Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Med tanke på Trumps svek utav Ukraina, och västeuropa (närmast hela Nato) så tänkte jag denna fråga kunde lyftas upp. Jag antar också att denna fråga kommer att lyftas upp utav endel nationer i Eu.
Ickespridningsavtalet kan man strunta i, i.o.m jag utgår från att Rysslands ord kan man inte lita på.
Det finns ju taktiska, medeldistans och ballistiska. Man behöver ju inte alla, för kostbart blir det. Sedan kan man lägga till för enkelhetens skull.., samarbete mellan nationer för att ta ner kostnader. Likaså finns ju ett tidsperspektiv att ta hänsyn till.
Nu tänker jag inte att Sverige heller vore fullproppat utav nukes, utan att de finns..ett mindre antal. För andra grannländer kunde även ju anskaffa. Bara i avskräckning.
Såå..vad skulle de bli att kosta (samt underhåll av dessa), någon som vågar sig på gissningar eller tankar ?
Pris för Sverige = Livet.
Vi är inte kapabla att hålla oss med sådana vapensystem, långt ifrån.
Vi klarar inte ens att sköta grundläggande vardagssysslor så som polisväsende, snöröjning, brandberedskap, tattar-efterhållning, oberoende media osv. som är grundläggande för ett levnadsdugligt land i vår konkurrenssituation med omvärlden.
Vi skulle alldeles för enkelt bli en reell risk för i princip alla andra nationer om vi hade kärnvapen. De skulle tillsammans kväsa våra försök.
Att Biden-administrationen ville placera sina här är en helt annan femma, det hade inget att göra med att Sverige skulle ha kärnvapen i vår kontroll eller åtkomst, så få inte nån hybris av det gamla snacket.
En svensk Trump först, sen rannsakningen, sen kanske kanske vi kvalar in att vara med där med de funktionella och stora igen.
Men varför skulle vi vilja? Vi har ingen annan fiende än oss själva än så länge.