• 1
  • 2
Igår, 21:25
Medlem
Turphiees avatar
En av de avlidna människorna i Örebro-dådet visar sig ha studerat till "lokalvårdare".
Exakt vad går en sådan utbildning ut på? Allt jag får fram är att den finns till för att man ska vara berättigad till ekonomiskt stöd under max 6 måndaders utbildning.

Är inte detta ett enormt slöseri av resurser och skattemedel? Eller är det ett sätt att hålla sysselsättningen hög på pappret ?
Citera
Igår, 21:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
En av de avlidna människorna i Örebro-dådet visar sig ha studerat till "lokalvårdare".
Exakt vad går en sådan utbildning ut på? Allt jag får fram är att den finns till för att man ska vara berättigad till ekonomiskt stöd under max 6 måndaders utbildning.

Är inte detta ett enormt slöseri av resurser och skattemedel? Eller är det ett sätt att hålla sysselsättningen hög på pappret ?

Det är väl vad många invandrare klarar av så då tar man fram en utbildning för dessa och vips får de stanna i sverige.
Tänk vad duktig denna person blir efter att ha läst tre år med moppkunskap, skurmedelsteori och sopkvastens historia.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Rent spontant kan jag tänka mig att en sån utbildning har kurser i hygienrutiner, hur man hanterar städkemikalier på ett säkert sätt, kanske lagen om offentlig upphandling så man kan beställa städmaterial korrekt m.m.
Citera
Igår, 21:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Rent spontant kan jag tänka mig att en sån utbildning har kurser i hygienrutiner, hur man hanterar städkemikalier på ett säkert sätt, kanske lagen om offentlig upphandling så man kan beställa städmaterial korrekt m.m.

Ja, där har du helt rätt skulle jag säga.
En annan sak är ju att den typen av utbildning är en merit när jobb söks.
Om jag hade ett städbolag och sökte lokalvårdare så skulle de med kunskap/utbildning och erfarenhet ha större chans till anställning än de utan.
Citera
Igår, 21:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Om jag hade ett städbolag och sökte lokalvårdare så skulle de med kunskap/utbildning och erfarenhet ha större chans till anställning än de utan.

Precis. Det ska väl även finnas möjlighet att göra karriär i yrket och kanske bli arbetsledare eller få mer ansvar. Inom kommun tillhör städarna Drift- och serviceförvaltningen och där finns en del chefer.
Citera
Igår, 21:52
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

För mig känns det som att utbilda någon till att byta däck, kratta rabatter eller putsa fönster.
Sådan utbildning görs på arbetsplatsen, inte på vuxenskolor.
Citera
Igår, 22:00
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
För mig känns det som att utbilda någon till att byta däck, kratta rabatter eller putsa fönster. Sådan utbildning görs på arbetsplatsen, inte på vuxenskolor.

Det ställs allt högre krav i arbetslivet. Jag är högskoleutbildad och har haft kvalificerade jobb i hela mitt liv, men när jag sökte ett extrajobb som butikspersonal på Ica fick jag inte jobbet för att jag inte hade gått handelsprogrammet i gymnasiet eller hade nån erfarenhet av att jobba i butik, vilket andra sökande hade. Det var ett jobb som jag tyckte var okvalificerat och man kan "lära sig på jobbet", men nähä...
Citera
Igår, 22:07
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
För mig känns det som att utbilda någon till att byta däck, kratta rabatter eller putsa fönster.
Sådan utbildning görs på arbetsplatsen, inte på vuxenskolor.

Okej, då tar vi "kratta rabatter".
Föreställ dig att du har ett företag som ägnar sig åt trädgårdsskötsel, och nej, det finns knappast något som ägnar sig åt att bara kratta rabatter.

Du har två sökande, och för enkelhetens skull säger vi att ingen av dem har erfarenhet sedan tidigare.

Den första har däremot utbildning vad gäller säkerhet och handhavande av trädgårdsmaskiner, har växtkännedom, vet hur och när olika träd och buskar ska beskäras med mera, med mera.

Den andra har ingen utbildning alls på området.
Denne behöver läras upp, kan inte jobba självständigt under lång tid, och kommer utan tvekan att göra en massa misstag under upplärningsperioden.

Vilken av dessa skulle du anställa?
Citera
Igår, 22:11
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Okej, då tar vi "kratta rabatter".
Föreställ dig att du har ett företag som ägnar sig åt trädgårdsskötsel, och nej, det finns knappast någon som ägnar sig åt att bara kratta rabatter.

Du har två sökande, och för enkelhetens skull säger vi att ingen av dem har erfarenhet sedan tidigare.

Den första har däremot utbildning vad gäller säkerhet och handhavande av trädgårdsmaskiner, har växtkännedom, vet hur och när olika träd och buskar ska beskäras med mera, med mera.

Den andra har ingen utbildning alls på området.
Denne behöver läras upp, kan inte jobba självständigt under lång tid, och kommer utan tvekan att göra en massa misstag under upplärningsperioden.

Vilken av dessa skulle du anställa?

"Under lång tid" kan man aldrig veta i förväg.
Jag skulle välja den person jag ansåg hade bäst lämpad personlighet. Utbildning styr inte allt... Framförallt inte inom yrken där du enkelt kan lära dig längs vägen.

Jag är defacto företagare och har hittills aldrig anställt någon på utbildning, ej heller betalat minimilön för ett personen inte "kan".
Personlighet är viktigast för mig, och säger någon att den har en "utbildning" i att städa så upplever jag den mer som någon som rapar meriter än någon som kan vara bra på lång sikt.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Det ställs allt högre krav i arbetslivet. Jag är högskoleutbildad och har haft kvalificerade jobb i hela mitt liv, men när jag sökte ett extrajobb som butikspersonal på Ica fick jag inte jobbet för att jag inte hade gått handelsprogrammet i gymnasiet eller hade nån erfarenhet av att jobba i butik, vilket andra sökande hade. Det var ett jobb som jag tyckte var okvalificerat och man kan "lära sig på jobbet", men nähä...

En ond spiral med andra ord... Ställer högre krav, leder till kostsamma utbildningar, leder till ännu högre krav, leder till ännu fler utbildningar osv plus moms...
Precis som att alla "första jobb" kräver flerårig erfarenhet
Citera
Igår, 22:14
Medlem
Citat:

Om ett företag ska anställa en städare och en sökande har en utbildning för det men den andra har inte det, då bör rimligen den med utbildning störst chans att få jobbet.
Så att utbilda folk i lokalvård ökar säker deras chanser att få jobb.
Det finns säkert vissa delar av städyrket som kräver lite mer kunskap, exempelvis bona golv, känna till vad som ingår i ett flytt städ osv.
Sen så jobbar de med arbetserfarenhet snabbare än de utan. Förhoppningsvis kan en städ utbildning ge lite kunskap kring hur de ska kunna arbeta snabbare.

Visst kan mycket av det säkert göras fortlöpande på jobbet. Men då måste de ju lyckas få en anställning först, vilket kan vara svårt om de inte har någon yrkeserfarenhet.
Citera
Igår, 22:14
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Sånt som normalbegåvade antingen kan räkna ut själva eller alternativ ta till sig via en muntlig instruktion man får av kollega eller liknande?
Behövs verkligen en utbildning för detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in