2025-02-12, 22:39
Medlem
Halloj, börjar samla på mig ett par fetton och behöver börja träna, vilket jag inte är jättetaggad till just nu.

Men något som lockar är just cykling, ut på vägarna (gångvägarna i mitt fall haha)

Men behöver hjälp, cyklar är ju svindyrt, vart ska man börja? Behöver jag ha på mig tajta tjejtights? Blir jag automatiskt fiende till bilister?

Skämt o sido, behöver hjälp med en bra, relativt billig cykel. Tips vid cykling (vad ska man ha med sig, laga däcket, pump, lampor) vad är det för regler, skor? Alla tips är välkomna!

Tack FB på förhand, 26/M 181/92kg
Citera
2025-02-12, 22:47
Medlem
Du behöver en cykel och en hjälm. That's it.
Du behöver inte köpa en racercykel, men beroende på om du bara tänker köra landsväg så köp en vanlig cykel, annars finns det hybrid som funkar både på asfalt och skogsstigar.
Citera
2025-02-13, 05:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du behöver inte köpa något superflashigt. Kolla upp vilken modell du vill ha och leta sen på blocket, du kan komma undan med rätt billiga men ändå bra hoj, ingen kris om den är fem år gammal.
Köp en cykel av modell som passar dig, jag hade satsat på en med bockstyre för att kunna variera sittställningen under längre pass. Pedaler är väl lite upp till dig vad du vill ha. Ska du bara cykla för träning så satsa på SPD med tillhörande skor.
Vill du istället trampa till olika platser i omgivningen och ser cykeln mer som ett transportmedel än något för racing så välj att vanliga trampor så du kan gå i skorna också.

En hjälm är ett måste, här köper du en ny och ett par cykelbyxor kommer du vilja ha.

Sen är det bara ut och jaga mil.
Citera
2025-02-13, 10:48
Medlem
Ska du cykla för att gå ned i vikt kan du väl köpa dig ett riktigt trögtrampat gammalt skrälle.
Citera
Idag, 10:25
Medlem
Kul att läsa. Landsvägscykling tog jag upp som utövare för ett par år sedan men jag har följt sporten i sig längre än så. Och det är ett träsk kan jag säga.

Det är en fantastisk motionsform och jag kör nu på trainer på vintern varvat med löpning för att underhålla och med förhoppning om ett besök till Italien i sommar.

Men det du behöver är en cykel med rätt ramstorlek efter din längd. I ditt fall med hänsyn till din bör 54-56 cm vara ett bra riktvärde. Jag skulle föreslå begagnat för det finns bra grejer på Happyride men även Blocket. Är det din första jonne av modell landsväg så är det nog en comforthoj du ska ha. En mer aggressiv med annan geometri på ramen kan vara lite för hårt för en ovan kropp i början. Jag skulle rekommendera en med fälgbroms och med Shimano 105-komponenter. Beroende på budget kan man hitta en sådan för strax över 10 lakan på begagnatmarknaden. Har du möjlighet till en cykelhandlare så kan du få bra råd och även möjlighet till bikefit när du hittat en cykel som passar.

Annan relevant utrustning är cykelskor till dina klickpedaler (för bättre energiekonomi när du cyklar), bib-shorts, cykeltröja, en bra hjälm, vattenflaskor (och hållare för dessa installerat på ramen), cykelhandskar (skönt ifall man skulle ramla och minskar risk för domningar), solglasögon (skyddar mot sol, insekter och vind och annat grus för ögonen), rakhyvlar (benen ska rakas. Frågor på det?).

Sedan kanske en cykeldator med GPS när du blivit mer bekväm.

Viktnedgång har jag erfarenhet av att det kommer i och med intresse för cykeln men det är kosten du behöver se över desto mer. Kosten har så jävla stor betydelse! Det är den som du ska tänka på i första hand när du tänker på viktnedgång. I andra hand och som hobby är det cykeln i ditt fall. Oroa dig inte att din vikt gör att du blir för tung för en cykel i varken kolfiber, aluminium eller stål.
Citera
Idag, 15:33
Medlem
KeligKapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granatkombo
Halloj, börjar samla på mig ett par fetton och behöver börja träna, vilket jag inte är jättetaggad till just nu.

Men något som lockar är just cykling, ut på vägarna (gångvägarna i mitt fall haha)

Men behöver hjälp, cyklar är ju svindyrt, vart ska man börja? Behöver jag ha på mig tajta tjejtights? Blir jag automatiskt fiende till bilister?

Skämt o sido, behöver hjälp med en bra, relativt billig cykel. Tips vid cykling (vad ska man ha med sig, laga däcket, pump, lampor) vad är det för regler, skor? Alla tips är välkomna!

Tack FB på förhand, 26/M 181/92kg
Du kommer få ont i rumpan i början. Men ge dig inte för det, det släpper när man har vant sig.

Köp sådana verktyg för däckavtagning. Så kan du byta slang själv.

Jag har mtb, kör med vanliga skor men ar spinnskor med klossar under för spinning. Tycker det verkar vara läskigt att sitta fast i pedalen när man stannar för rödljus. Stanna alltid för rödljus. Folk blir förbannade på de som cyklar vid övergångsställen ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in