2025-02-16, 20:46
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Köp Dyson. Never look back.

Har man en boyta på drygt 250 kvadratmeter och vill dammsuga huset i ett svep så räcker en Dyson inte långt...
Citera
2025-02-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Har man en boyta på drygt 250 kvadratmeter och vill dammsuga huset i ett svep så räcker en Dyson inte långt...

Hur lång tid tar det?

Dyson monteras ju på väggen och är trådlös så det blir sällan att man dammsuger hela huset i ett svep som är tråkigt utan att man tar lite här och där när det behövs. Hallen kanske behövs dammsugas varje dag vintertid osv. Då är det smidigt med en Dyson.
Citera
2025-02-16, 22:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Då köper man en robot som kör runt regelbundet, och kompletterar med sin Dyson.
Citera
2025-02-16, 22:43
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Det är inte jag som hanterar dammsugaren hemma så har noll koll på huruvida nya suger lika bra som gamla.
Dom nya är snyggare iaf.
Citera
2025-02-16, 22:59
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Den gamla dammsugaren på 2000W behöver snart bytas ut, en Miele. De har varit bra i många år och suger rejält på t.ex en grusig hallmatta.

Nu har tydligen bestämts 2014 och 2017 att dammsugare inte får dra mer 900 W och det visar sig att de flesta ligger på 550 W.

Detta är en miljö- och energibesparingsregel och frågan är då om de fortfarande duger som dammsugare? Eller skall jag släpa in min grovdammsugare när det är allvar?

Vi var i samma situation som du/ts är nu.

Vi köpte en Miele igen såklart. En helt briljant dammsugare.

Det blev en Miele C3 med 890 w motor. Så här några år in så kan jag konstatera att jag vid användning aldrig har ”växlat upp” till högsta effekt. Den här dammsugaren är så effektiv och stark så jag kör ofta på nivå två eller fyra, den med örat som symbol. Värdefulla ting åker snabbt in i påsen om man inte är försiktig.

En riktig best till dammsugare. Så med detta sagt vågar jag påstå att du är i trygga händer om du köper en Miele C3 med 890 w motor. Ofta är dessa på kampanj, använd någon prisjämförelse. Vi köpte våran för 1800 kr för några år sen. Största fördelen är att dammsugaren är tyst och att den inte genererar samma värme som äldre dammsugare. Sugförmågan är oförändrad.
Citera
2025-02-16, 23:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Blev också förvånad som trådstartaren när jag bytte motor i en dammsugare för många år sedan efter en sån regel just hade införts och fick tillbaka en som var sämre än när jag lämnade in den (gick tillbaka och frågade, lärde mig då varför). Alltså det funkar ju, tex fortfarande mångdubbelt bättre än en robotdammsugare och sen glömmer man att den en gång varit mycket bättre. Man kan ju jobba lite långsammare som kompensation, om man ids.

(FB) Vad har hänt med dammsugarna! (2019)
(FB) Moderna dammsugare är svaga? (2021)
Citera
2025-02-16, 23:50
Medlem
Det är också betydligt bättre kvalité på de lite äldre dammsugarna. Har två Electrolux en från 2011-12 och en från ca 2018, skillnaden på allt är stor. Den äldre håller förhoppningsvis många många år till.
Citera
2025-02-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Den gamla dammsugaren på 2000W behöver snart bytas ut, en Miele. De har varit bra i många år och suger rejält på t.ex en grusig hallmatta.

Nu har tydligen bestämts 2014 och 2017 att dammsugare inte får dra mer 900 W och det visar sig att de flesta ligger på 550 W.

Detta är en miljö- och energibesparingsregel och frågan är då om de fortfarande duger som dammsugare? Eller skall jag släpa in min grovdammsugare när det är allvar?

Jag hade samma oro när ni blev tvungna att byta. Men jag märkte ingen större skillnad.
Citera
2025-02-17, 11:23
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Moderna dammsugare med lägre motoreffekt suger bättre än äldre dammsugare med högre motoreffekt. Om det bara är sugförmågan du är oroad över så är en ny dammsugare en riskfri investering. Grovdammsugaren spelar i en helt annan, mycket sämre, liga när det kommer till dammsugning.

Av ren nyfikenhet, vilket särintresse tror du det är som gynnas av en lagstiftad effektbegränsning på dammsugare?

Dom som har ordnat brist på energi för att driva upp priserna, och samtidigt infört nya mellanhänder i energihandeln.

Dom som vill sälja undermåliga produkter med påhittade argument om "miljövänlighet" och olika fantastiska men lika påhittade "gröna" och "klimatsmarta" lösningar, som ju givetvis inte finns utan endast är floskler och tomt prat.

Och den politiska sektor som ideligen höjer beskattning och avgifter på energi, dvs på konstlad väg gör energin dyrbar.

Samt den generella politiska klåfingrigheten och önskan att samla mer makt på färre händer med metoden att reglera allt även sådant som reglerar sig själv, och som alltid har reglerat sig själv helt utan politisk inblandning.

Finns förövrigt inget motsatsförhållande mellan strömmningsoptimering av dammsugarkonstruktion och hög motoreffekt. Det handlar ytterst om att göra ett bra jobb med så liten tidsutdräkt som möjligt.
Om man löser detta genom både större motor och en strömningsoptimerad konstruktion är ingen politisk fråga.
Senast redigerad av holmium 2025-02-17 kl. 11:29.
Citera
2025-02-17, 11:29
Medlem
Melange5738s avatar
Om ni tycker de nya är för klena, köp en industridammsugare. De ser för jävliga ut och är stora som fan men de fungerar.
Citera
2025-02-17, 12:05
Medlem
BorgeHs avatar
Mycket av snacket kring effekten hos dammsugare är marknadsföring.

Det normala som anges för effekten för motorer är uteffekten. Denn effekten motorn har på axeln.

Men för dammsugare anges ineffekt, den effekt som dras från elnätet. Ett tag pratade de också om sugeffekt. Den effekt som smutsen sugs upp med. Detta är egentligen det intressanta. Normalt var sugeffekten kring 350 W och den angivna effekten för dammsugaren 1400 W.

Men en dammsugare med samma sugeffekt och ineffekten 1200 W är naturligtvis effektivare.

Men vad händer med en dammsugare med högre sugeffekt? Ja, då kan du inte dammsuga mattor. De fastnar i munstycket. Så alltför hög sugeffekt är inte heller bra.

Det bästa är en sugeffekt kring 350W och så låg angiven effekt från elnätet som möjligt på dammsugaren!
Citera
2025-02-17, 12:32
Medlem
Sextiopluss avatar
Tackar för tipsen.
Medan jag funderar köper jag teleskoprör och handtag på Quickparts för 400:-. Dammsugaren är annars i bra skick. Kraftigt sug som kan regleras elektroniskt. Hepa filter ger rent utblås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in