2025-02-12, 10:33
Medlem
Trumps infrande av plastsugrr, tv kn, han och hon p statliga arbetsplatser, och kvinnor i kvinnoidrott och s vidare r en sak. Det r inte det denna trd handlar om.

Det handlar om den personliga makten fr Trump. Han saknade frsta perioden som president Roy Cohn. Han frskte med Michael Cohen och Rudy Giuliani men de var inte riktigt lika frnkopplade frn Trump som han nskar. Trump vill ha ngon att hlla i nr skan gr. Han frsker nu med Musk. Och Musk verkar onekligen ha en kraft att ta tag i saker och ting p sitt eget lilla vis. S lnge det gr i den riktningen att Trumps makt kar s r Trump njd. Han r ltt att korrumpera p det viset.

Trump har gett sig ut utrikes fr att f vara med de stronga diktatorerna och bestmma i stora vrlden. Det r vad jag r vertygad om r Trumps stora ml med sitt liv. Det har alltid gtt ut p att expandera maktmssigt och dra in s mycket pengar som mjligt. Och som Mary Trumps titel p sin bok: "Too Much and Never Enough: How My Family Created the World's Most Dangerous Man" visar s r det aldrig nog.

Vad tror ni att Trump kommer att vara fr diktator? Om tv mnader s har han frndrats ordentligt r min vertygelse.

Vilka fler mnniskor kommer han att omge sig med? Ramaswamy har han ftt g redan? Han var alldeles fr pladdrig och lt precis som Trump. Inget som Trump behver. Han behver Roy Cohn.
Citera
2025-02-12, 10:36
Medlem
xXEmMEXxs avatar
En diktator r ngot som varje land behver. En stark och vis ledare... vad r pongen med att byta en ledare varje fjrde r? Nej, dra t helvete med det.
Citera
2025-02-12, 10:46
Medlem
Trump har ju ett stort behov av att ha folk omkring sig som han kan slnga under bussen vid behov och det behvs alltid.

Det r ju inte s att Musk kommer att finnas fr alltid. Vid en given tidpunkt s gr han sig av med Musk. Helt utan skrupler och att blinka. In kommer andra. Frgan r vilka de r och vad de har p sin agenda?

Trump har tydligen sagt nu att han gjorde misstag frra vndan och tog till sig fr mnga som han sen mste sparka. Det tror jag r en lgn frn hans sida. Det var medvetet och att sparka dem fanns det en stor mening med.

Nu r Trump ute och traskar i stora vrlden. Fr att bli en av de stora. Det r vl sjlvklart fr alla oss hr inne?
Citera
2025-02-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
En diktator r ngot som varje land behver. En stark och vis ledare... vad r pongen med att byta en ledare varje fjrde r? Nej, dra t helvete med det.

r Trump vis menar du?

Han har d inget fr vanligt att skapa ngot fr, allt handlar om de multirika och de ute i vrlden som r diktatorer? Gillar du ISIS mycket?
Citera
2025-02-12, 11:02
Medlem
Glostrups avatar
Trump vill bygga sitt eget imperium, med unik tillgng till information, utan konkurrens och utan att behva bry sig om regleringar eller hnsyn till ngot annat n honom sjlv.

Han stds av Musk, som har en uppfattning om sig sjlv som en unik omdanare av en imperfekt vrld, med en vrldsbild som p autistpektrumvis r klassiskt svartvit och har enkla lsningar p komplexa problem, dr Musks hjrna ser allt som mjligt att lsa teknologiskt och binrt. Fr Musk existerar inte moraliska eller humanistiska hnsyn, han r helt fokuserad p att optimera och innovera - och d existerar ingen hnsyn till att mnniskor blir lidande i hans process.

Trump (och Musk) backas upp av diverse rtt extrema grupper som alla ser Trump som ett verktyg fr att uppn just deras agenda agenda enligt principen ndamlet helgar medlen. Dessa grupper har vergripande (ofta religisa) ml som fr dem r lngt viktigare n medmnsklighet, omsorg och ett vrdigt liv fr s mnga som mjligt.

Och i basen av denna oheliga pyramid str de amerikanska vljarna, mnga negligerade i decennier, som i en massiv desinformationskampanj och utifrn ren desperation har vertygats om att en revolution ledd av en stark ledare ligger i deras intresse. Det handlar om en stor folkmassa som knner att fretag, banker och myndigheter har utvat rovdrift p dem i decennier, och nu vill de ha hmnd. Problemet r att den revolution de faktiskt fr kommer att gra deras liv nnu smre, kortsiktigt men framfrallt ver tid.

Trump har aldrig varit intresserad av att hlla ett demokratiskt mbete och att regera fr hela folkets bsta, han har alltid varit en diktator i vardande. Nu fr USA (och vrlden) det som en knapp majoritet rstade fr, och det kommer att bli plgsamt. Vi fr se om USA ngonsin kan g tillbaka till att bli en republik byggd p en konstitution, det ser ytterst tveksamt ut just nu.

Tills vidare fr vi betrakta USA som ett land mitt i en statskupp, eller i bsta fall i en djup konstitutionell kris, med en auktoritr ledare som inte begrnsas av konstitutionella principer. S fr vi hantera den globala situationen drefter.
Citera
2025-02-12, 11:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Det jag inte frstr fr vare sig Trump i USA eller Putin i Ryssland (som han copy pejstar) r "fr vem". Vem r i successionsordningen? Trump r rtt gammal, och omger sig med dumskallar. Putin har sett till att vingklippa samtliga i sin nrhet, av sjlvbevarelsedrift. I USA sitter de nya oligarkerna som skolpojkar i bakgrunden, mest fr att hlla sig vl - men r det de som r ptnkta egentligen. Elon Musk ser jag mer som en tillfllig uppgrelse, typ "tack fr pengarna, du fr stka ett tag". Vem r det egentligen som str bakom allt, mer n vad som antyds i inlgget ovan. Trump ser inte srskilt road ut. Demokraterna r ptagligt tysta, ven om jag frsttt att de jobbar frenetiskt juridiskt fr att frska riva upp vad de kan.
Citera
2025-02-12, 11:29
Medlem
Ganonitos avatar
Nej. Trump r inte diktator. Svida inte alla framtida val stlls in s kan man inte kalla honom fr diktator.
Citera
2025-02-12, 11:31
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Fr Musk existerar inte moraliska eller humanistiska hnsyn, han r helt fokuserad p att optimera och innovera - och d existerar ingen hnsyn till att mnniskor blir lidande i hans process.

Jag lyfter p hatten p ditt stt att formulera detta, fr det r den bsta beskrivningen jag ngonsin hrt om just varfr Elon r s problematisk.

Han ser ettor och nollor var han n gr och letar - han r liksom inkapabel till att se den humanitra delen av hur man br styra ett land, allt r bara siffror.
Citera
2025-02-12, 11:31
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Trump r inte diktator. Svida inte alla framtida val stlls in s kan man inte kalla honom fr diktator.

Om midterms valen 2026 stlls in, gr ni i MAGA d med p att kalla honom diktator? Det r det frsta testet, att se om de valen kommer att hllas eller inte.
Citera
2025-02-12, 11:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Om midterms valen 2026 stlls in, gr ni i MAGA d med p att kalla honom diktator? Det r det frsta testet, att se om de valen kommer att hllas eller inte.

Givetvis kommer de inte att stllas in. Presidenten har inte ens den befogenheten.
Citera
2025-02-12, 11:46
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Givetvis kommer de inte att stllas in. Presidenten har inte ens den befogenheten.

Presidenten hade inte befogenheten fr ngra veckor sedan att organisera rder p USAID, DOE etc etc och frysa tillgngar, men "here we are" som de sger. Kongressen har power of the purse, men de krde ver kongressen. Vad fr slags befogenhet en president har eller inte har r nu i spel, och ingen vet hur korten kommer att falla.
Citera
2025-02-12, 12:00
Medlem
Comitiums avatar
Trump gr mnga frvirrade, mig med. Demokraterna r helt groggy och vacklar runt i fasa. Det som fr mig gr det svrt att dma r att Trump faktiskt kmpar mot allt hemskt som prglat utvecklingen i USA och i vst i tskilliga r nu. Jag syftar naturligtvis p den frfrliga vnstervridningen (woke, PK o.s.v.).

Trump r s klart inte fascist men man knner i alla fall tydliga fascistoida vibbar. Trumps och Elons SA-killar r verallt och rjer runt i myndigheternas lokaler och handlingar. Att Trump r vald ger honom ju inte rtt gra precis vad han vill.

Kommer att tnka p alla tyskarna ochalla svenskarna som stdde Hitler fr att han sgs som ett vrn mot kommunismen. D fr man acceptera lite collateral damage

Det brjar med en knappnl och slutar med en silverskl. S var ska det sluta? Kommer Trumps presidenttid att terstlla USA till det gamla fina USA - eller blir det kollapsen fr USA? Ngon hr som vet?...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in