Citat:
Ursprungligen postat av
Vedecci
För 5-6 år sedan kunde man alltid köpa snabbnudlar för 4 kr per paket, och ibland hade affärerna erbjudanden där det kunde vara så lågt som 10 paket för 10 kr. Jag handlade nudlar precis och de billigaste kostade 6 kr per paket, inte jättekonstigt med tanke på inflation, även om 50 % högre pris är extremt. Vad jag dock tyckte var jättekonstigt var att det fanns finare sorter för 15-20 kr per paket, och ett 5-pack för 114 kr! Normalt sätt tillagar jag två paket i taget och då är man uppe i 30-40 kr för bara kolhydrater.
Är det någon kinesisk TikTok-trend som ligger bakom detta? Såg att flera av de dyrare paketen var markerade så att det skulle framgå att de var mycket starka. Jag har hört talas om en trend att äta mycket starka snabbnudlar från Korea eller något annat kinesiskt land. Det stod i tidningen hur danskarna förbjudit dem. Vissa lyxnudlar var dock inte alls kryddstarka, så jag köpte hem dem, men tyckte inte alls det var något lyx med dem.
Att sälja "lyx" med höga marginaler är ju inget nytt. Det finns t ex fryst lyxlasange.
Tittar man vad som finns så finns ofta en budgetvariant, en vanlig variant och en lyxvariant.
Korea är inte ett kinesisiskt land för övrigt, säger du så till en korean blir denne ledsen i ögat. Ordet du letar efter är orientaliskt kanske?