Citat:
Ursprungligen postat av
Robadido
Ett utedass kan va bra att ha när man inte har el. Från utedasset kan man spara latrinen till gödsel för grödor, men ni har väl bondgårdar i närheten å kan få tag i gratis gödsel.
Angående uppvärmning så tänker jag att det mest realistiska om allt skiter sig och man inte redan har ett bra rum med en trevlig kamin är att man tar ut ett fönster i typ vardagsrummet och ställer en kamin framför, sen isolerar man runt skorstenen som dras ut genom där fönstret satt. Sen får alla sova i samma rum. Man får hoppas att svärföräldrarna och svåger etc inte dyker upp för att bo med en. Dom känner ju säkert till ditt förråd av godsaker. Portabel kolmonoxidvarnare är bra att ha åtminstone en.
Vi har egna lantbruksdjur så vi har gödsel. Jag har funderat på att bygga ett utedass så jag resonerar samma.
Tack för tips gällande kamin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskpostens
Bästa preppen du kan göra är att lära dig överlevnad ☆studera försvarets överlevnads handbok m.m☆ lär dig om överlevnad i både natur och stadsmiljö. Ta jägarexamen och utbilda familj också. Det sista du behöver är skyddsrum med möjlighet att klara nukelära katastrof. Kolla in Finland osv
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
lycka till Svensson!
Jag är i färd med att skaffa en överlevnadshandbok samt någon bok generellt med bra tips osv.
Skyddsrum blir det inte för min del. Jag dör isåfall hellre i mitt hem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
TS du verkar ganska enkelspårig, inget illa menat.
Men som vissa påpekat i tråden så kommer det plundras hejvilt i det läge du förbereder dig för.
Glöm att Sverige kommer ha någon vidare sammanhållning om något händer.
Hur ska du försvara din familj och det du har?
Vad har du för byteshandel? Kontanter kan du inte förlita dig på att de har något värde.
Silver-/guldmynt, cigaretter, snus, alkohol är ett par tips.
Köp rejäla friluftskläder, inget skräp. Liksom tält och allt som hör till att klara sig ute i vildmarken ett tag.
Utgå från att du kommer hamna på flykt och inte kan bo kvar i huset, vad gör du då?
Plundringen har jag tänkt på men vi bor flera mil utanför stadskärnan avskilt, och det är inte alltid man ens hittar hit med gps pga enskild liten skitväg som inte finns enligt gps. Det finns med andra ord ett enormt antal hus innan de skulle vara hos oss och om det skulle bli plundring hos oss krävs det med andra ord att det börjar vara rätt tömt innan oss. Men man kan ju ha otur också.
Jag kommer inte planera för flykt, jag vet inget tryggare ställe än mitt hem. Men skulle det bli något utsläpp av något just här och vi inte dör direkt så behöver vi såklart fly. Då har vi en campervan som vi kan dra iväg med.
Tält har vi men kanske skulle behöva något enklare tält. Det vi har nu har två rum men kan delas upp i tre rum samt ståhöjd. Jag har sovit ute i minusgrader i två veckor i streck och vet hur påfrestande det kan vara.
Alkohol köper jag hem lite nu och då för att bygga upp ett litet lager, mest att ha för egen del. Hehe.
Har funderat på byteshandel, men vet inte vad det kan tänkas vara, är så svårt, det beror ju på situation vad som blir önskvärt!
Citat:
Ursprungligen postat av
AJ75
Tillför mina blyga tips som TS kanske kan ha nytta av.
För att hålla sig frisk rekommenderar jag att (utöver det du redan har):
- Odla Aronia, bären innehåller mycket C-vitamin och kan frysas in
- Köp på dig ett rejält lager D-vitamin (ev även K2)
- Köp på dig rejält lager med Zink
- Fiskeredskap eller egen fiskdamm för D-vitamin och omega 3
- odla vitlök, min uppfattning är att det håller fästingar borta om man intar vitlök ett dygn innan man ger sig ut (det lilla krypet är Sveriges farligaste djur)
- Överväg att köpa dig en frekvensbehandlingsapparat, har en f-scan compact som jag med tiden fått förtroende för särskilt för borrelia (har erfarenhet av >100 fästingar genom åren), apparaten behöver programmeras (en gång) och behandling utföras i närtid för att fungera på borrelia
- Till ditt salt rekommenderar jag boken "The salt fix" där får du tips om andra salter än det vita bordssaltet
Äppelträd för att göda vilddjuren/nödprovianten (drar dock till sig fästingar med rådjuren)
Skaffa en kraftig pilbåge som du den dagen det behövs byggs om till armborst (krävs vapenlicens idag)
Vi har mycket vitaminer och mineraler av lite bättre märken med höga doser (dessa använder jag vid behov). Magnesium, Zink, omega3&6, c och dvitamin, k2, multitabletter med många mer som jag tar som underhållsdos varje dag.
Jag har även chaga, vilket innehåller oerhört mycket gött.
Fiskeredskap har vi då vi gillar att fiska, både kast och metspö samt håv osv.
Pilbåge har vi faktiskt pratat om, haha, mest för att det är tyst och alltid finns ammunition till.
Vad gäller salt så har jag Celtic salt, aningen dyrt.
Tack för tipsen