• 2
  • 3
2025-02-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Jag tror den mesta prepping handlar om att stilla en oro och ångest man har, att försöka eller inbilla sig att ha kontroll. Folk verkar nämligen fokusera på just det dom kan kontrollera, och bortser, eller förtränger/låtsas inte om det man inte kan påverka, men som ändå kan drabba en.

I verkligheten är man ju körd om slumpen vill något annat än exakt det scenario man fokuserat på och planerat efter.

Jag har en batteriradio och batteri för flera månader som håller i 10 år på hyllan Och radion har jag glädje av flera gånger i veckan.
Visst är det så. Det är bra att folk preppar så mycket de kan men inte till vilket pris som helst. Klarar man sig ett år utan hjälp så är det fantastiskt. Sen får man hålla tummarna för att man inte får nån sjukdom som tar livet av en.

Uppmuntrar alla att odla - gerillaodling för er som inte har trädgård.
Citera
2025-02-11, 15:59
Medlem
Citat:
Min poäng var att om du inte preppar för allt finns det ingen anledning att preppa selektivt för det du upplever dig ha kontroll över. Särskilt inte när du sträcker ut det till en så lång tid som ett år.

Ifall du förlitar dig på att det kommer finnas avancerad vård så finns det ingen anledning att preppa längre än tre månader. Ifall du förlikar dig med att det är kört om du åker på en njursten finns det ingen anledning att preppa längre än tre månader heller.

Ska man på riktigt planera för att klara sig genom en zombieapokalyps behövs en viss nivå av sjukvård tillgänglig. Annars kan man lämna det mesta åt slumpen och ta dagen som den kommer.

Man kan nog gå snabbkurs i tandextraktion, lära sig sätta kateter, ha koll så att antibiotikan kan häva en blindtarmsinflammation så man klarar sig utan operation. Man kan se till att ha förmåga att rätta till en testikeltorsion och en del annat sånt här basic som har en tendens att drabba folk när man minst anar. Och ja, testikeltorsion kan bli dödligt det med utan operation, precis som njursten utan behandling

Och det är väl bra om man har koll på varandras blodgrupper i hushållet så man kan göra en blodtransfusion när det behövs, och ha koll på amputation.

Jag menar förstås inte man ska förbereda sig för höftledsproteser eller cancervård, men helt vanlig skit som tarmvred, nageltrång m.m kan döda ifall man inte får enkla ingrepp.

Annars tycker inte jag att preppandet fyller något annat syfte än att stilla en form av oro och ångest.

Sedan är det förstås bra att vara förberedd på kortare samhällsstörningar, men det är ju något helt annat.

Det är klart att det stillar en oro i det världsläge vi befinner oss i och inger någon form av trygghetskänsla. Det är fruktansvärt jobbigt för en del att känna att man inte har kontroll, eller kan påverka sitt liv, så därför anser jag att prepping är rätt så harmlöst om det i övrigt får en att känna sig lite tryggare.
Jag anser inte att man ska preppa efter huruvida man kan söka vård. Får vi tex en ny pandemi så kommer vi vara hemma i princip hela tiden och undvika att handla och då är det bra med en stor bas, alternativt tillräckligt med mat under en tid för att läget ska hinna stabiliseras. Och då får vi såklart hoppas på att slippa ett njurstensanfall eller hjärtinfarkt under den tiden. Det vore ju jäkligt trist.
Citera
2025-02-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkraka887
Det är klart att det stillar en oro i det världsläge vi befinner oss i och inger någon form av trygghetskänsla. Det är fruktansvärt jobbigt för en del att känna att man inte har kontroll, eller kan påverka sitt liv, så därför anser jag att prepping är rätt så harmlöst om det i övrigt får en att känna sig lite tryggare.
Jag anser inte att man ska preppa efter huruvida man kan söka vård. Får vi tex en ny pandemi så kommer vi vara hemma i princip hela tiden och undvika att handla och då är det bra med en stor bas, alternativt tillräckligt med mat under en tid för att läget ska hinna stabiliseras. Och då får vi såklart hoppas på att slippa ett njurstensanfall eller hjärtinfarkt under den tiden. Det vore ju jäkligt trist.

Jag hoppas du förstår min syn på det hela, varför jag är kritisk till hur man är villig att planera för ett helt år för en viss typ av händelser som förmodligen inte inträffar, men samtidigt planerar man väldigt lite eller inte alls för oförutsedda händelser som är mer sannolikt att inträffa än det man har kontroll över. Det finns andra sätt att ta kontroll över sitt sinne att hantera oron, t ex yoga och meditation än att köpa massvis med toapapper och Unilevers ärt-sopa.

Med det sagt ska jag sluta hacka på ditt preppande, eftersom det i grunden är bra att vara förberedd. För varje person som förberett sig på samhällsstörningar så frigör man också resurser till dom som inte har förberett sig, man kan själv hjälpa andra osv.

Sen som prepper, sitter man inte på sin stash med en en viss förhoppning om att ett skarpt läge ska inträffa så man får roa sig med allt man förberett?

Kanske har jag gått och blivit tråkig och cynisk med åldern. Jag har ett visst mått av förberedelse själv för vissa händelser, men eftersom jag inte är nån markägare att tala om samt saknar jakträtt så är det ointressant för mig att ta preppandet särskilt långt. Tänker det är bättre om mina små lager tar slut att klara överleva utan toapapper, på torftig mat och på dom resurser som ändå kommer gå att skaffa fram vid stora samhällsstörningar. Har börjat fundera på att ha en större mängd kontanter i euro och dollar samt uppblåsbar gummibåt som är tillräckligt stabil för att ta sig över till Danmark med vid bra väder, men blir det aktuellt att fly Svärje i en gummibåt vet jag inte om öresund visar sig vara världens mest bevakade vatten när man behöver fly. Alltså inte som i medelhavet där det är fritt fram.

Du förstår att bössor kommer plockas i god tid från folk ifall det blir staten som visar sig vara ens fiende?
Senast redigerad av Robadido 2025-02-11 kl. 16:30.
Citera
2025-02-11, 16:40
Medlem
Citat:
Jag hoppas du förstår min syn på det hela, varför jag är kritisk till hur man är villig att planera för ett helt år för en viss typ av händelser som förmodligen inte inträffar, men samtidigt planerar man väldigt lite eller inte alls för oförutsedda händelser som är mer sannolikt att inträffa än det man har kontroll över. Det finns andra sätt att ta kontroll över sitt sinne att hantera oron, t ex yoga och meditation än att köpa massvis med toapapper och Unilevers ärt-sopa.

Med det sagt ska jag sluta hacka på ditt preppande, eftersom det i grunden är bra att vara förberedd. För varje person som förberett sig på samhällsstörningar så frigör man också resurser till dom som inte har förberett sig, man kan själv hjälpa andra osv.

Sen som prepper, sitter man inte på sin stash med en en viss förhoppning om att ett skarpt läge ska inträffa så man får roa sig med allt man förberett?

Kanske har jag gått och blivit tråkig och cynisk med åldern. Jag har ett visst mått av förberedelse själv för vissa händelser, men eftersom jag inte är nån markägare att tala om samt saknar jakträtt så är det ointressant för mig att ta preppandet särskilt långt. Tänker det är bättre om mina små lager tar slut att klara överleva utan toapapper, på torftig mat och på dom resurser som ändå kommer gå att skaffa fram vid stora samhällsstörningar. Har börjat fundera på att ha en större mängd kontanter i euro och dollar samt uppblåsbar gummibåt som är tillräckligt stabil för att ta sig över till Danmark med vid bra väder, men blir det aktuellt att fly Svärje i en gummibåt vet jag inte om öresund visar sig vara världens mest bevakade vatten när man behöver fly. Alltså inte som i medelhavet där det är fritt fram.

Du förstår att bössor kommer plockas i god tid från folk ifall det blir staten som visar sig vara ens fiende?

Jag förstår hur du menar och dömer inte ditt resonemang. Eftersom vi har tre barn så känns det bra att kunna stilla deras oro också med att vi har mat. För dom räcker bara maten för att de ska känna sig tryggare.

Haha ja lite grann skulle man vilja uppleva skarpt läge men då kanske "endast" i form av att strömmen är borta en vecka eller två pga oväder och inget annat. :P

Jag vet inte riktigt varför jag valt ett år, men jag strävar efter att vara så självförsörjande jag kan utifrån våra förutsättningar och att inte vara en belastning IFALL det händer något.
Helst hade jag velat bygga ett hus där man skulle klara sig och ha det bekvämt utan el men för det krävs det pengar vi inte har i dagsläget. Jag skulle helt enkelt bygga med alla bekvämligheter men även med sånt som gör att livet blir mer bekvämt om strömmen tar semester.
Citera
2025-02-11, 17:08
Medlem
Citat:
strömmen är borta

Hur är det med cirkulationspump, kan du köra den på 12v och på batteri så du kan elda som du vill fastän det är strömlöst?

Såg du skrivit att du inte vill ha ett dieselaggregat för att kunna driva hela kåken. Ett utedass kan va bra att ha när man inte har el. Från utedasset kan man spara latrinen till gödsel för grödor, men ni har väl bondgårdar i närheten å kan få tag i gratis gödsel.

Angående uppvärmning så tänker jag att det mest realistiska om allt skiter sig och man inte redan har ett bra rum med en trevlig kamin är att man tar ut ett fönster i typ vardagsrummet och ställer en kamin framför, sen isolerar man runt skorstenen som dras ut genom där fönstret satt. Sen får alla sova i samma rum. Man får hoppas att svärföräldrarna och svåger etc inte dyker upp för att bo med en. Dom känner ju säkert till ditt förråd av godsaker. Portabel kolmonoxidvarnare är bra att ha åtminstone en.

Vissa djur som kräver lite jobb, typ höns å kaniner kan va bra att ha.
Citera
2025-02-11, 19:39
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Jag har börjat bli lite seriös med prepping och tycker om att diskutera med likasinnade.

Vi är en familj på 5 personer och i dagsläget har vi:
*mat för ca 1 år (utöver kyl, frys och frysbox)
*ättika, salt och socker för konservering etc
*hygienprodukter för minst 1 år
*tvätt och städgrejer för minst 1 år
*mediciner, sårvård, smärtstillande, grejer för att sy samt desinfektionsmedel, munskydd, plasthandskar etc
*lite solceller med bilbatteri kopplat så att man kan ladda en lampa eller laddare etc.
*några tusen värmeljus, stearinljus, oljelampor inkl olja, batteridrivna ljus, några hundra batterier i olika typer.
*powerbanks, vevradio
*jodtabletter
*några hundra liter vatten, egen brunn samt vattenfilter
*eldstad inomhus samt varma kläder osv
*har växthus samt växthustunnel för att odla, fruktträd, nyponbuskar, vinbärsbuskar

Vi behöver fixa:
*ett bättre utomhuskök samt
*större vedförråd
*nedgrävd vinterförvaring för ex potatis
*mer kontanter

Det jag funderar på är om jag glömt något?
Vad preppar ni för scenarion?

Jag försöker tänka utifrån en ny eventuellt dödligare pandemi, transportproblem/tomma hyllor i butik av ex krig i omvärlden, sanktioner, brister etc, samt längre strömavbrott.
Vi kommer inte att planera en BOB, i det fall vi måste fly så finns ingen planering.
Vi bor ute på landet med en bit till grannar, och har lantbruksdjur så jag tänker att vi blir kvar här tills vi blir bortkörda/döda.

Bästa preppen du kan göra är att lära dig överlevnad ☆studera försvarets överlevnads handbok m.m☆ lär dig om överlevnad i både natur och stadsmiljö. Ta jägarexamen och utbilda familj också. Det sista du behöver är skyddsrum med möjlighet att klara nukelära katastrof. Kolla in Finland osv lycka till Svensson!
Citera
2025-02-11, 20:24
Medlem
Bob-Dylans avatar
TS du verkar ganska enkelspårig, inget illa menat.

Men som vissa påpekat i tråden så kommer det plundras hejvilt i det läge du förbereder dig för.
Glöm att Sverige kommer ha någon vidare sammanhållning om något händer.
Hur ska du försvara din familj och det du har?

Vad har du för byteshandel? Kontanter kan du inte förlita dig på att de har något värde.
Silver-/guldmynt, cigaretter, snus, alkohol är ett par tips.

Köp rejäla friluftskläder, inget skräp. Liksom tält och allt som hör till att klara sig ute i vildmarken ett tag.

Utgå från att du kommer hamna på flykt och inte kan bo kvar i huset, vad gör du då?
Citera
2025-02-11, 21:38
Medlem
Tillför mina blyga tips som TS kanske kan ha nytta av.
För att hålla sig frisk rekommenderar jag att (utöver det du redan har):
- Odla Aronia, bären innehåller mycket C-vitamin och kan frysas in
- Köp på dig ett rejält lager D-vitamin (ev även K2)
- Köp på dig rejält lager med Zink
- Fiskeredskap eller egen fiskdamm för D-vitamin och omega 3
- odla vitlök, min uppfattning är att det håller fästingar borta om man intar vitlök ett dygn innan man ger sig ut (det lilla krypet är Sveriges farligaste djur)
- Överväg att köpa dig en frekvensbehandlingsapparat, har en f-scan compact som jag med tiden fått förtroende för särskilt för borrelia (har erfarenhet av >100 fästingar genom åren), apparaten behöver programmeras (en gång) och behandling utföras i närtid för att fungera på borrelia
- Till ditt salt rekommenderar jag boken "The salt fix" där får du tips om andra salter än det vita bordssaltet

Äppelträd för att göda vilddjuren/nödprovianten (drar dock till sig fästingar med rådjuren)
Skaffa en kraftig pilbåge som du den dagen det behövs byggs om till armborst (krävs vapenlicens idag)
Kanske ett mörkersikte, dock dyrt.

Potatis kan vara känsligt för mögel, prova att odla även jordärtskockor, dessa är mycket tåliga och sprider sig som ogräs, kan dessutom sitta i marken över vintern så att man kan skörda även till våren.

Själv sneglar jag på ångbåt och ångmaskin med generator helst att kunna kombinera detta, men det är lite av ett nördintresse.
Citera
2025-02-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ett utedass kan va bra att ha när man inte har el. Från utedasset kan man spara latrinen till gödsel för grödor, men ni har väl bondgårdar i närheten å kan få tag i gratis gödsel.

Angående uppvärmning så tänker jag att det mest realistiska om allt skiter sig och man inte redan har ett bra rum med en trevlig kamin är att man tar ut ett fönster i typ vardagsrummet och ställer en kamin framför, sen isolerar man runt skorstenen som dras ut genom där fönstret satt. Sen får alla sova i samma rum. Man får hoppas att svärföräldrarna och svåger etc inte dyker upp för att bo med en. Dom känner ju säkert till ditt förråd av godsaker. Portabel kolmonoxidvarnare är bra att ha åtminstone en.

Vi har egna lantbruksdjur så vi har gödsel. Jag har funderat på att bygga ett utedass så jag resonerar samma.
Tack för tips gällande kamin.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Bästa preppen du kan göra är att lära dig överlevnad ☆studera försvarets överlevnads handbok m.m☆ lär dig om överlevnad i både natur och stadsmiljö. Ta jägarexamen och utbilda familj också. Det sista du behöver är skyddsrum med möjlighet att klara nukelära katastrof. Kolla in Finland osv lycka till Svensson!

Jag är i färd med att skaffa en överlevnadshandbok samt någon bok generellt med bra tips osv.
Skyddsrum blir det inte för min del. Jag dör isåfall hellre i mitt hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
TS du verkar ganska enkelspårig, inget illa menat.

Men som vissa påpekat i tråden så kommer det plundras hejvilt i det läge du förbereder dig för.
Glöm att Sverige kommer ha någon vidare sammanhållning om något händer.
Hur ska du försvara din familj och det du har?

Vad har du för byteshandel? Kontanter kan du inte förlita dig på att de har något värde.
Silver-/guldmynt, cigaretter, snus, alkohol är ett par tips.

Köp rejäla friluftskläder, inget skräp. Liksom tält och allt som hör till att klara sig ute i vildmarken ett tag.

Utgå från att du kommer hamna på flykt och inte kan bo kvar i huset, vad gör du då?

Plundringen har jag tänkt på men vi bor flera mil utanför stadskärnan avskilt, och det är inte alltid man ens hittar hit med gps pga enskild liten skitväg som inte finns enligt gps. Det finns med andra ord ett enormt antal hus innan de skulle vara hos oss och om det skulle bli plundring hos oss krävs det med andra ord att det börjar vara rätt tömt innan oss. Men man kan ju ha otur också.

Jag kommer inte planera för flykt, jag vet inget tryggare ställe än mitt hem. Men skulle det bli något utsläpp av något just här och vi inte dör direkt så behöver vi såklart fly. Då har vi en campervan som vi kan dra iväg med.

Tält har vi men kanske skulle behöva något enklare tält. Det vi har nu har två rum men kan delas upp i tre rum samt ståhöjd. Jag har sovit ute i minusgrader i två veckor i streck och vet hur påfrestande det kan vara.
Alkohol köper jag hem lite nu och då för att bygga upp ett litet lager, mest att ha för egen del. Hehe.

Har funderat på byteshandel, men vet inte vad det kan tänkas vara, är så svårt, det beror ju på situation vad som blir önskvärt!

Citat:
Ursprungligen postat av AJ75
Tillför mina blyga tips som TS kanske kan ha nytta av.
För att hålla sig frisk rekommenderar jag att (utöver det du redan har):
- Odla Aronia, bären innehåller mycket C-vitamin och kan frysas in
- Köp på dig ett rejält lager D-vitamin (ev även K2)
- Köp på dig rejält lager med Zink
- Fiskeredskap eller egen fiskdamm för D-vitamin och omega 3
- odla vitlök, min uppfattning är att det håller fästingar borta om man intar vitlök ett dygn innan man ger sig ut (det lilla krypet är Sveriges farligaste djur)
- Överväg att köpa dig en frekvensbehandlingsapparat, har en f-scan compact som jag med tiden fått förtroende för särskilt för borrelia (har erfarenhet av >100 fästingar genom åren), apparaten behöver programmeras (en gång) och behandling utföras i närtid för att fungera på borrelia
- Till ditt salt rekommenderar jag boken "The salt fix" där får du tips om andra salter än det vita bordssaltet

Äppelträd för att göda vilddjuren/nödprovianten (drar dock till sig fästingar med rådjuren)
Skaffa en kraftig pilbåge som du den dagen det behövs byggs om till armborst (krävs vapenlicens idag)

Vi har mycket vitaminer och mineraler av lite bättre märken med höga doser (dessa använder jag vid behov). Magnesium, Zink, omega3&6, c och dvitamin, k2, multitabletter med många mer som jag tar som underhållsdos varje dag.
Jag har även chaga, vilket innehåller oerhört mycket gött.

Fiskeredskap har vi då vi gillar att fiska, både kast och metspö samt håv osv.
Pilbåge har vi faktiskt pratat om, haha, mest för att det är tyst och alltid finns ammunition till.

Vad gäller salt så har jag Celtic salt, aningen dyrt.
Tack för tipsen
Senast redigerad av Snorkraka887 2025-02-11 kl. 22:38.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in