2025-02-18, 03:13
Medlem
Hegamons avatar
Funderar på att jobba ideellt i svenska sjöräddningssällskapet som sjöräddare. Kan någon säga vad jag kan förvänta mig? Jag har sett dom satt upp lappar om att dom vill ha frivilliga. Jag har sett det är en blandning av folk som bemannat dom båtarna. Dom var ute och tittade till en segelbåt som gått på grund och segelbåten var tom. Jag stod på bryggan och tittade, det var stort pådrag. Kaptenen på segelbåten hade rott iland för egen maskin och temporärt gått upp i rök.

Jag tycker det verkar trevligt och intressant att få vara ute på sjön och utföra någon slags uppgift.

https://www.sjoraddning.se/
Senast redigerad av Hegamon 2025-02-18 kl. 03:32.
Citera
2025-02-18, 07:51
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Aldrig gjort det själv men förutsätter nästan att du bor nära en station och att du har en arbetsplats som ligger nära stationen.

Förutsätter också att din arbetsgivare är flexibel med att du ibland "piper" iväg på uppdrag under arbetsdagen.
Citera
2025-02-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Funderar på att jobba ideellt i svenska sjöräddningssällskapet som sjöräddare. Kan någon säga vad jag kan förvänta mig? Jag har sett dom satt upp lappar om att dom vill ha frivilliga. Jag har sett det är en blandning av folk som bemannat dom båtarna. Dom var ute och tittade till en segelbåt som gått på grund och segelbåten var tom. Jag stod på bryggan och tittade, det var stort pådrag. Kaptenen på segelbåten hade rott iland för egen maskin och temporärt gått upp i rök.

Jag tycker det verkar trevligt och intressant att få vara ute på sjön och utföra någon slags uppgift.

Jag misstänker att det är som att vara deltidsbrandman.
Då gissar jag att du ska vara tillgänglig (på jour) vissa tider. Med allt vad det medför. Gissar också att du bör bo inom ett max avstånd från båten du är knuten till (iaf under jour-tid). Jag gissar att du ska ha sjövana, hur stor vet jag ej, kanske lite beroende på uppgiften ombord. Jag gissar också att du bör ha en viss fysisk grundform.
Citera
2025-02-18, 07:58
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Aldrig gjort det själv men förutsätter nästan att du bor nära en station och att du har en arbetsplats som ligger nära stationen.

Förutsätter också att din arbetsgivare är flexibel med att du ibland "piper" iväg på uppdrag under arbetsdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Då gissar jag att du ska vara tillgänglig (på jour) vissa tider. Med allt vad det medför. Gissar också att du bör bo inom ett max avstånd från båten du är knuten till (iaf under jour-tid). Jag gissar att du ska ha sjövana, hur stor vet jag ej, kanske lite beroende på uppgiften ombord. Jag gissar också att du bör ha en viss fysisk grundform.

https://www.sjoraddning.se/frivillig...iga-sjoraddare

Så kan ni sluta tjejgissa.
Citera
2025-02-18, 08:12
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower

Vad exakt motsäger min tolkning?
Citera
2025-02-18, 08:57
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower

Så, mina tjejgissningar var helt korrekta, av vad jag kan se att läsa av typ 2 skildringar samt rubrikerna. Fysiskt kapabla personer (oftast), sjövana (oftast), nära till båten vid jour.

Så, fanns det nåt mer klagomål på min gissning?
Citera
2025-02-18, 16:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Så, mina tjejgissningar var helt korrekta, av vad jag kan se att läsa av typ 2 skildringar samt rubrikerna. Fysiskt kapabla personer (oftast), sjövana (oftast), nära till båten vid jour.

Det ligger en sjöräddningsstation två km bort, så den saken skulle väl kunna funka. Däremot har jag sett Sjöräddningsstationen inte är bemannad längre för att folk har hotat dom kvälls och nattetid och då har det upplevts som osäkert. Det är knarkare och småtjuvar som jag förstår det som. Synd att sådant folk ska tillåtas förstöra. Jag har varit där borta kvällstid och nattetid och visst stryker det runt en del märkligt folk där, men jag har svårt att förstå det inte borde gå säga till på skarpen mot dessa. Polisstationen ligger också väldigt nära.

Jag skickade in en intresseanmälan om att jobba frivilligt, fick tillbaka kontaktuppgifterna till en annan inom Sjöräddningen, så vi får se vad det kan leda till.
Senast redigerad av Hegamon 2025-02-18 kl. 16:35.
Citera
2025-02-18, 16:37
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:

Ja hyfsat nära, det var mannen med hatten som var ute och cyklade mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in