• 1
  • 2
2025-02-13, 06:26
Medlem
Soleimanis avatar
Fler än jag som har funderat:

https://www.fokus.se/sticket/kan-pol...alen-i-orebro/

Citat:
130 poliser på plats – ingen avlossade något skott. En feminiserad poliskår kan vara förklaringen, skriver Erik J Olsson.
Citat:
Den patrull bestående av polisaspiranter som anlände först till brottsplatsen retirerade när den blev beskjuten. Detta trots att polisens strategi vid pågående dödligt våld (PDV) är att konfrontera gärningsmannen och hela tiden röra sig framåt för att förhindra ytterligare civila offer. Ingen av de totalt 130 poliser som befann sig i området använde sina tjänstevapen.
Citat:
Allmänhetens intryck är att gärningsmannen, en hobbyskytt, i lugn och ro kunde gå runt i skolbyggnaden och meja ner civila med automatgevär medan poliserna flydde eller stod och tittade på.
Citat:
Har polisens jämställdhetssatsningar gått ut över förmågan att implementera den egna konfrontationsstrategin vid pågående dödligt våld?
Citat:
Har polisernas egna fysiska och psykiska arbetsmiljö blivit viktigare än att fylla samhällsuppdraget att skydda civila liv?
Jag har svaren på de tre frågorna!

Vad har du för svar?

Vad har våra ledande politiker för svar?

Vad har Henrik Vinge för svar?
Citera
2025-02-13, 06:35
Medlem
Onanikrems avatar
Skolan var rökfylld och de poliser som var först på plats (aspiranterna) hade inte utrustning för det.
De var helt enkelt inte rustade för att möta någon med halvautomat i rökfyllda korridorer.
De var aspiranter oberoende av kön, och har inte betalt för att dö. Jag skulle inte gå in i rökfyllda korridorer med pistol mot en skytt troligen beväpnad med en halvautomat i högre kaliber. De kunde lika väl skjutit mot elever och lärare som GM, medan han sket i vilket. Inget Tv-spel vi snackar om.

Förvånad att han slutade efter 10 mord och fem skadade, med den beväpningen och tiden kunde han utan problem tagit minst tio till.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-02-13 kl. 06:38.
Citera
2025-02-13, 06:36
Medlem
jussietrudeaus avatar
Vilket kön av kanske två eller fem möjliga som avlossar skott mot misstänkta GMs är irrelevant. Kulor är kulor oavsett från vem de kommer.
Clint Eastwood skjuter inte hårdare än tex prinsessan Victoria eller Mellin på Aftonbladet om de vore poliser.
Dödliga skott beror snarare på typ piercing/impacting muzzle energy. Polis hade kunnat ha boforskanoner som vapen men om det vore brottsbekämpande är ovisst.
Senast redigerad av jussietrudeau 2025-02-13 kl. 06:51.
Citera
2025-02-13, 06:44
Medlem
Soleimanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De var aspiranter oberoende av kön, och har inte betalt för att dö.

Det där är din åsikt.

Min åsikt är att aspiranterna och de andra 100 riktiga poliserna var fega ynkryggar!

En pluton manliga kustjägaraspiranter hade rusat in under stridstjut! Utan gasmasker. För 50 år sedan hade meniga kustjägaraspiranter en dagslön på 11 kr.
Citera
2025-02-13, 06:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soleimani
Det där är din åsikt.

Min åsikt är att aspiranterna och de andra 100 riktiga poliserna var fega ynkryggar!

En pluton manliga kustjägaraspiranter hade rusat in under stridstjut! Utan gasmasker. För 50 år sedan hade kustjägaraspiranter en dagslön på 11 kr.
Kustjägarnas utbildning är något hårdare än polisens och hur många elever och lärare hade de skjutit när de rusade in under stridstjut?
Citera
2025-02-13, 06:54
Medlem
Citat:
Det där är din åsikt.

En pluton manliga kustjägaraspiranter hade rusat in under stridstjut! Utan gasmasker. För 50 år sedan hade meniga kustjägaraspiranter en dagslön på 11 kr.
Hade de kanske gjort om det bara varit gärningsmän i byggnaden. Nu var där fullt med folk och rök. De hade kanske gjort mer skada än nytta.
Citera
2025-02-13, 07:02
Medlem
Hbtqi+ och hästsvanspoliser som inte inser jobbets allvar. Fast förmodligen hade de fått order uppifrån om att vänta med en inbrytning i skolan tills man visste mera om situationen och kände en större säkerhet.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-02-13 kl. 07:05.
Citera
2025-02-13, 07:56
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Det där är din åsikt.

Som jag förstått det hela låg poliserna och tryckte i 40 min inne i skolan och gav sig tillkänna först när GM hade skjutit sig...
Polisens utbildning vid pågående våld är att direkt ge sig på en gärningsman, visst kan man kanske skadar nån civil, men om man inte gör något låter man ju gärningsmannen fortsätta med att döda fler...

Utbildningen lär inte ut att man vänta tills en gärningsman självmant slutar och det är säkert för polis som civila att träda fram.
Citera
2025-02-13, 08:16
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag tror det var en liten faktor, men inte den avgörande detaljen. Röken var det avgörande.
Citera
2025-02-13, 08:34
Medlem
Räcker tydligen med några rökgranater för att hålla över 100 poliser i schack
Citera
2025-02-13, 08:49
Medlem
uffepuffes avatar
Polisen väntade med att ingripa tills han slutade skjuta, vilket var ganska dumt eftersom han tänkte skjuta ända tills polisen avbröt honom.
Citera
2025-02-13, 09:10
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jussietrudeau

Clint Eastwood skjuter inte hårdare än tex prinsessan Victoria eller Mellin på Aftonbladet om de vore poliser.
Du har alltså inte sett Dirty Harry där Clint Eastwood har en revolver kaliber .44 Magnum "the most powerful handgun in the world".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in