• 1
  • 2
Igår, 15:32
Medlem
Hej!

Har haft väldigt stressigt under några år med lite prestationsbaserad självkänsla, som drivit mig att vara överallt och göra lite för mycket. Är för övrigt 26 år och man.

Har studerat på 100-150% (Civilingenjör)
Varit delaktig i skolans stiftelse
Haft två mindre deltidsjobb (Ett som säljare och ett mer inriktat mot ingenjörshållet)
Startat ett mindre företag för att tjäna extra pengar under studierna

Allt har ju självklart varit väldigt roligt och intressant men också väldigt tufft emellanåt. Droppen och den okontrollerade stressen blev väl när min pappa blev svårt sjuk under 2023. Börjar på 2024 så började kroppen säga ifrån och ångesten och den dagliga kroniska huvudvärken dyka upp. Blev sjukskriven 100% i 3 månader och sedan 50% 3 månader och pluggar förnärvande 75%.

Energin är väl helt okej under dagarna förutsatt att jag inte gör någon fysisk aktivitet som gör att jag blir väldigt trött i ungefär 1-2 veckor. Den dagliga kroniska huvudvärken är dock sjukt sjukt sjukt jobbig och frusterande, samt leder mitt mående till det negativa succesivt.

Innan ni kommenterar så läs gärna igenom följande och kom inte med några "enkla" förslag.
Det jag har gjort senaste 12 månaderna är följande:
- Sover 22:00-08:00 varje dag (10 timmar, kan bli 9 timmar också)
- Äter fasta tider (Morgon, mellanmål, Lunch, mellanmål, middag, kvällsfika) Varierad kost som ofta är fisk, grönsaker, kyckling osv. Alltså väldigt bra mat.
- Mediterar/Yoga/Avslappning/Andningsövningar/Stretching (Varje morgon, lunch, eftermiddag och ibland kväll, totalt 2 timmar varje dag)
- Lättare promenad utspridda under dagen (Totalt 4000-5000 steg ca, min kropp orkar inte mer just nu)
- Går hos två psykologer (KBT, ACT osv)
- Tar Omega 3, B-vitaminer, Magnesium, Zink, D-vitamin, C-vitamin
- Tar inge smärtstillande som Treo, Ipren eller Alvedon (Har tagit det för flera månader sedan i starkare omgångar med Naproxen och Paraflex)
- Går på akupunktur
- Käkledsbehandling
- Massage
- Kiropraktiker och Naprapat
- Kollat synen (10/10)
- Varit hos tandläkare och kollat käkar samt gjort bettskena i förebyggande syfte
- Gjort alla blodprover man kan tänka sig
- Magnetröntgen hjärna (Allt såg bra ut)

Säkert glömt något, men ni fattar - har gjort och gör fortfarande det mesta senaste året.
Saken är den, att huvudvärken släpper inte!! Den är inprincip konstant.
Vaknar upp med huvudvärk och så blir den bara starkare under dagen, smärtstillande biter inte ett DUGG på den.

Läkaren vill testa SNRI - Duloxetin för att se om den kan hjälpa, han tror den ska hjälpa mitt nervsystem att lugna ned sig då han misstänker att det är överreaktivt och därmed huvudvärk.
Är dock emot just den lösningen det och hade GÄRNA velat lösa detta på någon naturlig väg, dock känns det som att jag har testat det mesta. Har även testat nu på senaste och vara helt fri från saker 3-4 veckor men ändå fortsätter huvudvärken dag in och dag ut.

Läkaren har diagnoserat mig med utmattningssyndrom.

Har någon varit i en liknande situation? Har ni några tips? Blir galen.
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Har själv haft utmattningssyndrom ett längre tag och har under åren googlat och testat det mesta. Mina första tankar är:

Kan det vara borrelia med tanke på huvudvärken? Det finns inga tillförlitliga prover idag som visar om det är borrelia så det kan vara lurigt att diagnosticera. Du kan gå antingen den naturliga vägen med örter eller ta doxycyklin i 14 dagar, vilket iofs förstör din tarmflora för lång tid framöver plus att borrelian ofta kommer tillbaka eftersom spiroketerna går in i cystform för att försvara sig. Det är lätt att googla fram olika protokoll med örter.

Du har redan tagit blodprover, men somliga behöver b12-nivåer över 500 för att må bra, medan sjukvården tycker att allt över 200 är okej. Samma med d-vitamin. Över 50 är okej enligt sjukvården, medan optimalt är över 100-120. Helst genom solning.

Testa olika uteslutningsdieter. Carnivore, bara frukt och grönt etc. Kolla upp en grupp som heter Body Cleanse Sweden på Facebook, där är det många som blivit friska från sin ME/Utmattning.

Hoppas det löser sig för dig!
Citera
Igår, 16:50
Medlem
Borrelia? Knappast.
Då borde jag ju ha utslag?
Citera
Igår, 18:55
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoter4life
Borrelia? Knappast.
Då borde jag ju ha utslag?

Du kan ha haft ett utslag som du inte sett och som sedan försvunnit, eller aldrig haft något. Män med borrelia saknar det ringformade utslaget oftare än kvinnor med sjukdomen.

Har själv haft borrelia och den huvudvärken var ingen lek. Du kan behöva ta ett prov på ryggmärgsvätskan, inte så kul men det gör egentligen inte ont, det är bara obehagligt att veta att de gräver en i nervsystemet. Om du gör provet: sitt absolut stilla och ligg ned absolut orörlig efterå. Rör man det minsta på sig närmaste40 min efter tappningen får man huvudvärk från helvetet.
Citera
Igår, 21:03
Medlem
pn222jws avatar
Malört (te) lär kunna hjälpa mot huvudvärk - finns receptfritt som hälsokost. (Artemisia absinthium ) Jag tar det ibland mot annan smärta (inte huvudvärk) med ganska bra effekt.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/wormwood

https://www.auctoresonline.org/artic...ecognize-study
Citera
Igår, 23:54
Medlem
Sitter i samma båt som du.
5-år senare efter att ha provat allt från himmel till jord.
Olika koster, motion, tillskott, avslappning, kbt m.m.

Hittade Selank som jag kört en 2-veckors behandling med för att direkt efter hoppa på en tungmetall rensning med Zeolit.
Är inne på vecka 3 med Zeolit, jag kan inte minnas när det var så här bra sist.

Selank
Zeolit/zeolith
Senast redigerad av Cabalshitshow Igår kl. 23:57.
Citera
Idag, 01:41
Medlem
Vilket intressant fall.
Väldigt imponerande vad du har gjort hittills för att ta kontroll över ditt problem.

Du verkar också ta väldigt bra hand om din kropp, och även hjärna, så det verkar inte vara nåt vanligt enkelt problem.

Jag har 3 funderingar, som kanske inte betyder mycket.

Jag har hört om folk, och har inklusivt en bra vän, som hade huvudvärk nästan hela sitt liv (vissa kan ha istället allergier eller andra problem), och som lyckades ta bort huvudvärket helt när de ändrade diet.
Jag vet att du har en bra diet, men det finns folk som är, eller blir efter nåt event, allergiska mot nånting som är helt vanligt och svår att gissa att det kan orsaka problem. Min kompis, efter att ha testat några olika diet, så testade fullt carnivore och det funkade för honom. Jag säger inte att du ska göra det, men om du blir desperat och vill testa verkligen allt nån gång..
Det finns tester där man kan skicka 'bajs' och de testar på en lab och säger vad din kropp inte kan tåla.

En annan sak som jag funderar är om det kan vara ditt undermedvete som orsakar huvudvärk. Jag vet, det låter konstigt, men bara 5% av våra tankar kommer från vårt medvete, och som jag förstod så började allt det här efter din pappa blev svårsjuk. Det finns frågor som kanske skulle kunna ta reda på det, men tror du att det finns nåt procent att det kan finnas nåt där?
Och ursäkta den här frågan, men har du testat gräs eller magic shrooms? Anledning att jag frågar är bara för att veta om ditt huvudvärk försvann under de drogrena. Det skulle kanske säga att det finns möjlighet att det kan vara nåt på ditt undermedveten som kan orsaka dina huvudvärk.

Och sista, har du testat för tungmetal?
Citera
Idag, 02:15
Medlem
Har du haft covid eller annan influensa?
Citera
Idag, 07:24
Medlem
Tips 1.
Jag får hemsk huvudvärk av Omega 3. Jag lyckades Googla fram att det beror på E-vitamin-brist. E-vitamin finns i nötter. Om jag äter nötter försvinner värken.
Tips 2.
Drick en liter mjölk varje dag. Innehåller många vitaminer och melatonin som är lugnande.
Tips 3.
Drick 4 koppar grönt te varje dag. Eventuellt med lite äkta honung. Lugnande.
Citera
Idag, 07:41
Medlem
Nicke08s avatar
Avbryt studierna.
Antar att du sitter vid en skärm när du studerar.

Dina ögon (som är en del av hjärnan) blir ansträngda enormt.

Plus. Ditt kontroll behov är en del i problemet. Lär dig släppa kontrollen. Börja där.
Citera
Idag, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinj
Vilket intressant fall.
Väldigt imponerande vad du har gjort hittills för att ta kontroll över ditt problem.

Du verkar också ta väldigt bra hand om din kropp, och även hjärna, så det verkar inte vara nåt vanligt enkelt problem.

Jag har 3 funderingar, som kanske inte betyder mycket.

Jag har hört om folk, och har inklusivt en bra vän, som hade huvudvärk nästan hela sitt liv (vissa kan ha istället allergier eller andra problem), och som lyckades ta bort huvudvärket helt när de ändrade diet.
Jag vet att du har en bra diet, men det finns folk som är, eller blir efter nåt event, allergiska mot nånting som är helt vanligt och svår att gissa att det kan orsaka problem. Min kompis, efter att ha testat några olika diet, så testade fullt carnivore och det funkade för honom. Jag säger inte att du ska göra det, men om du blir desperat och vill testa verkligen allt nån gång..
Det finns tester där man kan skicka 'bajs' och de testar på en lab och säger vad din kropp inte kan tåla.

En annan sak som jag funderar är om det kan vara ditt undermedvete som orsakar huvudvärk. Jag vet, det låter konstigt, men bara 5% av våra tankar kommer från vårt medvete, och som jag förstod så började allt det här efter din pappa blev svårsjuk. Det finns frågor som kanske skulle kunna ta reda på det, men tror du att det finns nåt procent att det kan finnas nåt där?
Och ursäkta den här frågan, men har du testat gräs eller magic shrooms? Anledning att jag frågar är bara för att veta om ditt huvudvärk försvann under de drogrena. Det skulle kanske säga att det finns möjlighet att det kan vara nåt på ditt undermedveten som kan orsaka dina huvudvärk.

Och sista, har du testat för tungmetal?

Hej!

Har säkert med mitt undermedvetna att göra, men även känsligt nervsystem. Ej testat några svampar eller droger i hela mitt liv
Citera
Idag, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Kan det vara borrelia med tanke på huvudvärken? Det finns inga tillförlitliga prover idag som visar om det är borrelia så det kan vara lurigt att diagnosticera. Du kan gå antingen den naturliga vägen med örter eller ta doxycyklin i 14 dagar, vilket iofs förstör din tarmflora för lång tid framöver plus att borrelian ofta kommer tillbaka eftersom spiroketerna går in i cystform för att försvara sig. Det är lätt att googla fram olika protokoll med örter.

Det finns inga starka vetenskapliga belägg för att kronisk borrelia som sitter i efter en ordentlig antibiotikakur och på något vis "gömmer sig" existerar i människor - kvarvarande symtom om man har dessa trots negativt infektionstest beror sannolikt på att nervsystem eller organ skadats och måste återhämta sig.

TS: civilingenjörsstudier... jag har varit där - mycket stirrande, extremt långa rundor koncentration, och nackspänningar, i allmänhet dåligt för hälsan. Lägg därpå stressen av extracirriculära aktiviteter och att din far blivit sjuk...

5000 stegs promenad om dagen är lite, och bara två timmars fysisk aktivitet om dagen över det, som jag är osäker på hur intensiv den är, är tveksamt om det är tillräckligt när du formodligen sitter och spänner nacken och stressar över studier kanske 8-10 timmar om dagen.

Skulle tippa på någon åkomma som är en mindre del fysisk och till större delen psykisk - alltså att du överansträngt dig på ett sätt att systemen i din kropp är ur balans, men att fokus på det hela och att du vill lösa problemet och bli helt bra (kontrollbehov) gör det mycket värre.

Jag kraschade på ett liknande sätt under studierna i ungefär samma ålder - dock mest kraftig yrsel, förhöjd puls och ljudhallucinationer, inte så mycket huvudvärk, alla medicinska tester var likt dig bra. Efter att tagit det lite lugnare några månader klingade det mestadels av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in