2025-02-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad menar du med massivt? Inom vilket område tänker du dig att alla enheter ska ha tillgång till alla andra enheters information? Inom samma fas, abonnent, byggnad, kvarter, kommun, elleverantör, elpriszon, landet eller globalt?

Jag tänker mig inte så mycket alls. Men tanken, om jag har förstått det hela rätt, är att man ska bygga vidare på det Europeiska systemet som idag är ett och samma nät. Vi är faktiskt ett undantag från detta nät. Så länge vi fortsätter så så kommer det maximalt involvera Norden(Tror jag)
Citera
2025-02-14, 14:58
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Elmätaren läser av din förbrukning i realtid. Idag så måste du ha ett "smart kylskåp" för att detta ska gälla.

Detta kan ju läsas som att du idag måste ha ett smart kylskåp för att elmätaren ska kunna läsa av din förbrukning i realtid. Så är det givetvis inte.

En annan möjlig tolkning av det du skrivit är att "detta" syftar till det Severloh skrev. Men i så fall är ditt svar lite märkligt. Inte ens om du har ett smart kylskåp idag, så pratar det med din smarta elmätare. Det smarta kylskåpet läcker information kylskåpstillverkaren, och kanske google, inte till elleverantören eller tillverkaren av elmätaren. Eller?

Citat:
hela idén med att sätta in smarta mätare är just för att stora eltörstiga vitvaror ska kunna slås av/dras igång

Jag trodde anledningen till att vi satt in smarta elmätare, är för att övervaka medborgarna, och för att bolagen ska slippa åka ut och läsa av mätarna.

Har du någon källa till dessa påståenden? Vad heter protokollet mellan kylskåp och elmätare?
Citera
2025-02-14, 15:09
Medlem
Citat:
Så du tror på fullaste allvar att en tvättmaskin i Danmark kommer kunna läsa av data från en laddstolpe i Italien? Eller att det är så redan nu?

Nej. Jag tror att din tvättmaskin kommer tala till din elmätare om vad det är för någon vitvara, hur mycket ström den använder och hur mycket den kan använda (exempelvis) och skicka detta till relevant mottagare(typ svenska kraftnät och EON)

I någon mån kommer din tvättmaskin tala med en laddstolpe i Danmark då de eventuellt kommer tillhöra samma smarta system. Tråden handlar om försvarsmakten och säkerhet, så hela "smart-home" delen är bara intressant utifrån vad som kan avläsas utifrån den. Det är liksom inte poängen om du ursäktar.
Citera
2025-02-14, 15:11
Medlem
Citat:
Detta kan ju läsas som att du idag måste ha ett smart kylskåp för att elmätaren ska kunna läsa av din förbrukning i realtid. Så är det givetvis inte.

En annan möjlig tolkning av det du skrivit är att "detta" syftar till det Severloh skrev. Men i så fall är ditt svar lite märkligt. Inte ens om du har ett smart kylskåp idag, så pratar det med din smarta elmätare. Det smarta kylskåpet läcker information kylskåpstillverkaren, och kanske google, inte till elleverantören eller tillverkaren av elmätaren. Eller?

Jag trodde anledningen till att vi satt in smarta elmätare, är för att övervaka medborgarna, och för att bolagen ska slippa åka ut och läsa av mätarna.

Har du någon källa till dessa påståenden? Vad heter protokollet mellan kylskåp och elmätare?

Elmätarna ger ett effektivare system men kommer bli ett krav för att ett system ska fungera med ett behov som är kraftigt varierande och en produktion som är svår att förutsäga.
Citera
2025-02-14, 15:11
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Nej. Jag tror att din tvättmaskin kommer tala till din elmätare om vad det är för någon vitvara, hur mycket ström den använder och hur mycket den kan använda (exempelvis) och skicka detta till relevant mottagare(typ svenska kraftnät och EON)

I någon mån kommer din tvättmaskin tala med en laddstolpe i Danmark då de eventuellt kommer tillhöra samma smarta system. Tråden handlar om försvarsmakten och säkerhet, så hela "smart-home" delen är bara intressant utifrån vad som kan avläsas utifrån den. Det är liksom inte poängen om du ursäktar.

Varför skriver du "Det innebär att ditt kylskåp kommunicerar med din tvättmaskin etc och att denna information är tillgänglig för alla andra delar som är kopplade till detta massiva nät." om inte menar "Det innebär att ditt kylskåp kommunicerar med din tvättmaskin etc och att denna information är tillgänglig för alla andra delar som är kopplade till detta massiva nät."?
Citera
2025-02-14, 15:13
Medlem
Citat:
Haha, ja. TS verkar inte nykter.

Ordet TS söker är kanske en digitalisering, eller smartifiering, eller liknande?

Det är en form av digitalisering av hur elnätet styrs. Vilket är lite av poängen jag försöker göra. Elektrifieringen av alla bilar, en stor del av uppvärmningen etc. Det är en elektrifiering som inte har existerat tidigare.
Citera
2025-02-14, 15:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Elmätarna ger ett effektivare system

Hur ger elmätarna ett effektivare system? Menar du genom om prissättningen nu? Eller på något annat sätt?

Citat:
men kommer bli ett krav

Är det inte redan krav på dessa uppkopplade och spionerande elmätare? Eller menar du krav på någon ytterligare uppgradering?
Citera
2025-02-14, 15:18
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Det är en form av digitalisering av hur elnätet styrs. Vilket är lite av poängen jag försöker göra. Elektrifieringen av alla bilar, en stor del av uppvärmningen etc. Det är en elektrifiering som inte har existerat tidigare.

Vi har väl haft elektriska truckar sedan 1900-talet?

Vad är skillnaden egentligen ur ett behovsperspektiv, principiellt, förutom att vi lagt ner kärnkraften istället för att bygga ut den?
Citera
2025-02-14, 15:21
Medlem
Citat:
Varför skriver du "Det innebär att ditt kylskåp kommunicerar med din tvättmaskin etc och att denna information är tillgänglig för alla andra delar som är kopplade till detta massiva nät." om inte menar "Det innebär att ditt kylskåp kommunicerar med din tvättmaskin etc och att denna information är tillgänglig för alla andra delar som är kopplade till detta massiva nät."?

Du är väldigt upphakad på detta med tvättmaskin. Jag vet inte om de talar med varandra, men de kommer ju kopplas till din smarta mätare åtminstone. However. Detta är helt onödigt sidospår utan relevans för denna tråd.
Citera
2025-02-14, 15:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Du är väldigt upphakad på detta med tvättmaskin. Jag vet inte om de talar med varandra, men de kommer ju kopplas till din smarta mätare åtminstone. However. Detta är helt onödigt sidospår utan relevans för denna tråd.

Att vi reder ut exakt hur tekniken är uppbyggd, både idag, och i någon slags framtid du förutspår, är nödvändigt anser jag, för att kunna diskutera vilka risker tekniken medför. Det är ju den exakta tekniska utformningen som sätter dessa ramar.
Citera
2025-02-14, 15:45
Medlem
Citat:
Att vi reder ut exakt hur tekniken är uppbyggd, både idag, och i någon slags framtid du förutspår, är nödvändigt anser jag, för att kunna diskutera vilka risker tekniken medför. Det är ju den exakta tekniska utformningen som sätter dessa ramar.

Grundprincipen jag vill diskutera är ett elnät som talar om sin egen status för att kunna ha en dynamisk, respons. Kopplat med en elektrifiering av samhället. Detta är både EU och Sveriges policy att uppnå inom ganska så kort tid.

Slås elen ut så är vi inom kort utan transporter i ett krigsläge(som exempel) Utöver detta så kan man då vi a cyberattacker slå ut oss (potentiellt)

Förstår inte hur något av detta kan ha undgått en enda person i Sverige då varenda företag, varenda myndighet ständigt talar om "omställningen" Återigen så är inte detta topic
Citera
2025-02-14, 19:14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Grundprincipen jag vill diskutera är ett elnät som talar om sin egen status för att kunna ha en dynamisk, respons. Kopplat med en elektrifiering av samhället. Detta är både EU och Sveriges policy att uppnå inom ganska så kort tid.

Slås elen ut så är vi inom kort utan transporter i ett krigsläge(som exempel) Utöver detta så kan man då vi a cyberattacker slå ut oss (potentiellt)

Förstår inte hur något av detta kan ha undgått en enda person i Sverige då varenda företag, varenda myndighet ständigt talar om "omställningen" Återigen så är inte detta topic

Men handlar problemet som du vill diskutera om att centralen för detta "massiva nät" ligger i främmande land? Eller gäller problemet du vill diskutera även om ett sådana här "massiva nät" endast sträcker sig inom kommungränsen, inom varje län, eller i alla fall inom landet?

Du skriver så luddigt att det fortfarande inte riktigt går att förstå vilken riskbild du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in