.

Här har du en gammal guide på svenska: http://knarkkorven.magiskamolekyler....ampodling.html
Obs: de kör på http protokollet så din webbläsare kommer att varna för att det är osäkert. Klicka förbi varningen för att se guiden.
Citera
2025-02-09, 11:01
Medlem
Citat:
Lukrativt vet jag inte. Det är ju inte beroendeframkallande och användandet är ganska begränsat i och med att hjärnan måste få vila efter en tripp. Så jämfört med att langa tjack eller röka så är svamp småpotatis.

Här har du en gammal guide på svenska: http://knarkkorven.magiskamolekyler....ampodling.html
Obs: de kör på http protokollet så din webbläsare kommer att varna för att det är osäkert. Klicka förbi varningen för att se guiden.

Sant, men när du sålde. Fanns det en stor kundkrets?

Sen är jag nyfiken om det ens finns en efterfrågan. Säljs det på darknet och FS/och dylik tror du?
Citera
2025-02-09, 11:02
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Sant, men när du sålde. Fanns det en stor kundkrets?

Sen är jag nyfiken om det ens finns en efterfrågan. Säljs det på darknet och FS/och dylik tror du?
Jag sålde av mitt på Flugsvamp 1.0 på en vecka. Tror jag fick fram 25g torkat på en odling med 6st rismjölskakor.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-02-09 kl. 11:21.
Citera
2025-02-09, 11:29
Medlem
Citat:

Om du känner folk som vill köpa, så javisst.
Men bättre att du börjar med ett kit första gången, som test. Helt onödigt att odla fram en massa innan du vet hur mycket du kan sälja, och så blir det inte så dyrt om första skörden misslyckas heller.

Jag misslyckades på mitt första och hittills enda försök. Blev bara en dvärgsvamp trots fint och rikligt mycel.

Men de flesta konsumerar nog inte så värst många g per år, så det kan nog vara svårt att få nån vidare snurr på det också.
Själv har jag köpt tre eller fyra stycken 5g-påsar under min tjugo år långa svampkarriär, och varje påse har räckt i flera år. Så personligen har jag inte varit någon storkund till någon.
I övrigt brukar jag hitta några toppisar typ vart femte år. Och numera äter jag inte svamp längre.

Så nej tyvärr, inte mycket business från mig att vänta.
Senast redigerad av busy-signal 2025-02-09 kl. 11:38.
Citera
2025-02-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Om du känner folk som vill köpa, så javisst.
Men bättre att du börjar med ett kit första gången, som test. Helt onödigt att odla fram en massa innan du vet hur mycket du kan sälja, och så blir det inte så dyrt om första skörden misslyckas heller.

Jag tänkte prova först och se hur det går.
Verkar inte vara helt omöjligt dock och roligt ser det verkligen ut att vara.

Om det är som du säger, så lär inte mycket säljas, tråkigt nog.

Eller händer det att många köper från FS?
Citera
2025-02-09, 13:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag tänkte prova först och se hur det går.
Verkar inte vara helt omöjligt dock och roligt ser det verkligen ut att vara.

Om det är som du säger, så lär inte mycket säljas, tråkigt nog.

Eller händer det att många köper från FS?
Du kommer behöva några skördar för att kunna täcka kostnaden för att få ett säljarkonto, om man säger så.

Och hade jag varit dig hade jag nog hellre satsat på Archetyp. Lite knepigare med monero dock. Att få ut det i vanliga pengar. Men det går säkert att lösa genom localmonero.

Skulle dessutom säga att du kommer önska att verksamheten inte blir för stor. Att tvätta pengar är ingen enkel sak, och det blir svårare med ju mer pengar du har att hantera.

En annan sak du behöver fundera på är hur du ska frakta det. Du förlorar pengar om breven inte kommer fram (oftast förlikning 50/50). Jag använde tomma DVD fodral som brukade gå att köpa för 6kr /st. Går säkert att hitta i bulk på amazon eller ebay eftersom det inte säljs i vanliga butiker längre. Jag använde även etikettskrivare för att undvika att åka fast på handstilen på breven.

Som du märker är det en hel del grejer som ska inhandlas och ordnas för att sälja knark. Det är ingen enkel operation. Så jag råder dig att hellre sälja till kompisar och låta det spridas word-to-mouth.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-02-09 kl. 13:35.
Citera
2025-02-09, 13:56
Medlem
Citat:
Du kommer behöva några skördar för att kunna täcka kostnaden för att få ett säljarkonto, om man säger så.

Jag särskiljer produktionen och försäljning.
Av det du beskriver hade jag rätt känsla.

Tänker att man slår ut några hgs under ett år.
Lufttorkar och lägger undan. Tills det blir aktuellt för försäljning.

Det tråkiga är ifall man satsar och inget går till försäljning haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in