• 1
  • 2
Igår, 01:52
Medlem
olasvenssons avatar
Det finns ord som svenska journalister aldrig kommer att förstå. Lista dina så listar jag mina.

1. Journalister skriver "droger och alkohol". Det räcker med att skriva droger då alkohol är en drog.

2 Journalister använder gärna och ofta ordet "kidnappning" även i fall där det uppenbart handlar om bortförande.

Annat?
Senast redigerad av olasvensson Igår kl. 02:15.
Citera
Igår, 01:57
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det finns ord som svenska journalister aldrig kommer att förstå. Lista dina så listar jag mina.

1. Journalister skriver "droger och alkohol". Det räcker med att skriva droger då alkohol är en drog.

2 Journalister använder gärna och ofta ordet "kidnappning" även i fall där det uppenbart handlar om bortrövande.

Annat?

Journalister förstår etymologi och lingvistik bra mycket bättre än de som inte är journalister.
De skriver så säljande som möjligt bara.
Rysskylan, supervågen med mera
Citera
Igår, 02:03
Medlem
"Omkomma".

Journalister har inte lärt sig att man enbart kan omkomma vid en olyckshändelse. Man omkommer inte i en skolskjutning eller i ett terrordåd.
Citera
Igår, 02:58
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

2 Journalister använder gärna och ofta ordet "kidnappning" även i fall där det uppenbart handlar om bortförande.

Annat?

3. Fullskalig

4. Förintelse
Citera
Igår, 03:01
Medlem
pn222jws avatar
Dom skiljer sällan på dolda värdeladdningar - ibland nästan tvärtom - "bageriet luktade gott"..."soprummet doftade illa"...eller ""skälen till företagets förlust var..." ..."orsakerna till företagets vinst var...".
Citera
Igår, 06:00
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Världskänd är ett ord man gärna drar till med när någon är känd utanför Åmål.
När blir man egentligen världskänd? Vilka länder ingår i den världen? Menar man egentligen Nordamerika, Europa samt Australien när man pratar om "världen"?
Citera
Igår, 06:13
Medlem
Pripps0.0s avatar
Klimatförnekare, rasist, nazist, fascist och alla fobier de slänger sig med. De begriper nog vad det betyder, om de vill. Men att kasta epitet på folk förstärker deras agenda och det är därför helt okej i deras värld. Tyvärr vilseleder de folk som inte kan eller vill tänka själva.

Demokrati är dock ett ord de inte förstår innebörden av. De tror på fullt allvar att alla som inte tycker som de är ett hot mot demokratin.
Citera
Igår, 06:55
Medlem
"Flykting" oavsett var i en asylprocess en invandrare är. Det är en rättslig status man får efter juridisk prövning, som de flesta asylsökande inte får. Precis lika fel som att kalla en person som bara är misstänkt men inte dömd för "brottsling".

"Asylsökande" används för det mesta också fel, då majoriteten av de som benämns så fått multipla avslagsbeslut, och rätt benämning är "illegala invandrare".

"Papperslösa" används även det inkonsekvent, ibland med betydelsen att de saknar ID-handlingar. Den ursprungliga betydelsen är personer som kommit in i landet utan någon som helst ansökan, dvs helt odokumenterade. Myndigheter som socialstyrelsen har dock utökat definitionen till de som som förvisso dokumenterats av Migrationsverket, men som stannar kvar trots utvisningsbeslut, vilket också är fel. De har ju papper, som säger att de ska lämna landet. Journalister har gladeligen anammat denna definition, för det låter bättre än det korrekta - illegala invandrare.
Citera
Igår, 07:00
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Yttrandefrihet
Att yttrandefrihet också innebär provocerande, kränkande, dumma och kontroversiella saker. Ja, till och med uttrycka att man inte gillat yttrandefrihet och demokrati.
Senast redigerad av Trevligt.konto Igår kl. 07:07.
Citera
Igår, 07:01
Medlem
TRS-80s avatar
"Expert", används från allt till någon som läst lite böcker om det och bloggat, till någon professor som forskat om ämnet i 30 år. Ganska off i båda fallen.
Citera
Igår, 07:05
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
teori (man menar hypotes)
Citera
Igår, 07:07
Medlem
Imnshos avatar
högerextrem
Citera
  • 1