• 5
  • 6
2025-02-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

Positivt fr vem? Jag hvdar att denna intuition har tjnat kvinnor generellt vl genom historien.

// CC

Du fr fortfarande specifiera dig p vilket stt.

[quote=CC75|91007384]

Jmfr mnniskors intelligens. Alla har ngon form av intelligens men nyttjar den inte alltid.
Intelligens r rtt "ltt" att mta, frklara & hnvisa till dom positiva effekterna. tom i sm mngder.

Kvinnors frnimmelse - not so much

Du har ju inte ens lyckats ppeka att det ens r ngot verkligt n. nnu mindre vad den r bra till fr.
Medans jag hvdar om den ens existerar vad r den bra fr?

// CC

Citat:
Ursprungligen postat av CC75

Du framstller det (min tolkning) att kvinnors intuition r meningsls d den inte nyttjas till ngot positivt. Positivt fr vem? Jag hvdar att denna intuition har tjnat kvinnor generellt vl genom historien. Att tnka lngre r att se bortom en minoritet som inte nyttjar sin frmga och se de som faktiskt nyttjar den. Bara fr att inte alla nyttjar den r den inte meningsls. Jmfr mnniskors intelligens. Alla har ngon form av intelligens men nyttjar den inte alltid. Det innebr inte att intelligens r meningsls fr dem sjlva, deras omgivning eller fr samhllet i stort.

// CC
Ahh! Men se nu gjorde du en pong som jag kan svara p - Som jag tom redan har svarat p i mitt frsta inlgg.

Iaf,
Det hnder att man lser saker som "blngde irriterat p addidas snubben, men blev bara ignorerad"
-No shit sherlock! Du har inte telepatiska krafter! Vad fr dig tro det?

Eller "Han borde ju fatta att jag vill ha XXX-sak utan att jag sger det"
-Har fortfarande inte telepatiska krafter
Citera
2025-02-12, 11:04
Medlem
Kvinnor r vl generellt mer frsiktiga och sger nej till mycket. Det r ju mest mn som startar och driver olika ftg t ex.
Citera
2025-02-12, 16:22
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Ja, viss frmga har vi sjlvfallet alla medftt. Min pong var att vra hjrnor ocks har en frmga att leta efter enkla svar som styrker vr bias. Vi har med andra ord en tendens att ha en vertro p vr frmga att lsa av andra.
Alla har det i kombination med en automatisk frmga. Vi skulle inte ha ett utvecklat sprk, om det inte krvdes pga att mnniskor verlag inte kan avlsa varandra.

Mnster ser vi verallt. Allt passar inte bara in. Man kan skapa ett mnster av sammanhang p totalt slumpmssiga bitar som inte har med varandra att gra.

r drfr psykos r allvarligt eftersom avkodningen slagits ur spel.

Evolutionen har resulterat i att mnniskor dtt ut som var smre p att avlsa verkligheten och andra mnniskor men nd har vi t.ex schizofreni mnniskor eller autistiska. Med mindre vld och strre verlevnad fr hela gruppen s kommer givetvis funktionsnedsttningarna att ka p sikt.
Citera
2025-02-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Alla har det i kombination med en automatisk frmga. Vi skulle inte ha ett utvecklat sprk, om det inte krvdes pga att mnniskor verlag inte kan avlsa varandra.

Mnster ser vi verallt. Allt passar inte bara in. Man kan skapa ett mnster av sammanhang p totalt slumpmssiga bitar som inte har med varandra att gra.

r drfr psykos r allvarligt eftersom avkodningen slagits ur spel.

Evolutionen har resulterat i att mnniskor dtt ut som var smre p att avlsa verkligheten och andra mnniskor men nd har vi t.ex schizofreni mnniskor eller autistiska. Med mindre vld och strre verlevnad fr hela gruppen s kommer givetvis funktionsnedsttningarna att ka p sikt.

Sinnesnrvaro och frmga att tolka andra mnniskor varierar mellan individer. Men vi r fortfarande rtt usla p att t.ex. detektera lgner. Det vi gr r istllet att leta efter lgner tills vi hittar tecken som styrker vr bias. D sger vi att vi visste det hela tiden.

Dremot kan man ju ha magknslan att nt inte stmmer. Det handlar d oftast om nn detalj vi snappat upp i frbifarten (undermedvetet, typ) utan att egentligen kunna ringa in vad det handlar om. Man kan kalla det intuition - en slags trubbig varningsklocka. Trubbig drfr att intuitionen inte alltid har rtt.
Citera
2025-02-13, 00:21
Avstngd
Citat:
Sinnesnrvaro och frmga att tolka andra mnniskor varierar mellan individer. Men vi r fortfarande rtt usla p att t.ex. detektera lgner. Det vi gr r istllet att leta efter lgner tills vi hittar tecken som styrker vr bias. D sger vi att vi visste det hela tiden.

Dremot kan man ju ha magknslan att nt inte stmmer. Det handlar d oftast om nn detalj vi snappat upp i frbifarten (undermedvetet, typ) utan att egentligen kunna ringa in vad det handlar om. Man kan kalla det intuition - en slags trubbig varningsklocka. Trubbig drfr att intuitionen inte alltid har rtt.
Jag brukar aldrig bekymra mig kring sanningshalten i vad ngon sger d det slsar energi p att inte tro p dem istllet.

Nr ngot ljugit kring eller dolt och jag snappat upp det s r tilliten istllet rtt borta och jag skiftar till mycket stor misstnksamhet kring det mesta. Att ljuga fr mig eller undanhlla information straffar sig hgt om intentionerna var att ha en god relation med mig.

Mnniskor som erknner sina fel fr mig skapar starkare positiva knslor och band fr mig. Jttekonstigt, min hjrna lyssnar och skickar blixtrar av signalsubstanser till mig. Dr tror jag min strsta srbarhet finns.
Citera
2025-02-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag brukar aldrig bekymra mig kring sanningshalten i vad ngon sger d det slsar energi p att inte tro p dem istllet.

Nr ngot ljugit kring eller dolt och jag snappat upp det s r tilliten istllet rtt borta och jag skiftar till mycket stor misstnksamhet kring det mesta. Att ljuga fr mig eller undanhlla information straffar sig hgt om intentionerna var att ha en god relation med mig.

Mnniskor som erknner sina fel fr mig skapar starkare positiva knslor och band fr mig. Jttekonstigt, min hjrna lyssnar och skickar blixtrar av signalsubstanser till mig. Dr tror jag min strsta srbarhet finns.

hnger inte riktigt med p vad du menar med frsta stycket.

Att du blir misstnktsm mot mnniskor uppenbart ljuger fr dig r en frsvarsmekanism. Inget konstigt utan helt normalt eftersom vi inte vill umgs med mnniskor som ljuger.

Men det skapar ju ocks en bias mot denna mnniska som potentiellt hindrar dig frn att kunna lsa av h*n objektivt. Det kan ju vara s att personen som ljugit om specifika saker kan tala sanning i vrigt.

Det jag menar r att samma knslor som kan varna fr hot ocks kan bli ett hinder fr att korrekt lsa av och frst andra. Du kan allts inte helt sanningsenligt lita p knslorna (intuitionen) i alla lgen.
Citera
2025-02-14, 03:13
Avstngd
Citat:
hnger inte riktigt med p vad du menar med frsta stycket.

Att du blir misstnktsm mot mnniskor uppenbart ljuger fr dig r en frsvarsmekanism. Inget konstigt utan helt normalt eftersom vi inte vill umgs med mnniskor som ljuger.

Men det skapar ju ocks en bias mot denna mnniska som potentiellt hindrar dig frn att kunna lsa av h*n objektivt. Det kan ju vara s att personen som ljugit om specifika saker kan tala sanning i vrigt.

Det jag menar r att samma knslor som kan varna fr hot ocks kan bli ett hinder fr att korrekt lsa av och frst andra. Du kan allts inte helt sanningsenligt lita p knslorna (intuitionen) i alla lgen.
Knslomssigt och kognitivt tar det energi om jag ska g ifrn den sociala inlevelsen med en annan person fr att misstnkliggra den i mina tankar.

Det innebr inte att jag tror p allt mnniskor sger. Kan ofta vara skeptisk, en jag vljer hellre aktivt att inte analysera mnniskor d det inte riktigt r pongen nr jag umgs med ngon. Jag knner inte ngot personligt av att bli ljugen fr. Knner mig inte dum eller s. Och d kan det mest dumma g in i huvudet minsta frmga att vrdera vad som sgs och tolkas som sant nr man mste ligga lite bakom (vilket jag d gr). Ironiskt d jag snarare r rtt bra p att greppa hur en mnniska fungerar.

Ja lgnare kan njuta av att de ser en som dum ,en det knns lite avvikande att jag skulle bedma mog negativt efter andras dliga karaktrsdrag. Det r inte jag som gjort dem till vilka de r.

Jag ljuger aldrig. Sger varje r att jag ska brja d det gynnar en att tminstone vara terhllsamma med information och s vidare

Det r inte samma sak som, att jag r inkapabel till att ljuga. Om ngon ljuger fr mig kan jag ljuga fr den o, alltifrn det mest obetydliga till strre saker. Jag har som alla barn ljugit d det r en del av utvecklingen av kognitiv empati att kunna lmna sig sjlv och g in i rollen av att vara ngon annan. Hnger ihop med frmgan att fantisera ocks.

De mest lttlurade mnniskorna r de som ljuger mest. Ironiskt nog r det sanningen som oftare ifrgastts. Jag har mrkt hela mitt liv av att sga sanningen att mnniskor slsar extremt mycket energi och tankearbete p att misstnkliggra vad som r sant. Fr mig r det mer "Vem r du, fr att jag skulle ha intresse av att f din uppmrksamhet och annat genom lgner?" Men jag r uppenbart ngon en del slsar energi p att processa p vis jag inte hade gjort kring dem."

Jag hller med i det du skriver
.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här