• 1
  • 2
2025-02-17, 21:37
Medlem
Magnificoos avatar
Tänkte att vi gör en tipstråd om den framtida förhandlingen kring freden i kriget mellan Ukraina och Ryssland. Tänker att upplägget för tråden ska vara att man först anger vilka områden som man tror går till respektive part och sen ett kort argument eller resonemang/ analys. kring detta. Allt annat får man gärna lämna utanför tråden.
Jag är bara intresserad av andras analyser om varför vissa områden kommer tillfalla den ena eller andra.

Jag börjar:
Jag tror att Krimhalvön, Luhansk och Donetsk kommer tillfalla Ryssland.
Kursk kommer återgå till Ryssland.
Resten av Ukraina kommer gå tillbaka till Ukraina. Min korta analys av detta är:
Ryssland kommer få garantier att Ukraina inte kommer få gå med i Nato närmaste 10-20 åren, USA kommer vara OK med detta för de vill ha en buffertzon mellan Nato och Ryssland. Zelenskyj och Ukraina kommer tyvärr behöva acceptera detta för att inte fler ukrainare ska dö. Ryssland saknar helt empati och kommer kunna offra många. Krimhalvön är tyvärr helt körd, Luhansk och Donetsk är inte helt lika körda men ändå väldigt körda. Nästan ingen sannolikhet att dessa områden kommer gå tillbaka till UA.
Det UA får i utbyte för att lämna ifrån sig områden är säkerhetsgarantier från Ryssland om att inte attackera UA eller något land (icke Natoland) i närområdet.
Det andra som UA får är att skulderna nollställs, mer handel med USA. USA tvingar Europeiska natoländer att sätta in fredsbevarande styrkor.

Jag gillar inte ovan men tror tyvärr att det är det som kommer ske. Ryssland kommer se det som en seger, och kommer attackera i igen i framtiden. Eller att Kina kör över Taiwan eftersom ingen sätter hårt mot hårt.
Citera
2025-02-17, 21:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Tänkte att vi gör en tipstråd om den framtida förhandlingen kring freden i kriget mellan Ukraina och Ryssland. Tänker att upplägget för tråden ska vara att man först anger vilka områden som man tror går till respektive part och sen ett kort argument eller resonemang/ analys. kring detta. Allt annat får man gärna lämna utanför tråden.
Jag är bara intresserad av andras analyser om varför vissa områden kommer tillfalla den ena eller andra.

Jag börjar:
Resten av Ukraina kommer gå tillbaka till Ukraina. Min korta analys av detta är:
Ryssland kommer få garantier att Ukraina inte kommer få gå med i Nato närmaste 10-20 åren, USA kommer vara OK med detta för de vill ha en buffertzon mellan Nato och Ryssland. Zelenskyj och Ukraina kommer tyvärr behöva acceptera detta för att inte fler ukrainare ska dö. Ryssland saknar helt empati och kommer kunna offra många. Krimhalvön är tyvärr helt körd, Luhansk och Donetsk är inte helt lika körda men ändå väldigt körda. Nästan ingen sannolikhet att dessa områden kommer gå tillbaka till UA.
Det UA får i utbyte för att lämna ifrån sig områden är säkerhetsgarantier från Ryssland om att inte attackera UA eller något land (icke Natoland) i närområdet.
Det andra som UA får är att skulderna nollställs, mer handel med USA. USA tvingar Europeiska natoländer att sätta in fredsbevarande styrkor.

Jag gillar inte ovan men tror tyvärr att det är det som kommer ske. Ryssland kommer se det som en seger, och kommer attackera i igen i framtiden. Eller att Kina kör över Taiwan eftersom ingen sätter hårt mot hårt.

Det spelar ingen roll vad det skrivs in i ”fredsavtalet” eftersom Ryssland ändå kommer att bryta mot det.
Citera
2025-02-17, 22:02
Medlem
Severlohs avatar
Ingenting kommer hända. Ukraina kommer få skriva under att de annekterade områdena tillhör Ryssland och att de ska ge fan i NATO, och så är det med det.

Därefter kommer vår regim överösa Ukraina med svenska skattepengar, och komikern i Kiev kommer aldrig bli vald igen.
Citera
2025-02-17, 22:26
Medlem
Den här konflikten är snart över och Ryssland kommer att få sina mål uppfyllda.

Ukraina blir ett decimerat land med ett ilsket, traumatiserat folk bestående av män och trötta kärringar. De unga kvinnorna och döttrarna leker med simps runtomkring Europa. Usa kommer påbörja många urlakningsprojekt för att få valuta för konflikten.

Europa kommer få stora problem med Ukraina framledes. Europa kommer få en gökunge på halsen.

Ryssland kommer selektivt göra affärer med Ukraina och Europa i framtiden.

Elensky borde dömas till straffarbete i Donbass och hjälpa till att bygga upp. Hans hustru borde tvingas starta en Youtube kanal för att visa upp sina fina väskor, stövlar och haute couture. Och tvångsmatas med foie gras endast iklädd ukrainska naziemblem.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2025-02-17 kl. 22:30.
Citera
2025-02-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Den här konflikten är snart över och Ryssland kommer att få sina mål uppfyllda.

Ukraina blir ett decimerat land med ett ilsket, traumatiserat folk bestående av män och trötta kärringar. De unga kvinnorna och döttrarna leker med simps runtomkring Europa. Usa kommer påbörja många urlakningsprojekt för att få valuta för konflikten.

Europa kommer få stora problem med Ukraina framledes. Europa kommer få en gökunge på halsen.

Ryssland kommer selektivt göra affärer med Ukraina och Europa i framtiden.

Elensky borde dömas till straffarbete i Donbass och hjälpa till att bygga upp. Hans hustru borde tvingas starta en Youtube kanal för att visa upp sina fina väskor, stövlar och haute couture. Och tvångsmatas med foie gras endast iklädd ukrainska naziemblem.
Precis, EU och många av dess medlemsländer har under de här åren låtit Ukraina växa till en gökunge - det fattiga och korrumperade landet 8eller dess regering) har tillåtits attspela stora krav-valsen gpng på gpng, har tillåtits att diktera ich föreläsa för andra länder om hur de borde agera, vad de mste göra fr Ukraina osv osv. Normalt är det nästan bara USA som tilåts att föreläsa och läxa upp andra medlemsländer offentligt i det tonläget inom NATO, men Ukrain har knnat göra det båd inom NATO och EU (Zelensky har t o m kunnat uttrycka sig riktigt spydigt om Biden, något som man nomalt bara inte gjorde inom NATO).

Den här höga tuppkammen plus de "löften" EU har stått och iklätt sig för att stötta Ukraina kommer att bli ett problem framöver, samtidigt som både ukrainare och många runt om i Europa kommer att känna sig svikna. Jag tippar att många EU-länder kommer att trappa ner de här lötena och åtagandena efter hand, när de kan.

Krim, Donetsk ocjh Luhansk kommer säkerligen att avstås till Ryssland, och jag tipppar att Moskva också vill ha Azovska sjön som sitt innanhav (inte minst för att skydda Krim). Det betyder isåfall att Zaporizhzhia-regionen också går till Ryssland, liksom en del av Kherson-regionen. Var exakt grnäsen egentligen kommer att gå beror delvis på hur länge Ukraina och EU försöker hålla uppe kriget utan fullt stöd från USA.

Jag tror inte at Ryssland kmmer att acceptera en i huvudsak frusen konflikt, de komer att vilja ha ett tydligt fredsavtal, där Ukraina definitivt avskriver sig Krim, Donetsk och delar av östra Ukraina och slår igen NATO-dörren. Kan Zelensky skriva under ett sådant avtal? Mycket tveksamt.
Citera
2025-02-18, 04:32
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Eftersom inte Ryssland höll Budapestuppgörelsen från 1994 och har brutit mot allt vad man åtog sig när man skrev under uppgörelsen, i synnerhet genom annekteringen av Krimhalvön och kriget i Donbass, så finns enkom ett alternativ för Ukraina. Det är att hoppas på mer vapen från Europa. USA håller på att bryta mot Budapestuppgörelsen i och med Trumps imperialistiska idéer om att Ukraina är 'skyldiga' USA en halv biljon kronor i form av viktiga mineraler. Budapestuppgörelsen innebar bl a att USA skulle hjälpa Ukraina ekonomiskt. Alltså inte stjälpa, som det verkar som Trump vill göra nu.

Alternativ 1
Nej, jag tror och hoppas att det skickas kärnvapen till Ukraina. Det går inte att lita på imperialister som USA och Ryssland numera. Ukraina kommer vinna kriget, om det så tar 10 år till. Det kommer kosta hundratusentals liv, och inte bara Ukrainska eller ryska sådana. Hela Europa måste stå starka gentemot orcherna som våldtar och kidnappar barn samt torterar och dödar krigsfångar kallblodigt.

Alternativ 2
Ryssland får de redan ockuperade områdena. Ryssland betalar tusentals miljarder för minröjning en masse och uppbyggnad av ett 30-tal städer. Sedan är Ryssland bankrutt, och då återtar Ukraina de ryskockuperade områdena, som nu är fria från minor.

Alternativ 3
Trump har om ett år fått frontal-lobsdemens och agerar alltmer oförklarligt. Magasekten tycker fortfarande att USA går i rätt riktning även nu när demokratin nedmonterats totalt, och Trump har fått igenom att han kan sitta en tredje omgång. Alla domare i högsta domstolen är nu republikaner, för Trump har låtit avskeda alla demokratiska sådana. General Kellogg talar numera ännu mer i skägget, och enbart ett fåtal döva läppläsarexperter kan nu tyda vad han säger. Sa han, "we ought to nuke Europe!"? Trump läser på Truth Social vad läppläsarexperterna rapporterat, och tillsätter en expertkommission på en person som ska utreda vad USAs miljardärer kan tjäna på att atombomba Europa. Kommissionen består av Elon Musk. Han har vid det här laget lika många eller fler avkommor än självaste Djengis Khan. Efter 20 minuters Ketaminintag har Elon kommit fram till att det ju ändå inte är någon som vill köpa hans Swastika-prydda elbilar längre i Europa, så han viskar i Trumps sönderskjutna öra, att Trump nu har grönt ljus till att avfyra bomben i Dresden (av gammal vana). Tidigare har det varit krångligt att avfyra kärnvapen, och många mellanled har gjort processen osäker enligt Trump. Han skriver därför på en exekutiv order som säger att det räcker med hans, och enbart hans, pekfinger på den röda knappen. Ingen annan ska behöva göra något. Han är nämligen såpass nobel, herr Trump. MEN! I sista stund hoppar 6000-barnspappan Elon fram med trillingar på axeln! Jaaaag vill trycka på röda knappen! För det har han sett är "awsome!" när han tittade på de science-fiction filmer som hans incestuösa pappa köpte till honom på VHS när han var ett litet autistiskt gossebarn på 70-talet. Trump, som ju pga den rådande frontallobsdemensen vid det här laget är minst sagt nyckfull och oberäknelig, blir självklart aggressiv och hoppar på Elon. -Du är inte president, Elon. Det är jag! Bara jag!! -Nej, herr Donald. Du har inte varit president de senaste 6 månaderna. Jag lät en av mina anställda datahacker-slavar hacka sig in i CIA's kvantdator och ändrade så att det de facto är jag, och enbart JAG som har koderna till bomben.

Alla 3 alternativ ovan är 'TREMENDOUSLY' realistiska. Men det får bli Alternativ 3 som blir mitt bet. Det är det mest dystopiska alternativet, men tyvärr kanske också det mest realistiska.
Citera
2025-02-18, 10:00
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
På uppmaning av TS i trådrubriken så tillämpar vi Sömmerske-tips.

Vårt Tips-o-Rakel är Textil-industri-hjälte (inga "skådespelerskor" lr "hjältinnor" längre i Sverige) Ms. Sirkka Vanalainen i forna väv-metropolen Borås, Borås (sägs 2 ggr, som "N.Y., N.Y").

Så, här är vår tips-rad:

1:a. (...Mockba, hemma-seger stor tid, flocken jublar & viftar Lillefar-porträtt.)

2:a (...Prez Volodomir får taga den i tvåan, prez Lame Donk undrar var kickbacken blev av, bortalaget bott[n]ar i seriespelet i European League.)

X (...gardera alltid med xtra dajm-k[r]yss-ryss. Utrikesminister Love-Rov, har nypor.)
Citera
2025-02-18, 13:28
Medlem
Arcanes avatar
Citat:

Jag börjar:

Alla uppgörelser som inte innebär att Ryssland får politisk kontroll över Ukraina är de facto ett nederlag för Putin. Det handlar ju i grunden inte om några landområden utan om att Ryssland vill ha kontroll över sina grannländer som ska agera buffertstater, ungefär som Belarus gör nu. Att då acceptera att fientligt sinnade länder stationerar fredsbevarande trupper i Ukraina och utökar sina ekonomiska intressen där skulle vara ett stort nederlag.

Frågan är om Putin kan acceptera det nederlag och, i alla fall för nu, ger upp ambitionen att inlemma Ukraina i den ryska intressesfären om det enda han får i utbyte är några landområden som rent krasst är mer en belastning än en tillgång för Ryssland. Kanske möjligen går att sälja som någon typ seger på hemmaplan, men blir väldigt svårt att bortförklara att man då nästan helt förlorat sitt politiska och ekonomiska inflytande i Ukraina. Den primära målsättningen med invasionen var ju att utöka sin intressesfär, inte att krympa den!

Så faran är mer att Ryssland inte ser detta som en egentlig seger. Utan som att de förlorat makt och inflytande i sitt närområde (vilket de ju har!) och detta kräver militära åtgärder och styrkeuppvisningar för att rätta till.
Citera
2025-02-18, 15:21
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Den mest sannolika är nog att Ryssland får behålla Krim och Donbas.
Blir intressant hur Kurskfrågan kommer lösas.

Annat?
Krav att USA lämnar länder som inte tillhörde NATO före 1997 (RUs krav)
Krav på EU att respektera rysseriet som bor i Baltikum (RUs krav)
Krav på att EU lyfter bort sanktioner (kommer inte hända, speciellt i länder som är ärkefiender med RU)
Att Rumänien erkänner första omgången av valet (RUs krav)
Sandu avgår som Moldaviens president (RUs krav)
Att Europa lämnar ut politikerna och personer som är efterlysta av Moskva och Minsk (RUs krav)
Von Der Leyen avgår (RUs krav)
Zelenskyj avgår (RUs krav)
Krav på att EU tar tag i länder som sprider russofobi (RUs krav)
Skadestånd (RUs krav)

Tiotals punkter som kan nämnas.

Det kommer mest handla om att ryzzen kommer vilja ha en Europa som lyder dem, och de som inte gör det får utstå med kärnvapenhot.
Vad som glöms också är att det inte bara handlar om Ukraina. Ryssland kommer fortfarande känna sig hotade av NATOs närvaro i Norden, Baltikum och Polen, och därför kommer denna konflikt att fortfarande vara aktuell tills NATO inte backar från de länderna. Det skulle såklart öppna dörren för en framtid invasion, speciellt av Baltikum
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2025-02-18 kl. 15:29.
Citera
2025-02-18, 17:46
Medlem
fitz-humes avatar
Många inlägg från rysstroll ser jag. Ämnet engagerar Kreml i högsta grad.

Eftersom Putin inte kommer att nöja sig, hans syfte är ju att återskapa Sovjetunionens gränser, så kommer en överenskommelse att vara meningslös eftersom han kommer att bryta den precis som Hitler bröt överenskommelsen med Chamberlain.

Att Putin skulle släppa redan erövrad mark är nog ganska så osannolikt. Det får bli en konstpaus där Ryssland kan fortsätta bygga upp sin krigsindustri och därefter anfalla på nytt. Men även andra länder finns i skottgluggen. Det bådar inte gott med en överenskommelse. Betydligt klokare vore att ge Ukraina mer vapen och täppa till sanktionshålen (skuggflottan t ex).
Citera
2025-02-19, 09:46
Medlem
Citat:
Minst 6 st oblast kommer återförenas med RF. Från förhandlingarna i Riyad hörs det att territoriella eftergifter är inget som kommer på fråga.
Citera
2025-02-19, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Nej, jag tror och hoppas att det skickas kärnvapen till Ukraina. Det går inte att lita på imperialister som USA och Ryssland numera. Ukraina kommer vinna kriget, om det så tar 10 år till.
Vem eller vilka ska skänka kärnvapen till kolasniffaren i Kiev?

Citat:
"The chance of them getting their nuclear weapons back is somewhere between slim and none," retired Lt. General Keith Kellogg, special envoy to Ukraine and Russia, told Fox News Digital. "Let's be honest about it, we both know that's not going to happen."

https://www.foxnews.com/world/zelens...im-none-chance
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in