Igår, 13:03
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Rena giftet. Sen undrar folk varför dom drabbas av cancer och andra hjärt- och kärlsjukdomar

Vad är det som är gift menar du? Vi kan utgå från Bullens pilsnerkorv bara för att ha någon referens.

Ingredienser: Svenskt gris- och nötkött (33%)*, vatten, nöthjärta*, nötlunga*, potatismjöl, fett från gris*, bindväv från gris*, salt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, modifierad majsstärkelse, socker, kryddextrakt, arom, koriander, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, fårfjälster, rökarom.

Nu när du läst vad korven innehåller så vill jag att du svarar tillbaka till mig vad det är som är gift, och och även bidra med källor till detta.

Kan ju även tillägga att det blir lite tokigt att skriva korv, eftersom alla inte refererar till just korven ovan, eller denniskorv för den delen. Jag och många med mig gör egen korv med kött och kryddor samt fett.
Igår, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Sen är jag av uppfattningen att cancerceller trivs och frodas bäst i en sur miljö, så en god idé vore att hålla kroppens ph-värde basiskt.
Hur gör du för att hålla din kropp mer basisk än vad den själv vill?

Du kan liksom inte dricka massor med vatten för att dina celler ska innehålla mer vatten. Det funkat helt enkelt inte så.

Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Nu när du läst vad korven innehåller så vill jag att du svarar tillbaka till mig vad det är som är gift, och och även bidra med källor till detta.
Ultraprocessad mat kan öka risken för cancer. Så enkelt är det. Om det sedan även gäller din egentillverkade korv låter jag vara osagt. Har inte läst några studier om den. Vad gör du för korv?
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 13:10.
Igår, 13:14
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Förutom arsenik och cigarettrök, klassas även ett livsmedel som cancerframkallande: Korven. 🌭 Det finns vetenskapliga belägg för att korvätande även ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och demens.

Innehållet i korv består vanligtvis av malet slaktavfall, fett, bindväv, potatismjöl, blod och kryddor. Både prismässigt och kvalitetsmässigt ligger det på ungefär samma nivå som hundmat.

Trots detta, väljer 95% av svenskarna att låta den här produkten ingå i den vardagliga kosten. Men i och med att vi blir alltmer upplysta om korvens negativa inverkan på vår hälsa, uppstår: Korvångest. Svenska Dagbladet gjorde nyligen ett nedslag i verkligheten hos familjen Eliasson i Dorotea, där mamman själv beskriver dem som en riktig "korvätarfamilj." Hon serverar det dödliga livsmedlet till sina två barn, 8 och 10 år gamla, flera gånger i veckan - men börjar nu känna att det kanske inte är så smart. Men det är billigt, enkelt och barnen gillar det.

Korvångesten - hur orolig bör en familj vara ? (Låst artikel)

En expert ser ingen anledning till oro, eftersom cancer tar lång tid att utveckla och barn slutar nog äta korv när de blir äldre. En annan expert befarar att matvanorna man får som barn hänger kvar när man blir vuxen.

Hur ska vi hantera korvproblemet?

- Orosanmäla korvätarfamiljer till socialen?
- Straffbelägga korv med högre moms eller skatt?
- Förbjuda korv helt och hållet?
- Se det som fördelaktigt att okunniga dör i förtid?

Hur är det med den gamla hederliga Sibylla korven? Är den också cancerframkallande?
Igår, 13:15
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur gör du för att hålla din kropp mer basisk än vad den själv vill?

Du kan liksom inte dricka massor med vatten för att dina celler ska innehålla mer vatten. Det funkat helt enkelt inte så.

Ultraprocessad mat kan öka risken för cancer. Så enkelt är det. Om det sedan även gäller din egentillverkade korv låter jag vara osagt. Har inte läst några studier om den. Vad gör du för korv?

Jag dricker en halvliter juice på pressad stjälkselleri varje morgon, vilket gör kroppens ph-värde basiskt. Men jag säger inte att man måste göra det. Man kan dra ner på syrebildande livsmedel som ost, socker, grädde och alkohol - och öka mängden basisk mat, som frukt, grönsaker och potatis. Citrusfrukter kan man ju tro är syrebildande eftersom de smakar surt, men de tillhör faktiskt de mest basiska frukterna.
Igår, 13:21
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Riktigt så enkelt är det inte. Att ultraprocessad mat anses dåligt beror inte på att den är processad, utan att den ofta innehåller mycket fett och socker. Konserverade bönor, naturell yoghurt och havregryn är ultraprocessade livsmedel, men hälsosamma ändå.
Igår, 13:28
Medlem
Citat:
Jag dricker en halvliter juice på pressad stjälkselleri varje morgon, vilket gör kroppens ph-värde basiskt.
Möjligen att din magsaft blir mindre sur, men din kropp eller dess celler balanseras, så vad du dricker och äter påverkar ytterst lite, eller typ ingenting.

Det finns vissa sjukdomstillstånd där koppens pH-balans inte är som det ska, och då är det illa. I normalfall balanserar kroppen pH:t alldeles utmärkt själv.

Citat:
Men jag säger inte att man måste göra det. Man kan dra ner på syrebildande livsmedel som ost, socker, grädde och alkohol - och öka mängden basisk mat, som frukt, grönsaker och potatis. Citrusfrukter kan man ju tro är syrebildande eftersom de smakar surt, men de tillhör faktiskt de mest basiska frukterna.
Att citroner skulle vara basiska är väl ganska korkat att påstå. Alla kan mäta med hjälp av exempelvis lackmuspapper. Fick du inte göra det på högstadiets fysiklektioner? Citron, ca pH2.

Men om du vill göra din kropp mer basisk, så rekommenderar jag dig att hyperventilera. När du sedan känner att du behöver luft, så kan du andas i en plastpåse. Be någon att hålla påsen över din mun tills ambulansen kommer.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 13:33.
Igår, 13:32
Medlem
Citat:
Riktigt så enkelt är det inte. Att ultraprocessad mat anses dåligt beror inte på att den är processad, utan att den ofta innehåller mycket fett och socker. Konserverade bönor, naturell yoghurt och havregryn är ultraprocessade livsmedel, men hälsosamma ändå.
Är det då inte bättre att säga att livsmedel med mycket salt, socker och fett är cancerframkallande, än att dra allt som är ultraprocessat över en kam?
Igår, 13:33
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Möjligen att din magsaft blir mindre sur, men din kropp eller dess celler balanseras, så vad du dricker och äter påverkar ytterst lite, eller typ ingenting.

Det finns vissa sjukdomstillstånd där koppens pH-balans inte är som det ska, och då är det illa. I normalfall balanserar kroppen pH:t alldeles utmärkt själv.

Att citroner skulle vara basiska är väl ganska korkat att påstå. Alla kan mäta med hjälp av exempelvis lackmuspapper. Fick du inte göra det på högstadiets fysiklektioner? Citron, ca pH2.

Men om du vill göra din kropp mer basisk, så rekommenderar jag dig att hyperventilera. När du sedan känner att du behöver luft, så kan du andas i en plastpåse.

Jag påstod inte att cancercellerna i sig skulle vara basiska - jag skrev att de trivs bättre i en sur miljö.

Citroner är ett av de mest alkaliska livsmedel du kan äta. Det kan vara svårt att tro när man biter i en. Men i kroppen blir citron alkalisk, citronsyran skapar inte syra när den metaboliseras. Mineralerna i citroner hjälper till att göra blodet basiskt.

Citat:
Är det då inte bättre att säga att livsmedel med mycket salt, socker och fett är cancerframkallande, än att dra allt som är ultraprocessat över en kam?

Jo, det håller jag med om.
Igår, 13:35
Medlem
Det är inte farligt att äta korv.
Igår, 13:36
Medlem
Enligt senaste rön så lär mycken cancer bero på svamp i kroppen. Jag vet inte riktigt hur funktionssambandet ser ut men svamp skall ha en nyckelroll i framväxandet av cancerbildningar.
Kan man framgångsrikt bekämpa svamptillväxten så har det en stark påverkan på cancerns möjligheter att inte växa till.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Livet i sig är cancerframkallande. Lever man tillräckligt länge kommer förr eller senare celler att korrumperas och skapa cancer. Därför tar jag detta larmet på samma sätt som jag tar alla andra larm, med totalt ointresse.

Det forskas för mycket på all möjlig skit. Vi borde definitivt sätta gränser även för forskning.

Ja det är sant men det är även sant att viss mat och drycker driver cancern.
Sedan så tål vi olika mycket beroende på gener.

Men det är givetvis bra att man forskar om det.
Sedan så kommer det troligtvis inte hjälpa så många, då de flesta är otroligt slötänkta
Medlem
Citat:
Jag påstod inte att cancercellerna i sig skulle vara basiska - jag skrev att de trivs bättre i en sur miljö.
Har jag skrivit att du påstått det?
Citat:
Citroner är ett av de mest alkaliska livsmedel du kan äta. Det kan vara svårt att tro när man biter i en. Men i kroppen blir citron alkalisk, citronsyran skapar inte syra när den metaboliseras.
Citron är surt. Punkt!

Kroppen blir vare sig sur eller basisk av vad du äter, mer än i extremfall.
Citat:
Mineralerna i citroner hjälper till att göra blodet basiskt.
Sluta att läsa nutritionstips på TikTok. Gå till skolan istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in