2025-02-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
RA hade läst flera ämnen. Matte var det senaste. Klarade han att få godkänt i något?

RA var en jävel i CS. Det kan ha inspirerat han. Varför tystas det ner?

https://www.sverigesradio.se/artikel...school-shooter
Swedish Radio News reports that the 35-year-old, who grew up in Örebro, did not have an active presence on social media but he was very active in the gaming world and played a lot of Counter-Strike.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...en-i-jonkoping

Hans inkomst 2017 kan ha varit prispengar i CS.

Jag skrev om det i den långa tråden men det är så mycket inlägg där så nog mycket som försvinner. Jag kan inte mkt om dataspel men det kan va ett sätt att leva ut sina fantasier innan självmord.
Citera
2025-02-09, 22:15
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Från agenda
– Vi börjar få in uppgifter som vi kommer kunna att lägga det pusslet allt eftersom. Det är ett oerhört omfattande dåd. Den direkta kopplingen mellan gärningsmannen och dådet är att han varit inskriven på skolan tidigare vid ett antal tillfällen, säger han i tv-programmet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1334603

Ja, senast 2021. Alltså för fyra år sen. Ingen av dem han sköt ihjäl i tisdags lär ha varit elever där då, så det känns osannolikt att han hade nån relation till dem.
Citera
2025-02-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ja, senast 2021. Alltså för fyra år sen. Ingen av dem han sköt ihjäl i tisdags lär ha varit elever där då, så det känns osannolikt att han hade nån relation till dem.
Handlar nog inte om personer utan "institutionen" (Kanske även någon lärare är kvar?)
Citera
2025-02-09, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Motivet till dådet diskuteras spretigt i olika trådar men jag tänkte prova att starta en separat tråd om motivet till massmordet.

Jag pratade med en person som arbetar med suicidnära personer och hon berättar att suicidala ofta skrider till verket och begår självmord efter att ha fått ett negativt besked.

(Hon berättade att patienter till och med lyckas hänga sig på avdelningen när de fått veta att deras LPT inte kommer att skrivas av.)

Är inte den bästa förklaringen till dådet att GM fått ett negativt besked om ersättning och därefter beslutat att suicidera.

När det beslutet väl var taget ansåg han att han vill hämnas på skolan han tvingats till och med sin asociala personlighet ville han skjuta lärare och elever på skolan där han vantrivts?

Du beskriver alltså en människa som är utlämnad åt en massa olika politiska system och ändå anser du att vederbörande bär något slags "eget ansvar"?
Du som dessutom utger dig för att vara präst/ pastor?
Vik hädan!
Senast redigerad av xiox 2025-02-09 kl. 22:30.
Citera
2025-02-09, 22:29
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Handlar nog inte om personer utan "institutionen" (Kanske även någon lärare är kvar?)

Jag finner det osannolikt att han gått omkring i fyra år och planerat ett dåd mot "institutionen" faktiskt. Men vi kan bara utgå från det vi vet och det är att en svensk, arbetslös, socialbidragstagare som levde isolerad från omvärlden, valde att skjuta ihjäl tio invandrare på en skola. Om slutsatsen blir att dådet var något annat än rasistiskt motiverat, så är det uppenbart snömos.

När Breivik sköt ihjäl sossar på en ö, satt vi väl inte och spekulerade i om motivet kunde ha varit något annat än att skjuta ihjäl sossar på en ö.
Citera
2025-02-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag finner det osannolikt att han gått omkring i fyra år och planerat ett dåd mot "institutionen" faktiskt. Men vi kan bara utgå från det vi vet och det är att en svensk, arbetslös, socialbidragstagare som levde isolerad från omvärlden, valde att skjuta ihjäl tio invandrare på en skola. Om slutsatsen blir att dådet var något annat än rasistiskt motiverat, så är det uppenbart snömos.

När Breivik sköt ihjäl sossar på en ö, satt vi väl inte och spekulerade i om motivet kunde ha varit något annat än att skjuta ihjäl sossar på en ö.
Har inte sett någon uppgift att alla är invandrare, saknas väl några att "redovisa"?
Citera
2025-02-09, 22:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Har inte sett någon uppgift att alla är invandrare, saknas väl några att "redovisa"?

Enligt SVT var 8 av dem utrikesfödda och de andra två hade invandrarbakgrund.
Citera
2025-02-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Motivet till dådet diskuteras spretigt i olika trådar men jag tänkte prova att starta en separat tråd om motivet till massmordet.

Jag pratade med en person som arbetar med suicidnära personer och hon berättar att suicidala ofta skrider till verket och begår självmord efter att ha fått ett negativt besked.

(Hon berättade att patienter till och med lyckas hänga sig på avdelningen när de fått veta att deras LPT inte kommer att skrivas av.)

Är inte den bästa förklaringen till dådet att GM fått ett negativt besked om ersättning och därefter beslutat att suicidera.

När det beslutet väl var taget ansåg han att han vill hämnas på skolan han tvingats till och med sin asociala personlighet ville han skjuta lärare och elever på skolan där han vantrivts?

Min teori oxå.
Vad är Lpt?
Citera
2025-02-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Min teori oxå.
Vad är Lpt?

Lag om psykiatrisk tvångsvård.
Citera
2025-02-09, 23:18
Medlem
Tror inte det fanns ett motiv. En ensam och utsatt person med svårigheter som det brast för när hans sista möjlighet till trygg försörjning försvann. En desperat trasig person tänker inte klart och jag tror skolan blev en symbol för det samhälle som svikit honom. Mord och självmord som i så många andra fall, det finns ingen logik och inget tydligt motiv.
Citera
2025-02-10, 00:02
Medlem
Jag köper din teori. En människa som är bekväm med sitt bidrag blir lätt farlig om det tas ifrån henne det.

Sen om drivkraften är lathet, bekvämlighet, våldsamhet, förakt eller nåt annat är sekundärt.
Citera
2025-02-10, 00:05
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Är det inte lite märkligt att tv4 har slutat säga frasen "Ni ska ut från Europa" som de var så säkra på att Richard Andersson sa? Inte hört något annat media rapportera om det heller.
Jag hörde det max 2 dagar efter dådet.
Kan de ha fått en åthutning av polisen?

Väldigt tyst om det nu.
Jag tror han sa ”jag kan inte jobba!”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här