Igår, 14:48
Medlem
1924 gav Fredrik Böök sig ut på en resa genom Sverige. Hans betraktelser publicerades i en artikelserie i Svenska Dagbladet och gavs sedermera ut i bokform under titeln "Resa i Sverige från Smygehuk till Pajala".

50 år senare begav sig essäisten och författaren Per Erik Wahlund ut på en resa i Fredrik Bööks däckspår (i en helt ny Saab Combi Coupé, Böök hade kört Cadillac). Även denna publicerades först i SvD och gavs sedan ut som bok, "Sverigeresan: Från Smygehuk till Pajala".

Nu har det gått ytterligare 50 år och kanske är det dags för ännu en resa.

Men vem skulle kunna göra det? Har ni några intressanta förslag?

Horace Engdahl? Johan Hakelius? Lena Andersson? Nathan Shachar?
Citera
Igår, 17:59
Medlem
pn222jws avatar
Dick Harrison vore bra.
Citera
Idag, 11:53
Medlem
En given kandidat för ett sådant uppdrag: någon som älskar Sverige.

Och det finns inte i dagens kritikerklass.

Det ska alltid vara skepsis, ironi, be om ursäkt, "motvillig beundran" osv. Så fort det traditionella Sverige kommer på tal.

Men det kommer, det kommer... om cirka 50 år eller så har vi en ny, konservativ generation på parnassen.

Men först då. Först då kan en pro-aktiv Sverigeresa skrivas.

Gissar jag.
Citera
Idag, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
En given kandidat för ett sådant uppdrag: någon som älskar Sverige.

Och det finns inte i dagens kritikerklass.

Det ska alltid vara skepsis, ironi, be om ursäkt, "motvillig beundran" osv. Så fort det traditionella Sverige kommer på tal.

Men det kommer, det kommer... om cirka 50 år eller så har vi en ny, konservativ generation på parnassen.

Men först då. Först då kan en pro-aktiv Sverigeresa skrivas.

Gissar jag.

Du har nog rätt.

Jag nämnde det här för en bekant och han förslog Göran Greider ...
Citera
Idag, 19:17
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
1924 gav Fredrik Böök sig ut på en resa genom Sverige. Hans betraktelser publicerades i en artikelserie i Svenska Dagbladet och gavs sedermera ut i bokform under titeln "Resa i Sverige från Smygehuk till Pajala".

50 år senare begav sig essäisten och författaren Per Erik Wahlund ut på en resa i Fredrik Bööks däckspår (i en helt ny Saab Combi Coupé, Böök hade kört Cadillac). Även denna publicerades först i SvD och gavs sedan ut som bok, "Sverigeresan: Från Smygehuk till Pajala".

Nu har det gått ytterligare 50 år och kanske är det dags för ännu en resa.

Men vem skulle kunna göra det? Har ni några intressanta förslag?

Horace Engdahl? Johan Hakelius? Lena Andersson? Nathan Shachar?

Varken Engdahl, Hakelius, Andersson eller Shachar är särskilt intresserade av, eller särskilt vänligt inställda till, Sverige. Engdahl vill hellre vara i Tyskland, Hakelius vill inte vara någon annanstans än i Storbritannien. Andersson och Shachar har inte heller någon relation till det (folkligt) svenska. Jag skulle föreslå Po Tidholm. Men Greider är inget dåligt förslag heller.
Citera
Idag, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Varken Engdahl, Hakelius, Andersson eller Shachar är särskilt intresserade av, eller särskilt vänligt inställda till, Sverige. Engdahl vill hellre vara i Tyskland, Hakelius vill inte vara någon annanstans än i Storbritannien. Andersson och Shachar har inte heller någon relation till det (folkligt) svenska. Jag skulle föreslå Po Tidholm. Men Greider är inget dåligt förslag heller.

Jag tänkte faktiskt på Po Tidholm men kom inte på vad han heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in