Igår, 20:12
Medlem
https://www.nytimes.com/2025/02/11/u...orruption.html

Donald Trump "pausar" anti bribery act från 1977. Vad tror ni varför gör han det?
Vem/vilka har Donald/Elon tänkt muta?
Citera
Igår, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen

Donald Trump "pausar" anti bribery act från 1977. Vad tror ni varför gör han det?

Vad ska Joe Briben säga då ?

Vill Trump inte bara utreda detta ? De kanske anser att "Anti Bribery Act" från 1977 är föråldrar och behöver revideras och utvecklas ?
Citera
Igår, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:

Han kanske är mutad redan via 290 miljoner dollar från Musk under presidentkampanjen...
Citera
Igår, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere

Vill Trump inte bara utreda detta ? De kanske anser att "Anti Bribery Act" från 1977 är föråldrar och behöver revideras och utvecklas ?
Nja jag lutar åt att det är mutskandal på gång.
Man kan utvärdera och revidera lagar utan att pausa dem, Faktum är att är det är oftast så man gör.
Citera
Igår, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han kanske är mutad redan via 290 miljoner dollar från Musk under presidentkampanjen...

Man får ta emot valkampanj bidrag
Citera
Igår, 20:34
Medlem
Citat:
Man kan utvärdera och revidera lagar utan att pausa dem, Faktum är att är det är oftast så man gör.

Nja jag är inte riktigt beredd att hålla med. Joe Briben bör vara vaksam om det kommer en ny "Anti Bribery Act" kommande år.
Citera
Igår, 20:40
Medlem
Citat:
Nja jag är inte riktigt beredd att hålla med. Joe Briben bör vara vaksam om det kommer en ny "Anti Bribery Act" kommande år.
Joe briben är inte president längre och det är inte han som har bestämt det här.

Jag undrar helt enkelt varför den sittande presidenten donald trump vill underlätta mutandet och skapa mer korruption?
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Europes avatar
Citat:

Ja, Trump vill att upprätthållandet av Foreign Corrupt Practices Act of 1977 pausas fram till att nya riktlinjer har arbetats fram av attorney general under de kommande 180-dagarna.

Citat:
The order instructs the US attorney general, Pam Bondi, to pause prosecutions under the Foreign Corrupt Practices Act of 1977 until she issues revised enforcement guidance that promotes American competitiveness.

“Future FCPA investigations and enforcement actions will be governed by this new guidance and must be approved by the attorney general,” the document said.

According to the White House, the law puts US firms at a disadvantage to foreign competitors because they cannot engage in practices that are “common among international competitors, creating an uneven playing field”.
https://www.theguardian.com/us-news/...gn-bribery-act

Lagen berör mutor mellan företag placerade i USA och utländska myndigheter.
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Europes avatar
Citat:

Visst, samtidigt verkar han ha bråttom. Det är ju som när han nu stänger myndigheter och stoppar deras utbetalningar, kvalitetsrevidera dem och sedan kommer eventuellt öppna dem igen eller lägga ned delar och/eller lägga delar av verksamheten under andra myndigheter. Det hade ju gått att auditera först och eventuellt därefter stoppa verksamheter, stoppa utbetalningar o.s.v.

Edit: jag tror faktiskt på det skäl han anger, det låter troligt. Sedan går det ju att ha en åsikt om att han uppenbarligen värderar amerikanska företags internationella konkurrenskraft högre än att förhindra att de betalar mutor när utländska myndigheter gör sina upphandlingar.
Senast redigerad av Europe Igår kl. 21:39.
Citera
Igår, 22:32
Medlem
stilichos avatar
Sedan lagen ändrades på 90-talet har den mest använts mot icke-amerikanska företag, till exempel Ericsson som fick en saftig bot 2019. För Europa är det här definitivt goda nyheter. Varför Trump tycker det är en bra idé är mer diskutabelt. Gissningsvis pausas lagen för att Trump är snäll eller för att Trump är dum. Det är bara att välja vilket man tror är mest sannolikt.
Citera
Igår, 23:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Man får ta emot valkampanj bidrag
Nähä?

Frågan är snarare om detta enorma belopp var öronmärkt och att Musk just nu ser till sina egna företag och inför nån skamfilad politik som är ett direkt hot mot demokratin.

Att han skulle bjuda på 290 miljoner dollar och sen arbeta som en schysst volontär är föga troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in