• 1
  • 2
2025-02-13, 12:21
Medlem
Jag tycker korpar är tuffa och skulle vilja ha en som husdjur.
Tyvärr säljs de inte i någon djurbutik, så jag kommer behöva leta upp ett korpbo och sno antingen en unge eller ett ägg, för att sedan ta hem och vänta på att det kläcks och mata och uppfostra djuret. Frågor:

- Var hittar jag korpbon?
- Vilken tid på året lägger de ägg?
- Om jag tar ett ägg, behöver jag lägga det under en värmelampa tills det kläcks?
- Vad matar jag en korpunge med? Maskar?
- När den blir äldre, behöver jag lära den att flyga genom att till exempel släppa den från balkongen?
Citera
2025-02-13, 12:23
Medlem
Det bästa är väl att tämja en genom att långsamt vänja den vid dig och erbjuda den mat
Citera
2025-02-13, 12:32
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Släpa hem ett ägg känns ju krångligt, då är det bättre att ta en som ligger i boet.
Såna bon finns väl i var och varannat träd.
Citera
2025-02-13, 12:35
Moderator
Allaballawallas avatar
Husdjur --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2025-02-13, 12:35
Medlem
Lorbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
- Om jag tar ett ägg, behöver jag lägga det under en värmelampa tills det kläcks?
- När den blir äldre, behöver jag lära den att flyga genom att till exempel släppa den från balkongen?
Det känns som att du helt och hållet saknar kunskap om fåglar och korpar. Du kanske ska börja med att läsa på lite så att du i alla fall kan basala grejer som att fåglar kläcks på våren och att exakt tidpunkt beror på var i världen eller var i landet man bor. Och att äggen läggs ca tre veckor innan kläckning.

Det är inte så enkelt som att bara lägga ett ägg under en värmelampa. Ruvning har med värme, luftfuktighet och rotation av äggen att göra. Det kan vara svårt att ordna på egen hand.

Hur ska korpen bo hemma hos dig? I en bur? Ska den flyga (och skita) fritt i din lägenhet?
Citera
2025-02-13, 12:38
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Tyvärr säljs de inte i någon djurbutik, så jag kommer behöva leta upp ett korpbo och sno antingen en unge eller ett ägg, för att sedan ta hem och vänta på att det kläcks och mata och uppfostra djuret. Frågor:

Om du inte vet nåt om djur, så är ju risken stor att det hela misslyckas kapitalt. Det blir ju tråkigt både för djuret och dig då.
Börja med å köpa en undulat, eller nåt liknande, tycker jag.
Citera
2025-02-13, 12:38
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Verkar vara olagligt om den är vildfångad.

https://jordbruksverket.se/djur/hund...-sallskapsdjur

Hittar ingen uppfödare av korpar heller
Citera
2025-02-13, 12:40
Medlem
Du kan ju knyta fast korpens ben i din rullator, se till att längden på repet är tillräckligt långt för att den ska kunna flyga runt litegrann.

Du kan väl testa dig fram, klättra upp i olika träd och kolla in i fågelboen om du hittar ett ägg. Det börjar närma sig nu, de lägger äggen vårtid har jag för mig.
Citera
2025-02-13, 12:41
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:

Du måste värpa ägget antingen sitter du på det eller lägger under kudden. Lär den flyga, barn gör som sina föräldrar så hoppa först så kommer den efter.
Citera
2025-02-13, 12:46
Medlem
kajus333s avatar
JORDBRUKSVERKET: "Vissa djur är förbjudna att hålla som privatperson i Sverige
Det är inte tillåtet att hålla apor, rovfåglar och rovdjur andra än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningar mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte ha djur som fångats i det vilda."

Kanske hellre en grävling alltså?
Citera
2025-02-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Verkar vara olagligt om den är vildfångad.

https://jordbruksverket.se/djur/hund...-sallskapsdjur

Hittar ingen uppfödare av korpar heller

Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
JORDBRUKSVERKET: "Vissa djur är förbjudna att hålla som privatperson i Sverige
Det är inte tillåtet att hålla apor, rovfåglar och rovdjur andra än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningar mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte ha djur som fångats i det vilda."

Kanske hellre en grävling alltså?

Nog för att jag skiter i om det skulle vara olagligt, men tar jag ett ägg så föds den ju i fångenskap, och är därmed laglig.

Kul att grävlingar av alla djur är lagliga förresten.
Citera
2025-02-13, 13:05
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Nog för att jag skiter i om det skulle vara olagligt, men tar jag ett ägg så föds den ju i fångenskap, och är därmed laglig.

Kul att grävlingar av alla djur är lagliga förresten.
Ett tips i all välmening, låt någon annan klättra upp och ta ägget så slipper du släppa rullatorn och undviker ev fallskador.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in