• 1
  • 2
2025-02-12, 16:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tittar lite på en lasergravör för att kunna skära till packningar o gravera bla trä och plast kanske dekaler också, såg en maskin på kickstarter med "2W IR Laser" som inte va så farligt dyr.

2W låter djävligt svagt, vad kan man göra med en sån? eller är det så svagt att man blir kraftigt begränsad i vad man kan använda maskinen till?
/A.A
Citera
2025-02-12, 17:20
Medlem
OneTaps avatar
2 watt e väl as mycket? ja har en laser pekare som e på 50mw o den kan man tända eld på pappers bitar med o lysa flera mil bort. 2 watt e 40 gånger starkare än den :P
Citera
2025-02-12, 18:25
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har en som är på 5w och går XY med styrning från datorn.
Har knappt använt den, röken är otroligt obehaglig, omöjligt att använda den inomhus, du förstör ditt hem!
Utomhus fungerar den bara på sommaren, en laser som bli kall kan generera fel strålar och ska inte kunna startas.
Vill man kapa tunnaste björkplywood får man köra många pass och då bränns det mycket på kanterna…
Citera
2025-02-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har en som är på 5w och går XY med styrning från datorn.
Har knappt använt den, röken är otroligt obehaglig, omöjligt att använda den inomhus, du förstör ditt hem!
Utomhus fungerar den bara på sommaren, en laser som bli kall kan generera fel strålar och ska inte kunna startas.
Vill man kapa tunnaste björkplywood får man köra många pass och då bränns det mycket på kanterna…

Din 5W laser är ju en Blå diod laser...
En 2W IR laser är något helt annat... De har helt olika användningsmål..
Vad har du för laser? den är ju ganska klen för skära plywood..
Eller beroende på vad du syftar på med tunnaste björkfaner...
Citera
2025-02-12, 21:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
2 watt e väl as mycket? ja har en laser pekare som e på 50mw o den kan man tända eld på pappers bitar med o lysa flera mil bort. 2 watt e 40 gånger starkare än den :P
2W är inte mycket, storebrorn till maskinen jag tittade på har 20W men kostar drygt 12kkr.

Citat:
röken är otroligt obehaglig, omöjligt att använda den inomhus, du förstör ditt hem!
Har tillgång till aktiv ventilation.
Citera
2025-02-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
2W är inte mycket, storebrorn till maskinen jag tittade på har 20W men kostar drygt 12kkr.

Har tillgång till aktiv ventilation.

kan du länka kickstartern?

edit: om det är denna: https://www.kickstarter.com/projects...laser-engraver

Så är 20W + 2W IR.... helt olika tekniker...
20W är en blue diode laser och sen har de en 2W IR i samma module och 2 W IR har bara IR delen
Senast redigerad av OneAndOnly.IceMan 2025-02-12 kl. 21:31.
Citera
2025-02-12, 21:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Din 5W laser är ju en Blå diod laser...
En 2W IR laser är något helt annat... De har helt olika användningsmål..
Vad har du för laser? den är ju ganska klen för skära plywood..
Eller beroende på vad du syftar på med tunnaste björkfaner...
Jag vet faktiskt inte vilken typ lasern är, vågar inte ens titta åt dess håll när den går, och glasögonen som följde med kändes som ett skämt.

Redan vid 2 mm blir det svårt.
Citera
2025-02-12, 21:46
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte vilken typ lasern är, vågar inte ens titta åt dess håll när den går, och glasögonen som följde med kändes som ett skämt.

Redan vid 2 mm blir det svårt.

kan du länka din laser?
med största sannolikhet är det en blue diode laser...
Varje bordslaser är otroligt farliga för ögonen... så man ska använda absolut glasögonen.
Antingen de som kom med eller bättre.... men se till att köpa glasögon för rät våglängd..

min ena 9W laser har tufft med 4mm 3mm går helt okej och den andra som är 22W.. Så där är det som dag och natt..

vad kör du för inställningar?
Citera
2025-02-12, 22:27
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
kan du länka din laser?
med största sannolikhet är det en blue diode laser...
Varje bordslaser är otroligt farliga för ögonen... så man ska använda absolut glasögonen.
Antingen de som kom med eller bättre.... men se till att köpa glasögon för rät våglängd..

min ena 9W laser har tufft med 4mm 3mm går helt okej och den andra som är 22W.. Så där är det som dag och natt..

vad kör du för inställningar?
Jag har den inte i mitt hem just nu, kommer faktiskt inte ihåg.
Lånade ut den, blev så less på det jag skrev ovan.
Citera
2025-02-13, 02:21
Medlem
-Grillo-s avatar
Jag funderade på en 10W-modul som man kan montera på en 3D-skrivare som jag har, Creality Ender 3...
https://www.amazon.se/Creality-laser.../dp/B0C4NK713Z

Men nej, dels ville jag gravera i metall o efter lite forskning sa nån att det krävs uppåt 40W minst, så det föll redan där. Sen kollade jag lite Youtube-filmer, o många av dessa billigare lasergravörer är riktigt farliga. Otillräckligt skydd om strålen skulle reflekteras o sånt.
Citera
2025-02-13, 03:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Men nej, dels ville jag gravera i metall o efter lite forskning sa nån att det krävs uppåt 40W minst, så det föll redan där.
Men vad är det för 40W? är det ineffekten? eller är det laserns uteffekt?

En laser med 80W in kanske bara har 10W ut på lasern, rent allmänt är specifikationerna ofta rätt ospecifika.

Citat:
Sen kollade jag lite Youtube-filmer, o många av dessa billigare lasergravörer är riktigt farliga. Otillräckligt skydd om strålen skulle reflekteras o sånt.
Hade jag byggt eget så hade jag tittat på att bygga in hela skrivaren för att stoppa alla "blänk" för laser är verkligen inga leksaker.
Citera
2025-02-13, 04:06
Medlem
-Grillo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Men vad är det för 40W? är det ineffekten? eller är det laserns uteffekt?

En laser med 80W in kanske bara har 10W ut på lasern, rent allmänt är specifikationerna ofta rätt ospecifika.

Hade jag byggt eget så hade jag tittat på att bygga in hela skrivaren för att stoppa alla "blänk" för laser är verkligen inga leksaker.
Det är mer än vad jag kan, vilken sorts effekt lasern ska vara på. Jag googlade bara lite på "gravera metall" o där kom upp en siffra på Reddit som sa minst 40W, troligen mer, då jag åtminstone misstänkte att den jag länkade till var för klen får metall. Tappade intresset för att sätta mig in mer i det, kan man väl säga...

Men ja, det var en bra ide att bygga in hela gravören i nån form av skydd.
Senast redigerad av -Grillo- 2025-02-13 kl. 04:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in