2025-02-17, 16:42
Medlem
Hej,

Jag närmar mig fyrtio och har planer på att utbilda mig inom en överskådlig framtid. Troligen inom YH. Hur ser det ut med ålderdiskrimingering när man är i min ålder? Jag är förstås inte lastgammal, men nojar ändå lite för att arbetsgivarna ska finna mig ointressant. Min utgångspunkt är att försöka hitta ett yrke där det verkligen behövs folk.

Någon bransch som är mer bra eller dålig i kontexten?
Citera
2025-02-17, 16:59
Medlem
Vad var det för YH du gick sist?
Citera
2025-02-17, 18:16
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag tror åldersdiskrimineringen är stor i alla branscher där de inte är desperata efter arbetskraft t ex är läkare väldigt eftertraktade.

Du kanske skulle satsa på en bransch där man kan starta eget.
Citera
2025-02-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Hej,

Jag närmar mig fyrtio och har planer på att utbilda mig inom en överskådlig framtid. Troligen inom YH. Hur ser det ut med ålderdiskrimingering när man är i min ålder? Jag är förstås inte lastgammal, men nojar ändå lite för att arbetsgivarna ska finna mig ointressant. Min utgångspunkt är att försöka hitta ett yrke där det verkligen behövs folk.

Någon bransch som är mer bra eller dålig i kontexten?

40 är för ungt, kom tillbaka som 55 åring
Citera
2025-02-17, 19:01
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Du har ett långt arbetsliv framför dig, du kommer få jobb inom det du tänkt utbilda dig till.
Jag skulle dock vara försiktig med att utbilda mig till något administrativt, finns och kommer bli ett överflöd.
Citera
2025-02-17, 19:06
Medlem
40 är de bästa åren ju. är du galen?
Citera
2025-02-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Du har ett långt arbetsliv framför dig, du kommer få jobb inom det du tänkt utbilda dig till.
Jag skulle dock vara försiktig med att utbilda mig till något administrativt, finns och kommer bli ett överflöd.

Pratade med en studievägledare som tipsade mig om att söka just adminjobb, lustigt nog. Men hon kanske hade dålig koll.

Låter bra i alla fall.
Citera
2025-02-18, 13:15
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Pratade med en studievägledare som tipsade mig om att söka just adminjobb, lustigt nog. Men hon kanske hade dålig koll.

Låter bra i alla fall.
Ja det låter väldigt konstigt, AI har redan börjat ta över visa yrken ex medicinska sekreterare.
Hon borde ju ha koll kan man tycka :P

Man behöver ju inte bli snickare men nåt hantverksyrke där du får en skyddad titel kan ju aldrig vara fel.
Är lite stiltje just nu men det kommer alltid behövas typ elektriker olika typer av tekniker, vvs-ingenjör osv, dom tjänar inte speciellt dåligt heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in