• 1
  • 2
2025-02-13, 23:54
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Ibland undrar jag varför Trump låter sig luras av alla andra?
Trump säger att han ska göra USA starkt och mäktigt igen. Men varken Kina eller Ryssland har ens brytt sig. Kina införde tullar som var kraftigare än USA's tullar mot Kina. Ryssland lyssnar inte ens på Trump i fredsförhandlingar.

Varför har det blivit så?
Citera
2025-02-14, 00:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ibland undrar jag varför Trump låter sig luras av alla andra?
Trump säger att han ska göra USA starkt och mäktigt igen. Men varken Kina eller Ryssland har ens brytt sig. Kina införde tullar som var kraftigare än USA's tullar mot Kina. Ryssland lyssnar inte ens på Trump i fredsförhandlingar.

Varför har det blivit så?

Trump är extremt oförutsägbar och ombytlig, och det går helt enkelt inte att bemöta honom vare sig politiskt, diplomatiskt eller rationellt.
Detta samtidigt som han har en oerhörd makt i världen.
Vad gör man?
Man improviserar i fyra år och hoppas på en bättre och stabilare framtid.
Citera
2025-02-14, 00:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Trump är extremt oförutsägbar och ombytlig, och det går helt enkelt inte att bemöta honom vare sig politiskt, diplomatiskt eller rationellt.
Detta samtidigt som han har en oerhörd makt i världen.
Vad gör man?
Man improviserar i fyra år och hoppas på en bättre och stabilare framtid.

Men finns det inte en risk att Republikanerna tar skada av detta?
Jag menar, om Trump lovar en arbetsmarknad som heter "Great Again", men ingen vågar investera på grund utav osäkerhet.

Då kommer väll GOP få lida efteråt?

Trump måste väll ha någon plan? Han kan väll inte vara helt bakom flötet?
Han införde tullar mot Mexiko och Kanada, men ingen av dessa blev av.

Han införde ståltullar mot världen och Kina svarade med tullar direkt.
Citera
2025-02-14, 00:28
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Jag menar, om Trump lovar en arbetsmarknad som heter "Great Again", men ingen vågar investera på grund utav osäkerhet.

Trump måste väll ha någon plan? Han kan väll inte vara helt bakom flötet?

Är Trump ett geni eller en galenpanna?
Kanske både ock, men framför allt vill jag kalla honom ett fenomen.
Lite av en sektledare.

Säger Trump ena veckan att USA ska verka för fred, samförstånd, samarbete och tillväxt skriker hans anhängare: JAAA!
Säger han nästa vecka att USA med styrka, militär makt och tvång ska styra världen, kosta vad det kosta vill skriker de: JAAA!

Tullarna är utpressning för att få sin vilja igenom.

Ja, GOP kan drabbas av en rejäl baksmälla, liksom USA som helhet, men hela världsordningen kan rubbas på ett riktigt otrevligt sätt.
Citera
2025-02-14, 00:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Är Trump ett geni eller en galenpanna?
Kanske både ock, men framför allt vill jag kalla honom ett fenomen.
Lite av en sektledare.

Säger Trump ena veckan att USA ska verka för fred, samförstånd, samarbete och tillväxt skriker hans anhängare: JAAA!
Säger han nästa vecka att USA med styrka, militär makt och tvång ska styra världen, kosta vad det kosta vill skriker de: JAAA!

Tullarna är utpressning för att få sin vilja igenom.

Ja, GOP kan drabbas av en rejäl baksmälla, liksom USA som helhet, men hela världsordningen kan rubbas på ett riktigt otrevligt sätt.

Men lär inte Frankrike eller England försöka axla USA's roll som världsmakt?
Just Frankrike känns som dom har viljan att vara dominerande, precis som förr. Om dom lyckas, vet jag inte. Tycker mest bara att dom har problem med massa niggers och muslimer som härjar på gatorna.

Men ändå. EU...Tyskland. Tyskland känns ändå som ett land som kan vara rätt våldsam om dom försöker.
Citera
2025-02-14, 00:38
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Men lär inte Frankrike eller England försöka axla USA's roll som världsmakt?
Just Frankrike känns som dom har viljan att vara dominerande, precis som förr. Om dom lyckas, vet jag inte. Tycker mest bara att dom har problem med massa niggers och muslimer som härjar på gatorna.

Men ändå. EU...Tyskland. Tyskland känns ändå som ett land som kan vara rätt våldsam om dom försöker.

Tror snarare att ett antal stora europeiska länder behöver ensa och samarbeta mer för att lösa problemen med grannen i öster.
Citera
2025-02-14, 00:40
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Tror snarare att ett antal stora europeiska länder behöver ensa och samarbeta mer för att lösa problemen med grannen i öster.

Det tror jag också.
Jag tror dock inte England, Frankrike, Italien och Spanien samt Polen. Dom länder med störst BNP i EU, har något emot att enas om Ryssland.

Nordiska länder hakar på.

Ungern och Slovakien är nog dom två länder som helst vill se ett amerikanskt nederlag.
Citera
2025-02-14, 00:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Delvis. Men samtidigt är inte DEMs något seriöst alternativ, heller. Det partiet är helt kör i botten av alla knöppgökar, korruption etc. Om folk är missnöjda med Trump, vem skall dom rösta på? DEMs är inte ett alternativ för arbetarklass eller vita män som inte är miljardärer. Svarta, knarakare, kriminella etc räcker inte. Inte heller HBTQ+-folket; många av dom är ju också "vanligt folk" och inte ett dugg intresserade av wkoe-rörelsen utan vill bara leva ett vanligt liv i fred.
USA behöver ett, eller flera, nya partier för en sund och vettig politik. Det finns säkert, men de är bara dom 2 stora som får uppmärksamhet.

Citat:
Trump måste väll ha någon plan?

Varför då? Trumps plan är att synas så mycket som möjligt och göra om USA som han vill ha det.
Och det verkar han lyckas bra med, det finns i dagsläget inget som hindrar honom. DEMs diskuterar könsnutrala toaletter medan Trump kör USAs anseende i den civiliserade delen av världen i botten för decenier framåt.

Citat:
Han kan väll inte vara helt bakom flötet?

Jasså, inte det? Vi har ju haft vår andel av galningar i ledande ställning, så varför inte USA?

Citat:

Skjutet på framtiden bara. Kommer om ett par månader, om inte Trump ändrar sig igen.

Citat:

Ja, jag vet inte hur det blir med det. Vad jag vet har USA inte någon egen tillverkning i större skala av specialstål. Så det måste dom köpa från Tyskland, Sverige och Japan m.fl. USA har under lång tid fört en mycket protektionistisk politik inom stål vilket har lett till väldigt lite investeringar i amerikansk stålindustri, så den är väldigt omodern.
Citera
2025-02-14, 00:45
Medlem
snuskfittas avatar
Självklart är USA svagare med en gammal idiot som Trump i vita huset. Han har ingen jordisk chans att förhandla bra avtal med statsledare som Xi Jinping och Putin. Det motsvarar att låta en baby sköta sitt lands ekonomi och försvar.
Citera
2025-02-14, 00:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Delvis. Men samtidigt är inte DEMs något seriöst alternativ, heller. Det partiet är helt kör i botten av alla knöppgökar, korruption etc. Om folk är missnöjda med Trump, vem skall dom rösta på? DEMs är inte ett alternativ för arbetarklass eller vita män som inte är miljardärer. Svarta, knarakare, kriminella etc räcker inte. Inte heller HBTQ+-folket; många av dom är ju också "vanligt folk" och inte ett dugg intresserade av wkoe-rörelsen utan vill bara leva ett vanligt liv i fred.
USA behöver ett, eller flera, nya partier för en sund och vettig politik. Det finns säkert, men de är bara dom 2 stora som får uppmärksamhet.

Varför då? Trumps plan är att synas så mycket som möjligt och göra om USA som han vill ha det.
Och det verkar han lyckas bra med, det finns i dagsläget inget som hindrar honom. DEMs diskuterar könsnutrala toaletter medan Trump kör USAs anseende i den civiliserade delen av världen i botten för decenier framåt.

Jasså, inte det? Vi har ju haft vår andel av galningar i ledande ställning, så varför inte USA?

Skjutet på framtiden bara. Kommer om ett par månader, om inte Trump ändrar sig igen.

Ja, jag vet inte hur det blir med det. Vad jag vet har USA inte någon egen tillverkning i större skala av specialstål. Så det måste dom köpa från Tyskland, Sverige och Japan m.fl. USA har under lång tid fört en mycket protektionistisk politik inom stål vilket har lett till väldigt lite investeringar i amerikansk stålindustri, så den är väldigt omodern.

Jag håller med om att DEMs har bara woke som politik, samt korruption och perversa puckon som vill till makten. Jag håller med om att Trump är bra inrikes.

Men samtidigt känns det som att Trump ändå inte har någon strategi.
Vad händer om länderna inte vill investera i USA? Vad händer om EU drar ifrån angående om utvecklingen av vapen och militär? Vad händer om OPEC länderna höjer priset på oljan på grund utav Gaza? Vad händer om länder inför tullar mot USA?

Detta har Trump inget att skydda sig emot.
Citera
2025-02-14, 01:23
Medlem
Tarrous avatar
USA är #1 gällande ekonomi, militär och innovation och kommer sannolikt vara det även i slutet av Trumps mandatperiod.

Mer osäkert var raserandet av myndigheter och relationer med allierande kommer få för effekt för USA
Citera
2025-02-14, 01:26
Medlem
Ja på sikt blir ju USA mer isolerat, kommer ta tid. Men det går ju att konstatera att USA inte går att lita på. Oavsett om en kula eller ett val fixar en bättre president. Sett från ett utländskt perspektiv. Ju mindre amerikanskt vi har i Europa framåt ju bättre. Kommer ta tid men det är nödvändigt.

Om amerikanerna vill leva i ett Trumpakt land så får de väl de. Men för världen vore en välriktad kula väsentligt bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in