Igår, 21:05
Medlem
Att kyrkan tappar medlemmar r sen gammalt men skulle man kunna ka medlemskapet genom att starta en Elitkyrka. Samma tro, s inga konstigheter, men lite mer krav och snt. Folk i alla tider har ju velat vara med i prestigefulla organisationer s varfr inte kyrkan? Har nnu inte bestmt mig fr hur rekryteringen skulle g till, plockar man upp de bsta frn den vanliga kyrkan eller lter man alla ska och sen fr meriten avgra. Vad tror ni? Skulle detta kunna vnda kyrkans negativa utveckling? Eller r jag ute och cyklar
Citera
Igår, 21:12
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Ja, bara pedofiler och mrdare accepteras.
Det r eliten i kyrkan.
Kom ihg, den siste kommer frst i kristendomen.

Jag tnker en kyrka som den Rasputin var med i,,, med sexpartyn och knark.
Ju mer synder, ju mer frltande.
Senast redigerad av Talking-Donkey Igår kl. 21:17.
Citera
Igår, 21:25
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusKristersson
Att kyrkan tappar medlemmar r sen gammalt men skulle man kunna ka medlemskapet genom att starta en Elitkyrka. Samma tro, s inga konstigheter, men lite mer krav och snt. Folk i alla tider har ju velat vara med i prestigefulla organisationer s varfr inte kyrkan? Har nnu inte bestmt mig fr hur rekryteringen skulle g till, plockar man upp de bsta frn den vanliga kyrkan eller lter man alla ska och sen fr meriten avgra. Vad tror ni? Skulle detta kunna vnda kyrkans negativa utveckling? Eller r jag ute och cyklar
Lter alldeles fr flummigt.
Om folk hade velat vara med i kyrkan s hade dom ju vart det redan, din elitkyrka kommer bli en flopp.
Citera
Igår, 22:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
S k framgngsteologi r iaf inte nytt. Dvs en sorts kristna rrelser dr de som r framgngsrika i livet tackar Gud fr det, och tror att de har ftt detta drfr att de r s goda mnniskor. De kanske har rivit ut Jobs bok ur Bibeln?

Annars r nog en stor del av kristendomens attraktionskraft att den INTE r kompetetiv och t o m med motsatsen. I Jesus liknelse har den fattiga kvinnan som ger tv sm kopparmynt sknkt MER i Guds gon n den rika som ger en massa silvermynt. Och det r lttare fr den en kamel att ta sig genom ett nlsga n fr den rike att komma till Himmelriket. Typ s.
Citera
Idag, 07:21
Medlem
tryffs avatar
Det fanns ju strre krav tidigare. Endast manliga prster. Endast gifteml mellan mn och kvinnor (och tidigare mn och kvinnor som godknts vid husfrhr).

Detta har ju modernismen (staten som projekt frbjudit).

Det du pratar om r olagligt utan att frst det.
Citera
Idag, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Det fanns ju strre krav tidigare. Endast manliga prster. Endast gifteml mellan mn och kvinnor (och tidigare mn och kvinnor som godknts vid husfrhr).

Detta har ju modernismen (staten som projekt frbjudit).

Det du pratar om r olagligt utan att frst det.

Jag har ju inte nmnt ngot om det. Naturligtvis kommer de inte gra ngot olagligt. Ser frresten inte heller det olagliga i dina exempel.
Citera
Idag, 08:10
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Jag har ju inte nmnt ngot om det. Naturligtvis kommer de inte gra ngot olagligt. Ser frresten inte heller det olagliga i dina exempel.
Att du inte frstr att det du freslr r olagligt r ju just min pong. En uppstyrd verksamhet kommer att stnga ute folk, vilket r olagligt.

Vi har en totalitr stat som bestmmer allt. Tex vad vi fr tro p.

I vissa fall har vi religionsfrihet p papper men staten styr nd via domstol vad vi fr eller inte fr tro p.
Citera
Idag, 18:59
Medlem
Rebali179s avatar
Det finns redan en sdan. Hillsong heter den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in