• 1
  • 2
2025-02-15, 12:28
Avstängd
Har två katter. En hona och en hane.
Vi kan kalla honan för Snoken och hanen för Bunny

Snoken är en 13 år gammal russian blue korsning med bondkatt. En liten och späd och mörk katt som inte är den mest sociala, håller sig gärna för sig själv. Väldigt vackra ögon dock. Ibland kan hon komma fram och vilja bli klappad och kammad med en kattkam, men lite egen. Väldigt lugn och stökar inte. Sista 3-4 åren har jag upplevt henne bli mer gnällig och sur.

Bunny är en gul/röd norsk skogskatt korsning av nått slag. Han är 1 år gammal lite drygt. Lite mer kanske. Han är väldigt social, vill aldrig vara ensam. Är alltid efter en. Men han har mer energi. Han är igång och klöser på saker, ska ha aktiviteter m.m. Han har sedan han kom använt Snoken som något att jaga och leka med. Snoken har inte uppskattat det utan svarat med att springa, fräsa, klösa tillbaks. Det har retat henne och pågått länge nu. Men egentligen tycker han om henne bara. Han ligger alltid nära henne när hon sover.

Häromdagen hittade jag inte Bunny. Han brukar alltid vara nära och så. Men han var försvunnen. Fönstret i köket hade stått öppet. Bor på tredje våningen. Nedanför fönstret finns jord/rabatter. Det visade sig att han hade "ramlat ner". Han hade klarat sig ganska bra som tur var. Han var lite chokad och omtumlad, men annars prima.

Jag misstänker att Snoken knuffade ner Bunny i syfte att mörda honom. Den närmaste halvtimman efter att han fallit och jag inte kunde hitta honom, letade hemma, så var hon väldigt avslappnad. Gick runt i huset väldigt avslappnat, på ett sätt hon inte gjort sedan Bunny kom hem till mig för 1 år sedan.
Hon kändes som den gamla Snoken, som hon var för några år sedan.

Kan det vara så att Snoken utsatt Bunny för ett mordförsök? Är det Snoken som knuffade ner honom?
Eller övertänker jag bara?
Senast redigerad av Malapagos 2025-02-15 kl. 12:30.
Citera
2025-02-15, 12:30
Medlem
F.Hansens avatar
Tror inte hon menade att mörda honom, kanske få ut han genom fönstret.
Citera
2025-02-15, 12:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Tror inte hon menade att mörda honom, kanske få ut han genom fönstret.

Jag har ju inga bevis då jag varken såg henne eller honom vid tillfället.
Citera
2025-02-15, 12:44
Medlem
nidbilds avatar
Hedersrelaterat?
Citera
2025-02-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Jag har ju inga bevis då jag varken såg henne eller honom vid tillfället.

Just att trilla från tredje våningen dör inte en katt av. De är fenomenala att alltid hamna rätt i fallen. Det stora problemet om den trillar ut från tredje våningen är att den kan försvinna efteråt, men det gjorde inte din katt. Självklart är det inget mordförsök. Förmodligen har den ena katten jagat den andra som försökt att värja sig och backat, samt trillat ut.
Lämna inte fönstren öppna framöver.
Citera
2025-02-15, 12:47
Avstängd
tryffs avatar
Katter gillar att hålla till på fönsterbleck. En kompis katt trillade ner från 8e våning ner på en grässluttning och klarade sig helt oskadd men chockad.

vår katt ramlade ner en gång från andra och en gång från 3e våningen.

Honan blev dessutom allt mer sur och våldsam runt 7 år till slut fick vi avliva.
Citera
2025-02-15, 12:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Just att trilla från tredje våningen dör inte en katt av. De är fenomenala att alltid hamna rätt i fallen. Det stora problemet om den trillar ut från tredje våningen är att den kan försvinna efteråt, men det gjorde inte din katt. Självklart är det inget mordförsök. Förmodligen har den ena katten jagat den andra som försökt att värja sig och backat, samt trillat ut.
Lämna inte fönstren öppna framöver.

Ja. Han var försvunnen i början. Jag
letade överallt ute med ficklampa i 40 minuter. Hittade honom inte. Men han kom tillbaks till slut och var vid ytterdörren.

Grejen är att hon aldrig jagar honom utan undviker honom. Och det var ju han som ramlade ner. Jag hörde aldrig någon av katterna innan heller vilket man alltid gör när han håller med och jagar henne. Det var lugnt och tyst och vips så var han försvunnen.

Kan man verkligen utesluta att det är hon som medvetet knuffade ut honom i syfte att göra sig av med honom?
Senast redigerad av Malapagos 2025-02-15 kl. 12:52.
Citera
2025-02-15, 12:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Hedersrelaterat?

Vet inte. Men Snokens beteende den närmaste tiden efter att han var borta tyder på att hon kände till det hela. Man kan inte utesluta att hon är rasistisk mot Bunny då hon är mörkgrå och han gul. Hon var så avslappnad och lugn, ungefär som hon fattade eller trodde att han var borta för alltid.
Senast redigerad av Malapagos 2025-02-15 kl. 12:59.
Citera
2025-02-15, 13:17
Medlem
Ingen balkongflygning i alla fall! Men det kanske kommer i sommar.
Citera
2025-02-15, 13:24
Medlem
Sätta nät i hela balkong.
Öppna fönster lite glänt men inte hela...

Less på djurägare som är hjärnsläpp..
Citera
2025-02-15, 13:48
Medlem
Det där med fönsterbleck är farligt. De kan gå ut och även vända sig om. I vart fall om de är smidiga. Men börjar de kasa så kör de ut klorna direkt och det hjälper ju inte. Katter har någon fallenhet för att putta ner saker och varandra, men jag tror nog mer på att den har varit på fönsterblecket och halkat själv.
Citera
2025-02-15, 15:28
Medlem
jag tycker du ska göra en polis anmälan om att din ena katt mördade din andra katt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in