• 1
  • 2
Igår, 19:43
Medlem
GustafBradsons avatar
Motivet till dådet diskuteras spretigt i olika trådar men jag tänkte prova att starta en separat tråd om motivet till massmordet.

Jag pratade med en person som arbetar med suicidnära personer och hon berättar att suicidala ofta skrider till verket och begår självmord efter att ha fått ett negativt besked.

(Hon berättade att patienter till och med lyckas hänga sig på avdelningen när de fått veta att deras LPT inte kommer att skrivas av.)

Är inte den bästa förklaringen till dådet att GM fått ett negativt besked om ersättning och därefter beslutat att suicidera.

När det beslutet väl var taget ansåg han att han vill hämnas på skolan han tvingats till och med sin asociala personlighet ville han skjuta lärare och elever på skolan där han vantrivts?
Citera
Igår, 19:45
Medlem
Knotknets avatar
Det finns för lite information ute om den misstänkta gärningsmannen och om händelsen för att kunna spekulera om motivet. Den här diskussionen tas bäst när polisen kommit med mer information om motivet.
Citera
Igår, 19:49
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det finns för lite information ute om den misstänkta gärningsmannen och om händelsen för att kunna spekulera om motivet. Den här diskussionen tas bäst när polisen kommit med mer information om motivet.
Ja det kan vara så men likt förbannat diskuteras det i flera trådar, redan.
Citera
Igår, 19:54
Medlem
Är det inte lite märkligt att tv4 har slutat säga frasen "Ni ska ut från Europa" som de var så säkra på att Richard Andersson sa? Inte hört något annat media rapportera om det heller.
Jag hörde det max 2 dagar efter dådet.
Kan de ha fått en åthutning av polisen?
Citera
Igår, 20:11
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Är det inte lite märkligt att tv4 har slutat säga frasen "Ni ska ut från Europa" som de var så säkra på att Richard Andersson sa? Inte hört något annat media rapportera om det heller.
Jag hörde det max 2 dagar efter dådet.
Kan de ha fått en åthutning av polisen?
Nej jag har aldrig trott på rasistotivet. Det skrev jag redan i tisdags.

(Hade det varit invandrare han var ute efter borde han ha slagit till i Vivalla där nästan alla är invandrare. Jag tror det var skolan han ville hämnas på.)
Citera
Igår, 20:24
Medlem
Livssynslurks avatar
Anser att det finns för lite information hittills för att se till konkreta motiv, men polisen kommer kanske med mer information så småningom.

Men om vi nu ska se till det kända och spekulera vilt.
Det låter som att den rimligaste förklaringen är att personen gick bananas på skolan efter att allt annat fallerat.

Han var inte skarpaste kniven i lådan, har aldrig tidigare hört talas om någon som inte haft ett enda godkänt betyg i grundskolan. Sedan har han gått kompletterande kurser utan lyckat resultat. Som arbetslös utan några framtidsutsikter och med ett nej från arbetsförmedling och soc om ersättning, insett att även boende fallerar. Allt är kört.

Han letar då efter något att projicera sitt eget tillkortakommande på och det blir skolan som han gått på. Det slår slint i huvudet på personen som redan känner att livet är förstört och över. Han har tillgång till flera vapen och bestämmer sig för en, i sitt huvud, hämnd. Främsta mål skulle då varit studievägledare och lärare på skolan, därefter vem som helst.

Tror också att indragen ersättning är droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
Igår, 20:41
Medlem
Är det nån som tror att det är en slump att dödsoffren är invandrare ? En följd av en vansinnig sjuk invandringspolitik av sossar MP C i första hand.
Citera
Igår, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Är det nån som tror att det är en slump att dödsoffren är invandrare ? En följd av en vansinnig sjuk invandringspolitik av sossar MP C i första hand.

Med tanke på att så många av offren va från samma klass, eller sjuksköterskestudenter så tror jag det är slumpen. Eller att nån från klassen va måltavla, men snarare förstnämnda. Det vore väldigt otroligt om etnicitet va motivet men så många råkade gå samma utbildning.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Motivet till dådet diskuteras spretigt i olika trådar men jag tänkte prova att starta en separat tråd om motivet till massmordet.

Jag pratade med en person som arbetar med suicidnära personer och hon berättar att suicidala ofta skrider till verket och begår självmord efter att ha fått ett negativt besked.

(Hon berättade att patienter till och med lyckas hänga sig på avdelningen när de fått veta att deras LPT inte kommer att skrivas av.)

Är inte den bästa förklaringen till dådet att GM fått ett negativt besked om ersättning och därefter beslutat att suicidera.

När det beslutet väl var taget ansåg han att han vill hämnas på skolan han tvingats till och med sin asociala personlighet ville han skjuta lärare och elever på skolan där han vantrivts?

Nej, för han var inte elev på skolan. Han var det för fem år sen eller nåt och hade läst matte, men hoppat av.
Citera
Igår, 21:16
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, för han var inte elev på skolan. Han var det för fem år sen eller nåt och hade läst matte, men hoppat av.

Ja och? Det finns massor med exempel på tidigare elever som åratal senare återvänt för att göra en skolskjutning.
Citera
Igår, 21:30
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar

RA hade läst flera ämnen. Matte var det senaste. Klarade han att få godkänt i något?

RA var en jävel i CS. Det kan ha inspirerat han. Varför tystas det ner?

https://www.sverigesradio.se/artikel...school-shooter
Swedish Radio News reports that the 35-year-old, who grew up in Örebro, did not have an active presence on social media but he was very active in the gaming world and played a lot of Counter-Strike.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...en-i-jonkoping

Hans inkomst 2017 kan ha varit prispengar i CS.
Senast redigerad av gofigur Igår kl. 21:37.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
Från agenda
– Vi börjar få in uppgifter som vi kommer kunna att lägga det pusslet allt eftersom. Det är ett oerhört omfattande dåd. Den direkta kopplingen mellan gärningsmannen och dådet är att han varit inskriven på skolan tidigare vid ett antal tillfällen, säger han i tv-programmet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1334603
Senast redigerad av tjanska Igår kl. 21:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in