• 1
  • 2
2025-02-14, 19:10
Medlem
Vet inte om tråden ligger rätt. Fokus ligger på frågor om människor som har autism.

Jag hade oturen att möta en autistisk person och det är det värsta som hänt mig. Vet inte om det bara är denna person, men vederbörande är helt omöjlig att ha att göra med och beter sig extremt destruktivt. Och vägrar respektera att man inte vill ha med denne att göra. Har ni erfarenhet av autistisk människa? Hur ska man hantera en autistisk människa? Det är som att prata med en vägg.

Denna tråd vänder sig till folk som har erfarenhet av autistiska människor.
Citera
2025-02-14, 19:14
Avstängd
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ww1
Vet inte om tråden ligger rätt. Fokus ligger på frågor om människor som har autism.

Jag hade oturen att möta en autistisk person och det är det värsta som hänt mig. Vet inte om det bara är denna person, men vederbörande är helt omöjlig att ha att göra med och beter sig extremt destruktivt. Och vägrar respektera att man inte vill ha med denne att göra. Har ni erfarenhet av autistisk människa? Hur ska man hantera en autistisk människa? Det är som att prata med en vägg.

Prata tydligt och håll meningarna korta och koncisa och gå rakt på sak .
Citera
2025-02-14, 19:15
Medlem
Citat:

Precis som med andra människor använder du dig av tydlig kommunikation.
När det gäller autistiska människor är det däremot extra viktigt att du använder verbal kommunikation då autister inte alltid uppfattar kroppsspråk och ansiktsspel lika bra som gemene man.

Är personen dessutom en sosse är det bästa att bjuda denne på en helikoptertur utöver den Chilenska kusten. Det kan bokstavligen få en sosse att flyga.
Citera
2025-02-14, 19:19
Moderator
ofays avatar
Psykiatri och psykofarmaka --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2025-02-14, 19:21
Medlem
Severlohs avatar
Du behöver börja med att etablera dominans direkt genom att lägga handen på autistens axel, och presenterar dig själv samtidigt som du håller en djup ögonkontakt när du tilltalar honom. Tala som du talar med ett litet barn.
Därefter vill du vara en spännande och oförutsägbar ledare som inte fastnar i rutiner. Gör något nytt varje gång ni ses, gärna bland så mycket människor som möjligt. Lycka till!
Citera
2025-02-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Prata tydligt och håll meningarna korta och koncisa och gå rakt på sak .

Det gör jag redan. Hjälper inte.
Citera
2025-02-14, 19:36
Medlem
Citat:

Autism är så olika beroende på vad personen har för extrema drag.
Kan du ge lite mera exempel på vad som är svårt?

Min erfarenhet är att de är väldigt envisa, och ovilliga, oförmöga att kompromissa.
Citera
2025-02-14, 19:42
Avstängd
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du behöver börja med att etablera dominans direkt genom att lägga handen på autistens axel, och presenterar dig själv samtidigt som du håller en djup ögonkontakt när du tilltalar honom. Tala som du talar med ett litet barn.
Därefter vill du vara en spännande och oförutsägbar ledare som inte fastnar i rutiner. Gör något nytt varje gång ni ses, gärna bland så mycket människor som möjligt. Lycka till!

"spännande de och oförutsägbar " Haha ....Nja. Inte exakt vad Autister med behov av upprepade rutiner behöver ?
Det är ungefär motsatsen.
Man lägger inte bara en hand på en axel oinbjuden och tittar denne djupt in i ögonen. Det uppfattas om ett hot. Ungefär som när du skulle reagera på någon som gör samma sak mot dig. Dominans är bara helt förkastligt
Senast redigerad av Upplyften 2025-02-14 kl. 19:45.
Citera
2025-02-14, 19:47
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:

Jag har precis brutit med en som sade sig vara det, vuxen person, men hon var även borderline.
Och hon är så enkelspårig så det finns inte, och det är endast på hennes villkor och varför det är så är för stackars....buhuuuu huuu. är Autistisk, så då skall allt vara som hon vill!?
Alltså skall man få skylla sin diagnos på minsta lilla? vilket hon gör, hon tål inte det ena med den andra, för hon är nämligen autistisk. Så till slut gick man på tår. Elaka och raka kommentarer, och ofta lite hänsyn tillbaka.

Alltså min dotter är autistisk och är en ängel jämför med denna vuxna. Så allt är nog relativt och unik för person till person.

Har en fantastiskt fin och lugn relativt ung kollega som är autistisk och hen är mer lik min dotter, social fobi, och vill inte vara i för stora sällskap, men annars genuint lugn och fin. Och super intelligent, som min dotter.

Så det går bara inte att jämföra.
Du fick nog tampas med en som kanske har mer än en diagnos?
Citera
2025-02-14, 20:34
Medlem
HBTKuks avatar
Träna på att sammanfatta. Det gillar vi. Tydlig information utan långa utläggningar.

Sluta döma och diagnosticera folk på lösa grunder. Att någon är som en vägg att prata med kan bero på tusen saker. Att du är dålig på kommunicera, bland annat. Autism är en av dem, möjligen.
Citera
2025-02-14, 20:44
Medlem
Citat:

Vart mötte du denna person?? Är ni ett par eller?
Citera
2025-02-14, 23:01
Medlem
Europes avatar
Jag har vana, då jag är autistisk. Så här handskas du med mig: förklara kort och tydligt vad du vill, samt stick därefter omedelbart och lämna mig i fred. Möjligtvis kan jag göra ett undantag om du är en snygg och intelligent kvinna i min smak, som inte kräver kondom och kommer med en massa krav efteråt, då kan du kanske stanna till i morgon om jag är på rätt humör, men annars vill jag att du drar snarast.

Hjälpte det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in