• 1
  • 2
2025-02-09, 14:52
Medlem
BAB7s avatar
För ett par veckor sedan noterade jag ett påtagligt brummande ljud från fläkten eller möjligtvis från värmepumpen.
Ett kraftigt brummande dovt fläktljud som jag lokaliserar mellan instrumentpanel och motorrum.
Brumm-ljudet går i takt med fläkthastigheten.
Och försvinner helt om fläkten stängs av.

Jag körde till min Renault-verkstad och frågande om man kanske borde kolla så att det finns tillräckligt med AC-gas i systemet, eftersom hela motor och låda kan förstöras om gasen är slut och det kommer metallspån i systemet.

Renault-mekanikern sa att man inte kunde kontrollera gasen så enkelt, vilket förvånade mig.
Den enda möjligheten var i så fall att montera ner hela systemet och fylla på ny gas, ett arbete som skulle kosta flera tusen kronor.
Det skulle också ha att göra med miljöföreskrifter, varför det fanns riktlinjer hur det arbetet skulle gå till.

Det sätter en i ett litet dilemma, för om det finns ok mängd gas i systemet, så är det flera tusen kronor som blir helt bortkastade.
Å andra sidan, om det nu är för lite gas i systemet, så riskerar man ju ett totalhaveri om man nonchalerar det..

Frågan är då om det bara är fläkten som brummar, eller något annat.

Någon här som har något tips?

Bilen har rullat 30.000 mil, så ett slitage på div komponenter kan så klart inte uteslutas.
Citera
2025-02-09, 14:58
Medlem
eldrattans avatar
Ne verkstäder tömmer allt och väger innan dom fyller upp igen har jag för mig. Köp sådant "hemkitt" med gasol brukar det vara och fyll på. Tänk bara på att det brukar vara effektivare än det som finns i så fyller du för mycket blir det arktisk kyla.

Fast din AC går inte nu ändå. De brukar stoppa när tempen är under 5 eller 10 grader.
Citera
2025-02-09, 15:01
Medlem
Mekanikern hörde inte brum-ljudet?
Citera
2025-02-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
För ett par veckor sedan noterade jag ett påtagligt brummande ljud från fläkten eller möjligtvis från värmepumpen.
Ett kraftigt brummande dovt fläktljud som jag lokaliserar mellan instrumentpanel och motorrum.
Brumm-ljudet går i takt med fläkthastigheten.
Och försvinner helt om fläkten stängs av.

Jag körde till min Renault-verkstad och frågande om man kanske borde kolla så att det finns tillräckligt med AC-gas i systemet, eftersom hela motor och låda kan förstöras om gasen är slut och det kommer metallspån i systemet.

Renault-mekanikern sa att man inte kunde kontrollera gasen så enkelt, vilket förvånade mig.
Den enda möjligheten var i så fall att montera ner hela systemet och fylla på ny gas, ett arbete som skulle kosta flera tusen kronor.
Det skulle också ha att göra med miljöföreskrifter, varför det fanns riktlinjer hur det arbetet skulle gå till.

Det sätter en i ett litet dilemma, för om det finns ok mängd gas i systemet, så är det flera tusen kronor som blir helt bortkastade.
Å andra sidan, om det nu är för lite gas i systemet, så riskerar man ju ett totalhaveri om man nonchalerar det..

Frågan är då om det bara är fläkten som brummar, eller något annat.

Någon här som har något tips?

Bilen har rullat 30.000 mil, så ett slitage på div komponenter kan så klart inte uteslutas.

En modern och seriös verkstad har i princip helautomatisk apparater för detta. Dessa kopplas upp med slangar till de standard röranslutningar som finns på AC-systemen, och kan anger bil och sådant samt vad systemet ska vara fyllt med och mängd. Sen startar man maskinen och den tömmer systemet på köldmedium till en uppsamlingstank, flushar och läckagetestar systemet, och är systemet OK så återfylls det med det tidigare tömda mediumet och vid behov toppas det upp till korrekt mängd. Brukar kosta 1-3 tusen eller nåt sånt och ta ca 30-60 min.
Citera
2025-02-09, 15:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ne verkstäder tömmer allt och väger innan dom fyller upp igen har jag för mig. Köp sådant "hemkitt" med gasol brukar det vara och fyll på. Tänk bara på att det brukar vara effektivare än det som finns i så fyller du för mycket blir det arktisk kyla.

Fast din AC går inte nu ändå. De brukar stoppa när tempen är under 5 eller 10 grader.
Absolut inget jag ka göra själv.
Det var ett tre-timmars jobb sa mekanikern, mycket som behöver demontetas etc.

Knappast något för en sådan som mig som enbart öppnar huven när jag ska fylla på spolarvätska..
Citera
2025-02-09, 15:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Mekanikern hörde inte brum-ljudet?

Nej, men han sa man kan inte avgöra det genom att bara lyssna.
Citera
2025-02-09, 15:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En modern och seriös verkstad har i princip helautomatisk apparater för detta. Dessa kopplas upp med slangar till de standard röranslutningar som finns på AC-systemen, och kan anger bil och sådant samt vad systemet ska vara fyllt med och mängd. Sen startar man maskinen och den tömmer systemet på köldmedium till en uppsamlingstank, flushar och läckagetestar systemet, och är systemet OK så återfylls det med det tidigare tömda mediumet och vid behov toppas det upp till korrekt mängd. Brukar kosta 1-3 tusen eller nåt sånt och ta ca 30-60 min.
Är ett "tre-timmars jobb" sa mekanikern.
Skulle kosta flera tusen kronor.

Är absolut en seriös och modern verkstad.
En av Skånes största Volvo/Renault återförsäljare.
Citera
2025-02-09, 15:11
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ett tips är att prova med dammsugare och tryckluft först för att se om det inte är det gamla vanliga, ett löv som letat sig in och ligger mot en fläkt och låter.
Citera
2025-02-09, 15:14
Medlem
Citat:
Är ett "tre-timmars jobb" sa mekanikern.
Skulle kosta flera tusen kronor.

Är absolut en seriös och modern verkstad.
En av Skånes största Volvo/Renault återförsäljare.

Här ett exempel på sådan manick jag beskrev

https://www.gesab-sweden.se/product/...asc-6400-g-le/

Låter mer som det är nåt problem med själva fläkten på din bil, inte AC-systemet i sig
Citera
2025-02-09, 15:15
Medlem
Citat:
Nej, men han sa man kan inte avgöra det genom att bara lyssna.
Du söker hjälp för ett ljud, och din hjälp vill/kan inte lyssna. Och du köper det.
Right!

Det finns en liten samling "tekniker" som gillar att blåsa folk som inte förstår. Du är deras födkrok.
Ta bilen till nån som kan bilar!
Citera
2025-02-09, 15:47
Medlem
Snicksnackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan

Fylla gasol i ett R243yf-system?
Formulera dina inlägg som frågor och spekulationer i stället för råd. Folk kan få för sig att du har koll när du svamlar.
Citera
2025-02-09, 15:51
Medlem
Tratten52s avatar
Vad är det för bilmodell?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto