Citat:
Ursprungligen postat av
Belowmepls
Ett smart elnät innebär att varenda del av nätet kommunicerar i realtid med varandra. Det innebär att ditt kylskåp kommunicerar med din tvättmaskin etc och att denna information är tillgänglig för alla andra delar som är kopplade till detta massiva nät.
Vet inte heller så mycket men av det jag hört så handlar det inte om enheter inom ditt eget hushåll, utan mellan elproducenter och elkonsumenter. Och du kan vara både konsument och producent, till exempel om du har solpaneler.
Citat:
Ursprungligen postat av
Belowmepls
En elektrifiering av hela samhället innebär att hela samhället i realtid informerar om vad de pysslar med.
Jag tänkte att vi kunde ha en diskussion om implikationerna och hur det relaterar till nationens säkerhet..
Elekrifiering av hela svenska samhället har varit en realitet sedan 1960-talet. Den information jag antar du menar handlar om elkonsumtion och har alltid funnits. Skillnaden är att den nu kommer att vara
decentraliserad istället för
centraliserad.
Ett decentraliserat informationssystem har större motståndskraft än ett centraliserat på så sätt att det inte finns en enskild punkt i systemet som kan slås ut för att hela systemet skall falla. Det är samma princip som bakom internets ursprungliga syfte, att information enkelt kan lagras på flera ställen och inte kan slås ut med enbart 1 atombomb.
Citat:
Ursprungligen postat av
Belowmepls
Vi kommer vara nästan helt beroende av elnätet och helt beroende av att all information som skickas inom detta nät faktiskt stämmer. Vad händer då om någon medvetet får systemet att börja skicka felaktig information?
Ja det är ett av flera säkerhetsproblem som det har jobbats med. Ett informationssystem skyddas genom tre grundläggande principer:
Konfidentialitet
Med detta menas att informationen hålls hemlig. Informationen i systemet kommer att vara krypterad.
Integritet
Dvs. att informationen inte skall gå att ändra på utan att det märks. Tanken är att använda sig av en blockkedja. Altså en distribuerad decentraliserad databas som lagrar informationen i en sekvensiell kedja (med kryptografiska digitala signaturer) av block. Ett sådant block kan inte ändras utan att hela kedjan måste ändras. Det finns ingen enskild part som kan kontrollera kedjan och den är öppet verifierbar för alla parter. Sammantaget så är det en garanti för att informationen inte är felaktig.
Tillgänglighet
Tanken är att om delar av systemet slås ut så kan fungerande delar fortfarande kommunicera med varandra. Så om tex. större städer slås ut eller stora elkraftverk så rullar de oskadade delarna på. Det skulle till och med vara så att en mindre stad som isolerats från elnätet fortfarande skulle ha (lite) el från lokala producenter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Belowmepls
I ett land som älskar utredningar så måste vi väl ha gjort konsekvensanalyser utifrån detta?
Det jag vet om har gjorts på EU-nivå med svenskar inblandade. Mycket är också, som du nog förstår, hemligt.