• 1
  • 2
2025-02-14, 18:12
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag har ett AB med en blygsam omsättning och en ännu blygsammare kostnader. Det faktureras endast en kund för social media management. Det som görs är
Skjuta videos, redigera och publicera på sociala medier. Sedan tas det hand om en online shop. Det mesta av jobbet görs hemma i lägenhet utan ett arbetsrum.
Så jag har alltså knappast några kostnader. Förra året införskaffades en dator och en mobiltelefon som togs upp som engångskostnader. Inga problem med deklerationen.
I år har en GoPro Kamera, Datorväska samt ett objektiv handlats in.
Nu närmar sig snart bokslutsåret (splittat år), och jag vill gärna få ner vinsten genom att handla lite.

Skulle gärna ha förslag på vad som kan handlas in, och som är "säkra" kort, alltså som skattemyndigheten sannolikt kommer att bråka om.

Dessutom, då jag själv kör bokföring, ska det vara minst 500kr. Orkar inte hålla på med småduttar...
Citera
2025-02-14, 18:25
Medlem
En iPad/surfplatta borde du kunna köpa utan problem med tanke på vad du gör.
Men jag hade nog köpt en fax, kopieringspapper och gem.
Citera
2025-02-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
En iPad/surfplatta borde du kunna köpa utan problem med tanke på vad du gör.
Men jag hade nog köpt en fax, kopieringspapper och gem.

Ts vill flyga under radarn och du föreslår en fax?
Citera
2025-02-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Ts vill flyga under radarn och du föreslår en fax?

Jag skrev att jag skulle köpa det, inte TS.
Jag tipsade om en surfplatta.
Citera
2025-02-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Jag skrev att jag skulle köpa det, inte TS.
Jag tipsade om en surfplatta.

Ok sorry, läste för fort.
Citera
2025-02-14, 18:49
Medlem
Borde inte en friskvårdsscheck vara på sin plats? Det kan vara ett Gymkort, Årskort på den lokala simhallen eller liknande.
Citera
2025-02-15, 01:19
Medlem
Om jag var du skulle jag försöka att få fler kunder.
Har du bara en kund så kan skattemyndigheten se det som att du egentligen är anställd.
Speciellt om du tidigare har varit anställd på företaget.
Gymkort, julklapp och ipad skulle jag försöka göra avdrag för.
Citera
2025-02-15, 08:22
Medlem
Muppetys avatar
Drog av en hyfsat dyr jacka - man behöver ju arbetskläder...

Datorer o annan teknik är säkert, man måste ju ha nått att redovisa på.
Senast redigerad av Muppety 2025-02-15 kl. 08:38.
Citera
2025-02-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Skjuta videos, redigera och publicera
...
Skulle gärna ha förslag på vad som kan handlas in, och som är "säkra" kort, alltså som skattemyndigheten sannolikt kommer att bråka om.
...

En realdoll borde kunna gå utan problem för att öka omsättningen på dina onlyfans-inspelningar.
Citera
2025-02-15, 10:06
Medlem
Många tänker fel gällande att "skapa" avdrag för sådant som egentligen inte behövs.
Det är bara intressant OM det är kostnader för sådant du skulle köpa det om du skulle få rabatt motsvarande skattevinsten.

Vet inte din situation, så vet inte om det kan bli några större summor, men "många bäckar små kan bli en stor å"
Kanske kan du motivera:
/Bilresor med egen bil. Skriv körjournal. Dra av milersättningen.) Resor du skulle gjort ändå. Du kan lägga in kundbesök, research.
/Standardtraktamenten. Om man är ekonomisk kan man få till mycket lägre kostnad än traktamentet.
/Längre nöjesresor. För utlandsresor behövs program där tillräckligt mycket tid läggs på jobb för att det ska bli avdragsgillt.

/"Trivselförmåner". Fika och frukt kan bli mycket pengar på ett år Får inte vara måltid.

MEN OBS!
Skatteverket jämför med din förra deklaration och kan reagera på PLÖTSLIGA ÖKNINGAR även om de är rätt
så även om du klarar kontroll, räkna med extrajobb för att svara på frågor och visa upp verifikationerna. Så ingen klantskallekörjournal som tecken på att den inte skrivits som den ska.
Citera
2025-02-15, 14:10
Medlem
R.Rs avatar
Allt som är mer eller mindre relaterbart till din verksamhet kan du köpa in utan problem. I ditt fall kameror, datorer, surfplattor, skärmar, objektiv, mikrofoner, programvaror osv. Förmodligen kan du också bygga någon form av enklare studio för fotografering och video/ljudinspelning.

Så länge det är inom rimliga ramar. Dvs en rejäl skärm bör inte vara några problem men skulle du täcka hela vardagsrumsväggen kan ju Skatteverket anse att den nog är till för lördagsbion istället. Eller undra varför du behöver 4 laptops till ditt arbete.
Citera
2025-02-15, 17:11
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Allt som är mer eller mindre relaterbart till din verksamhet kan du köpa in utan problem. I ditt fall kameror, datorer, surfplattor, skärmar, objektiv, mikrofoner, programvaror osv. Förmodligen kan du också bygga någon form av enklare studio för fotografering och video/ljudinspelning.

Så länge det är inom rimliga ramar. Dvs en rejäl skärm bör inte vara några problem men skulle du täcka hela vardagsrumsväggen kan ju Skatteverket anse att den nog är till för lördagsbion istället. Eller undra varför du behöver 4 laptops till ditt arbete.

Tack för er Input.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in