2025-02-18, 09:56
Medlem
Hej på er. Jag står inför en naiv/modig (beroende på vem man frågar) förändring i arbetslivet i år.
Bakgrund: Jobbat med samma yrke i 7 år på olika arbetsplatser och har inte trivts särskilt bra pga yrket ses ner på och otur med arbetsgivare/chefer. Samma gäller nuvarande arbetsplats där jag jobbat i nästan 2 år. Jag vantrivs och är inte ensam om det, de flesta på företaget ogillar företaget och personalomsättningen är hög. Jag har arbetat hårt och "belönades" med under 5% löneökning som också avmotiverat ordentligt.

Så dagsläget ser ut såhär:
Jag fick ett erbjudande om ett jobb utomlands, dock bara över sommaren 2 månader. Ganska dåligt betalt men kommer bo gratis en timme utanför New York och jag kände att om jag inte tar det så kommer jag ångra mig. Så jag har skrivit på kontraktet och kommer åka på detta jobb.

Så nu står jag inför lite läskiga verkligheter.
Jag kommer be om tjänstledigt men helt ärligt så tror jag inte min arbetsgivare kommer godkänna det, de vet att jag är missnöjd och de fattar nog att jag håller på att söka andra jobb och att jag inte är lojal mot företaget.
Så jag räknar med att behöva säga upp mig.

Nu vet jag inte hur det skulle funka med akassan i detta läge.. Om jag säger upp mig blir jag ju avstängd i ca 3 månader från akassan. Men hur fungerar det om jag säger upp mig för att börja på ett tidsbestämt arbete som varar i två månader? Blir jag fortfarande avstängd eller kommer jag ha rätt till akassa efter sommarjobbet då?

Efter sommarjobbet vet jag ärligt inte hundra vad jag ska göra. Tror min karriär inom detta yrke är på sin sista vers iom AI, konkurrensen osv. Jag är öppen för andra yrkesroller. Tror även att jag skulle vilja jobba mer utomlands, kanske reseledare eller liknande. Jag har få människor och plikter som binder mig till sverige.

Söker allmän rådgivning runt min situation. Vad för visdom kan ni bidra med? Skulle vara extra hjälpsamt att få bättre koll runt om jag har rätt till Akassa efter sommarjobbet eller om jag kommer bli avstäng i 3 månader oavsett... Så jag kan budgetera osv.
Citera
2025-02-18, 10:53
Medlem
Följ dina planer och åk iväg. Drömmar är till för att uppfyllas, och du kommer sannolikt inte att ångra dig.

Om du själv säger upp dig från en tillsvidareanställning, så åker du på 45 dagars karens, inte tre månader. Att du har ett tillfälligt jobb på 2 månader hjälper inte. Till USA så kan man inte ta med sig A-kassan, men om du ändå ska vara borta i två månader, så har du ju bara en veckas karens kvar när du är tillbaka. Du anmäler dig som arbetssökande direkt efter att du sagt upp din anställning. Kan du fixa ett läkarintyg som beskriver att du mår dåligt att ditt nuvarande jobb, så kanske du slipper karensen.

5% löneförhöjning låg dock över snittet jämfört med övriga arbetsmarknaden, som fick strax under 4%
Citera
2025-02-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Hej på er. Jag står inför en naiv/modig (beroende på vem man frågar) förändring i arbetslivet i år.
Bakgrund: Jobbat med samma yrke i 7 år på olika arbetsplatser och har inte trivts särskilt bra pga yrket ses ner på och otur med arbetsgivare/chefer. Samma gäller nuvarande arbetsplats där jag jobbat i nästan 2 år. Jag vantrivs och är inte ensam om det, de flesta på företaget ogillar företaget och personalomsättningen är hög. Jag har arbetat hårt och "belönades" med under 5% löneökning som också avmotiverat ordentligt.

Så dagsläget ser ut såhär:
Jag fick ett erbjudande om ett jobb utomlands, dock bara över sommaren 2 månader. Ganska dåligt betalt men kommer bo gratis en timme utanför New York och jag kände att om jag inte tar det så kommer jag ångra mig. Så jag har skrivit på kontraktet och kommer åka på detta jobb.

Så nu står jag inför lite läskiga verkligheter.
Jag kommer be om tjänstledigt men helt ärligt så tror jag inte min arbetsgivare kommer godkänna det, de vet att jag är missnöjd och de fattar nog att jag håller på att söka andra jobb och att jag inte är lojal mot företaget.
Så jag räknar med att behöva säga upp mig.

Nu vet jag inte hur det skulle funka med akassan i detta läge.. Om jag säger upp mig blir jag ju avstängd i ca 3 månader från akassan. Men hur fungerar det om jag säger upp mig för att börja på ett tidsbestämt arbete som varar i två månader? Blir jag fortfarande avstängd eller kommer jag ha rätt till akassa efter sommarjobbet då?

Efter sommarjobbet vet jag ärligt inte hundra vad jag ska göra. Tror min karriär inom detta yrke är på sin sista vers iom AI, konkurrensen osv. Jag är öppen för andra yrkesroller. Tror även att jag skulle vilja jobba mer utomlands, kanske reseledare eller liknande. Jag har få människor och plikter som binder mig till sverige.

Söker allmän rådgivning runt min situation. Vad för visdom kan ni bidra med? Skulle vara extra hjälpsamt att få bättre koll runt om jag har rätt till Akassa efter sommarjobbet eller om jag kommer bli avstäng i 3 månader oavsett... Så jag kan budgetera osv.
Ha motivet att du ska bli kvar på ditt nya jobb eller hitta nya bekantskaper där för att ta dig vidare, att redan nu tänka på en reträttens väg är ingen bra inställning.
Citera
2025-02-18, 11:05
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Har du verkligen rätt till ett arbetsvisum om du har så dålig lön?
Tänk på att USA just bytt regim så reglerna kan ändras snabbt.
Citera
2025-02-18, 11:21
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Nya LAS ger en möjlighet till att avsluta anställningar på arbetsgivarens initiativ utan att det för den skull är arbetsbrist. Din absoluta önskan om tjänstledigt är kanske en sådan sak som skulle kunna vara underlag för en sådan ök. Ett sådant avslut av anställningen leder inte till 45 spärrdagar i A-kassan.

Här är en text om det från Akademikernas A-kassa, men reglerna är desamma för alla A-kassor.

Citat:
Överenskommelse om att anställningen ska upphöra
Riksdagen har beslutat att om en anställning upphör och det finns en överenskommelse som visar att det är arbetsgivaren som har tagit initiativ till att anställning ska upphöra stängs man inte av från arbetslöshetsersättningen vilket annars är det normala om man själv orsakat sin arbetslöshet. Skulle det stå i överenskommelsen att arbetstagaren själv valt att avsluta sin anställning trots att det var på arbetsgivares initiativ behöver arbetsgivaren eller arbetstagarens fackförbund informera a-kassan om att anställningen upphört på arbetsgivarens initiativ.
Citera
2025-02-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Följ dina planer och åk iväg. Drömmar är till för att uppfyllas, och du kommer sannolikt inte att ångra dig.

Om du själv säger upp dig från en tillsvidareanställning, så åker du på 45 dagars karens, inte tre månader. Att du har ett tillfälligt jobb på 2 månader hjälper inte. Till USA så kan man inte ta med sig A-kassan, men om du ändå ska vara borta i två månader, så har du ju bara en veckas karens kvar när du är tillbaka. Du anmäler dig som arbetssökande direkt efter att du sagt upp din anställning. Kan du fixa ett läkarintyg som beskriver att du mår dåligt att ditt nuvarande jobb, så kanske du slipper karensen.

5% löneförhöjning låg dock över snittet jämfört med övriga arbetsmarknaden, som fick strax under 4%

Dock far du lite med osanningar nu.
Karensen är 45 arbetsdagar, alltså närmare 3 månaders tid.
Under karensen måste man vara i sverige eller eu (om man ansöker om det) och vara arbetssökande. Man kan inte åka iväg under karensen på semester och sen komma tillbaka och få pengar.

Sen var det inte ens 4% ökning... och då har jag slitit arslet av mig så nu är jag i quiet quitting mode.
Citera
2025-02-18, 11:41
Medlem
Kan inte vara kvar, kommer ha ett tidsbestämt visum på 3 månader så jag kommer tvingas hem efter sommaren oavsett.
Mitt önskemål är inte att vara långtidsarbetslös men jag vill vara förberedd på att saker inte kanske går som på räls och vill ha mitt i så torrt som möjligt. Kommer ju söka jobb på kvällarna, men kommer inte förvänta mig att nått magiskt drömjobb kommer landa i knät när jag är på andra sidan jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Ha motivet att du ska bli kvar på ditt nya jobb eller hitta nya bekantskaper där för att ta dig vidare, att redan nu tänka på en reträttens väg är ingen bra inställning.
Citera
2025-02-18, 11:42
Medlem
Antälls via ett europeiskt bolag som hållit på med denna form av anställningar i flera år så är inte orolig för den saken. Så dålig lön har jag inte, men det är halva min svenska lön.
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Har du verkligen rätt till ett arbetsvisum om du har så dålig lön?
Tänk på att USA just bytt regim så reglerna kan ändras snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in