Igår, 09:54
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Motivet till dådet diskuteras spretigt i olika trådar men jag tänkte prova att starta en separat tråd om motivet till massmordet.

Jag pratade med en person som arbetar med suicidnära personer och hon berättar att suicidala ofta skrider till verket och begår självmord efter att ha fått ett negativt besked.

(Hon berättade att patienter till och med lyckas hänga sig på avdelningen när de fått veta att deras LPT inte kommer att skrivas av.)

Är inte den bästa förklaringen till dådet att GM fått ett negativt besked om ersättning och därefter beslutat att suicidera.

När det beslutet väl var taget ansåg han att han vill hämnas på skolan han tvingats till och med sin asociala personlighet ville han skjuta lärare och elever på skolan där han vantrivts?

Jag tror varken motivet är Rasistiskt eller Ekonomiskt.

Jag tror helt enkelt att motivet är självmord med hämdlust emot "systemet" och skolan är en metafor för det system som gjort honnom illa. I gärningsmannens huvud är det inte han det är fel på att han mår dåligt. Det är "systemet" det är fel på.

Se denna video för att förstå motivet: (förstå motiv av ren ondska)
https://youtu.be/9x3cHzRvNQo?si=cl0MLlLllYzAT5nc&t=269
Citera
Igår, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Där har du väl ett motiv? Autistisk vrede och hämnd på samhället eller ngt liknande.

Ser det inte som motiv utan att det var det sista som fick honom att gå helt sönder.

Observera att jag inte ursäktar det han gjorde, jag tror bara att skillnaden mellan självmord/mord i t.ex. familj och detta inte är så stor. Det finns ingen logisk förklaring .
Citera
Igår, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Och ingen sa ett ord om sossarnas etnicitet... Så för allt vi vet så har RA skjutit ihjäl tio elever på en skola istället för tio sossar på en ö.
Det kan absolut ha varit rasistiskt motiverat, men i dagsläget är det bara indicier som pekar ditåt.
Får säga att dessa indicier dessutom är rätt svaga:
Gällade att många har invandrarbakgrund stämmer nog: Men frågan är hur det ser ut på utbildningen i sin helhet: Skolan sköter ju b.l.a SFI: Där skulle jag nog säga att 100% av eleverna har invandrarbakgrund:
Sen vuxenutbildning: Hur stor % av de som idag läser en vårdutbildning på gymnasienivå som har en helt etnisk bakgrund skulle jag säga vara få:
Känner ett par som gjort den typen av utbildning: Samtliga har kommit till sverige som vuxna:
De etniska svenskar jag kännedom som läst till Undersköterska har valt det vanliga gymnasiet.
Så vi får se motivet: Låter mer rimligt att Rickard tappat konsepten och ville hämnas på skolan.
Citera
Igår, 10:11
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
Jag tror varken motivet är Rasistiskt eller Ekonomiskt.

Jag tror helt enkelt att motivet är självmord med hämdlust emot "systemet" och skolan är en metafor för det system som gjort honnom illa. I gärningsmannens huvud är det inte han det är fel på att han mår dåligt. Det är "systemet" det är fel på.

Se denna video för att förstå motivet: (förstå motiv av ren ondska)
https://youtu.be/9x3cHzRvNQo?si=cl0MLlLllYzAT5nc&t=269
Jag tittar aldrig på filmlänkar.

Men naturligtvis finns det ett inslag av ondska i att döda tio oskyldiga och skada fem.
Citera
Igår, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det finns för lite information ute om den misstänkta gärningsmannen och om händelsen för att kunna spekulera om motivet. Den här diskussionen tas bäst när polisen kommit med mer information om motivet.

Och om de inte gör det?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...ke-aldrig-fram
Citera
Igår, 14:14
Medlem
Det som framkommer är att han ska läst matematik och om det stämmer är faktiskt ett av offren matteläraren Aziza, 68 som jobbat där de sista sju åren. Frågan är om Rickard hade henne som lärare?
Citera
Igår, 17:44
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freedom4everyone
Och om de inte gör det?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...ke-aldrig-fram
Ny kunskap för mig. Men allmänintresset är så stort så jag tror det blir omöjligt att lägga locket på. Och det vore olyckligt om polisen inte ger sin bild utan enbart ger den uppgiften till journalister, privatspanare och allmänhet.
Citera
Igår, 18:41
Medlem
Enormus-kukuss avatar
Varför måste det finnas ett motiv?
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Det finns väl inte ens något självmordsbrev?
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enormus-kukus
Varför måste det finnas ett motiv?
Ja precis
Han fick psykbryt
Räcker med det?
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Enormus-kukuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Ja precis
Han fick psykbryt
Räcker med det?

Jo, jag menar det. Lite som i filmen Falling Down, typ. Någon får helt enkelt nog av det falska tjyvsamhället och går bananas! Svårare än så behöver det ju knappast vara.
Citera
Igår, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enormus-kukus
Jo, jag menar det. Lite som i filmen Falling Down, typ. Någon får helt enkelt nog av det falska tjyvsamhället och går bananas! Svårare än så behöver det ju knappast vara.
Och helt ärligt
Det verkar vara så...
Men lite dumt att skjuta en massa människor
Men han tyckte väl att det var deras fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här