• 1
  • 2
2025-02-16, 18:24
Medlem
Sextiopluss avatar
Den gamla dammsugaren på 2000W behöver snart bytas ut, en Miele. De har varit bra i många år och suger rejält på t.ex en grusig hallmatta.

Nu har tydligen bestämts 2014 och 2017 att dammsugare inte får dra mer 900 W och det visar sig att de flesta ligger på 550 W.

Detta är en miljö- och energibesparingsregel och frågan är då om de fortfarande duger som dammsugare? Eller skall jag släpa in min grovdammsugare när det är allvar?
Citera
2025-02-16, 18:26
Medlem
Det är inte motorns effekt som avgör hur bra en dammsugare är. Det som avgör hur mycket en dammsugare suger upp är luftströmmen. En mindre effektstark dammsugare kan vara mycket bättre än en med starkare effekt.
Citera
2025-02-16, 18:35
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är inte motorns effekt som avgör hur bra en dammsugare är. Det som avgör hur mycket en dammsugare suger upp är luftströmmen. En mindre effektstark dammsugare kan vara mycket bättre än en med starkare effekt.
Motoreffekten kanske inte avgör hur bra dammsugaren är, men den avgör hur bra dammsugaren kan vara som mest.
Citera
2025-02-16, 18:35
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag köpte nyligen ny dammsugare efter att jag sugit upp betongdamm som dödade motorn i min gamla 2000 wattare. Jag köpte en på biltema och det är bättre sug i den än den gamla, dessutom går den mycket tystare.
Citera
2025-02-16, 18:36
Medlem
Dom nya suger.
Citera
2025-02-16, 18:42
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Grusig hallmatta...säger det inte sig självt att det går att åtgärda med andra metoder än dammsugning? Är bara att ruska av utanför fönstret.
Citera
2025-02-16, 18:44
Medlem
mikaelss avatar
Köp Dyson. Never look back.
Citera
2025-02-16, 19:44
Medlem
stilichos avatar
Moderna dammsugare med lägre motoreffekt suger bättre än äldre dammsugare med högre motoreffekt. Om det bara är sugförmågan du är oroad över så är en ny dammsugare en riskfri investering. Grovdammsugaren spelar i en helt annan, mycket sämre, liga när det kommer till dammsugning.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Eftersom flertalet politiker inte kan mer än att ta emot mutor från dom som köper politik och regelverk för att gynna sina särintressen. Samma korrupta politiker trycker på röstningsknappar i parlamentet beroende på vad som gynnar den egna personliga lilla intressesfären bäst detta helt frikopplat från personligt ansvar. Med bakgrund av detta är det givetvis både idiotiskt och totalt kontraproduktivt att politiker får bestämma over tekniska behov och frågeställningar.

Av ren nyfikenhet, vilket särintresse tror du det är som gynnas av en lagstiftad effektbegränsning på dammsugare?
Citera
2025-02-16, 19:52
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Den gamla dammsugaren på 2000W behöver snart bytas ut, en Miele. De har varit bra i många år och suger rejält på t.ex en grusig hallmatta.

Nu har tydligen bestämts 2014 och 2017 att dammsugare inte får dra mer 900 W och det visar sig att de flesta ligger på 550 W.

Detta är en miljö- och energibesparingsregel och frågan är då om de fortfarande duger som dammsugare? Eller skall jag släpa in min grovdammsugare när det är allvar?

Vart kan man läsa om
detta ?
Citera
2025-02-16, 20:01
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus

Jag tänkte samma sak innan jag köpte min på 900w.
Den suger mycket bättre än min gammla på 2000w
Citera
2025-02-16, 20:18
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Vart kan man läsa om
detta ?

Lite överallt, här är ett exempel.

https://group.vattenfall.com/se/nyhe...are-suger-inte
Citera
2025-02-16, 20:20
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Grusig hallmatta...säger det inte sig självt att det går att åtgärda med andra metoder än dammsugning? Är bara att ruska av utanför fönstret.
Den är fem meter lång..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in