• 1
  • 2
Igår, 13:51
Medlem
Sveriges hushåll fick sina smarta-mätare installerade för bara ett par år sedan. Detta för att förbereda för framtidens smarta elnät.

Ett smart elnät innebär att varenda del av nätet kommunicerar i realtid med varandra. Det innebär att ditt kylskåp kommunicerar med din tvättmaskin etc och att denna information är tillgänglig för alla andra delar som är kopplade till detta massiva nät.

En elektrifiering av hela samhället innebär att hela samhället i realtid informerar om vad de pysslar med.
Jag tänkte att vi kunde ha en diskussion om implikationerna och hur det relaterar till nationens säkerhet.

Jag har aldrig hört någon tala om detta överhuvudtaget och undrar först och främst om jag har missat något?

Vi kommer vara nästan helt beroende av elnätet och helt beroende av att all information som skickas inom detta nät faktiskt stämmer. Vad händer då om någon medvetet får systemet att börja skicka felaktig information?

Går det att hålla viss verksamhet hemlig utan att en egen generator? I ett land som älskar utredningar så måste vi väl ha gjort konsekvensanalyser utifrån detta?
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Severlohs avatar
Vad snackar du om? Vilka mätare?
Citera
Igår, 14:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Det innebär att ditt kylskåp kommunicerar med din tvättmaskin etc och att denna information är tillgänglig för alla andra delar som är kopplade till detta massiva nät.

Vad menar du med massivt? Inom vilket område tänker du dig att alla enheter ska ha tillgång till alla andra enheters information? Inom samma fas, abonnent, byggnad, kvarter, kommun, elleverantör, elpriszon, landet eller globalt?
Citera
Igår, 14:24
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Vad snackar du om? Vilka mätare?

Elmätarna. De som mäter hur mycket el du förbrukar, så att elbolagen kan fakturera dig för den el du förbrukat. Dessa är smarta nu mera.
Citera
Igår, 14:26
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Elmätarna. De som mäter hur mycket el du förbrukar, så att elbolagen kan fakturera dig för den el du förbrukat. Dessa är smarta nu mera.

Smarta hur då, och hur pratar de med mitt kylskåp?
Citera
Igår, 14:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
I ett land som älskar utredningar så måste vi väl ha gjort konsekvensanalyser utifrån detta?

Jag antar mängden information som kan läcka om dig från ditt kylskåp är försumbar jämfört med vad som läcker om dig via vänners telefoner och appar, och Windows. Jag tror inte vi ens börjat rota i den änden. Men jag håller med dig. Vi borde. Dessutom gäller "många bäckar små". Vi är väldigt naiva och aningslösa angående hur all information som läcker om oss kan komma gynna andra nationer och därmed försvaga vår egen.
Citera
Igår, 14:41
Medlem
Citat:
Vad menar du med massivt? Inom vilket område tänker du dig att alla enheter ska ha tillgång till alla andra enheters information? Inom samma fas, abonnent, byggnad, kvarter, kommun, elleverantör, elpriszon, landet eller globalt?

Om all förbrukning i systemet skickar information, som sedan automatiskt justerar produktion för att balansera elnätet så går det att manipulera den information och exempelvis orsaka ett enormt strömavbrott. Utöver detta så finns givetvis datan som berättar om någon är hemma, när någon är hemma osv. Vilket så klart är användbart för sabotage operationer här i Sverige.
Citera
Igår, 14:43
Medlem
Citat:
Jag antar mängden information som kan läcka om dig från ditt kylskåp är försumbar jämfört med vad som läcker om dig via vänners telefoner och appar, och Windows. Jag tror inte vi ens börjat rota i den änden. Men jag håller med dig. Vi borde. Dessutom gäller "många bäckar små". Vi är väldigt naiva och aningslösa angående hur all information som läcker om oss kan komma gynna andra nationer och därmed försvaga vår egen.

Du har inte förstått problematiken. Det är inte bara "smartheten" utan också "elektrifieringen" av hela samhället som är problemet. Eftersom det nätverkar ihop ett system som är involverat i att värma dig med mera.
Citera
Igår, 14:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Jag tror inte de gör det idag. Men det finns såna idéer, att allt ska prata med "den smarta staden", så att ditt kylskåp kan tajma exakt när det slår på med andra strömförbrukare i kvarteret, så de inte krockar, så att bolagen inte behöver dra så tjocka kablar.

Däremot skickar dagens elmätare data tillräckligt ofta för att den som samlar in denna data kan dra slutsatser om vilka arbetstider du har, vilka dagar du är ledig, när de ena partnern är bortrest, osv. Denna information kan sedan användas för att lägga pussel, och hitta samband med vilka dagar det är stängt i krutfabriken, när det är militärövningar osv, och faktiskt ge ledtrådar om vem som arbetar med att bygga drönare, och vem som arbetar som major, och var dessa bor, och var de har sina sommarstugor. Informationen kan också användas för att göra bedömningar av hur produktionen i krutfabriken går, när och var det genomförts en mobilisering, osv.
Senast redigerad av henriko Igår kl. 15:23.
Citera
Igår, 14:45
Medlem
Citat:

Elmätaren läser av din förbrukning i realtid. Idag så måste du ha ett "smart kylskåp" för att detta ska gälla. Men hela idén med att sätta in smarta mätare är just för att stora eltörstiga vitvaror ska kunna slås av/dras igång om systemet behöver detta.
Citera
Igår, 14:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Om all förbrukning i systemet skickar information, som sedan automatiskt justerar produktion för att balansera elnätet så går det att manipulera den information och exempelvis orsaka ett enormt strömavbrott. Utöver detta så finns givetvis datan som berättar om någon är hemma, när någon är hemma osv. Vilket så klart är användbart för sabotage operationer här i Sverige.

Det var inte svar på min fråga, som gällde hur stort varje massivt segment är, där varje enhet kan se andra enheters data.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
fribrytarns avatar
Citat:
Ett smart elnät innebär att varenda del av nätet kommunicerar i realtid med varandra. Det innebär att ditt kylskåp kommunicerar med din tvättmaskin etc och att denna information är tillgänglig för alla andra delar som är kopplade till detta massiva nät.

Vet inte heller så mycket men av det jag hört så handlar det inte om enheter inom ditt eget hushåll, utan mellan elproducenter och elkonsumenter. Och du kan vara både konsument och producent, till exempel om du har solpaneler.

Citat:
En elektrifiering av hela samhället innebär att hela samhället i realtid informerar om vad de pysslar med.
Jag tänkte att vi kunde ha en diskussion om implikationerna och hur det relaterar till nationens säkerhet..

Elekrifiering av hela svenska samhället har varit en realitet sedan 1960-talet. Den information jag antar du menar handlar om elkonsumtion och har alltid funnits. Skillnaden är att den nu kommer att vara decentraliserad istället för centraliserad.

Ett decentraliserat informationssystem har större motståndskraft än ett centraliserat på så sätt att det inte finns en enskild punkt i systemet som kan slås ut för att hela systemet skall falla. Det är samma princip som bakom internets ursprungliga syfte, att information enkelt kan lagras på flera ställen och inte kan slås ut med enbart 1 atombomb.

Citat:
Vi kommer vara nästan helt beroende av elnätet och helt beroende av att all information som skickas inom detta nät faktiskt stämmer. Vad händer då om någon medvetet får systemet att börja skicka felaktig information?

Ja det är ett av flera säkerhetsproblem som det har jobbats med. Ett informationssystem skyddas genom tre grundläggande principer:

Konfidentialitet
Med detta menas att informationen hålls hemlig. Informationen i systemet kommer att vara krypterad.

Integritet
Dvs. att informationen inte skall gå att ändra på utan att det märks. Tanken är att använda sig av en blockkedja. Altså en distribuerad decentraliserad databas som lagrar informationen i en sekvensiell kedja (med kryptografiska digitala signaturer) av block. Ett sådant block kan inte ändras utan att hela kedjan måste ändras. Det finns ingen enskild part som kan kontrollera kedjan och den är öppet verifierbar för alla parter. Sammantaget så är det en garanti för att informationen inte är felaktig.

Tillgänglighet
Tanken är att om delar av systemet slås ut så kan fungerande delar fortfarande kommunicera med varandra. Så om tex. större städer slås ut eller stora elkraftverk så rullar de oskadade delarna på. Det skulle till och med vara så att en mindre stad som isolerats från elnätet fortfarande skulle ha (lite) el från lokala producenter.

Citat:
I ett land som älskar utredningar så måste vi väl ha gjort konsekvensanalyser utifrån detta?

Det jag vet om har gjorts på EU-nivå med svenskar inblandade. Mycket är också, som du nog förstår, hemligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in