• 1
  • 2
2025-02-18, 23:30
Medlem
Jag har körkort men inte kört så mycket senaste åren, men nu ska jag på bilresa inom Sverige till våren,främst södra Sverige från Stockholm och söderut.

Om min bil skulle gå sönder av nån anledning och jag inte kan köra, vad gör jag då och hur får jag hem den?

Säg att den går sönder 2 mil från närmsta ort en onsdag kl 22.
Är det bara ringa taxi och sen ta flyget hem och ringa bärgaren som då får köra den 70 mil till min hemstad?
Citera
2025-02-18, 23:33
Medlem
Skid-masks avatar
Gå in på ditt försäkringsbolags hemsida och läs vad som ingår i din bilförsäkring, oftast bärgas bilen till närmsta verkstad medans du får hyrbil (om du har dessa tillägg i din försäkring dvs.) sedan fixar försäkringsbolaget transport av bilen efter reparation.
Citera
2025-02-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
Gå in på ditt försäkringsbolags hemsida och läs vad som ingår i din bilförsäkring, oftast bärgas bilen till närmsta verkstad medans du får hyrbil (om du har dessa tillägg i din försäkring dvs.) sedan fixar försäkringsbolaget transport av bilen efter reparation.

Så om motorn skär så står försäkringsbolaget för alla kostnader eller vad menar du?
Hur får jag hem bilen?

Tänker då fan inte punga ut nån större summa på att reparera min nuvarande bil så går den sönder på riktigt ger jag fan i den.
Att lämna in den på verkstad för att kunna köra hem den skulle jag nog heller inte göra om det kosta skjortan
Citera
2025-02-18, 23:40
Medlem
Googla "assistansförsäkring"..
Finns från 29kr/månad.

Den jag har är personbunden och gäller även för andra bilar om jag åker med som passagerare.
Enda kravet är att bilen har en halvförsäkring.

Den försäkringen är tillräcklig för mina behov.
Citera
2025-02-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Så om motorn skär så står försäkringsbolaget för alla kostnader eller vad menar du?
Hur får jag hem bilen?

Tänker då fan inte punga ut nån större summa på att reparera min nuvarande bil så går den sönder på riktigt ger jag fan i den.
Att lämna in den på verkstad för att kunna köra hem den skulle jag nog heller inte göra om det kosta skjortan
Initialt så krävs givetvis att ni har en försäkring som täcker den skada som uppstått. Är så fallet så ombesörjs bärgning till närmaste auktoriserade verkstad. Finns även maskinförsäkring så täcker försäkringen det som skadats minus självrisk.

Om skada uppstår som inte omfattas av försäkring och som ni finner för gott att ej åtgärda så är det ert ansvar att bilen transporteras till en bilskrot.
Citera
Igår, 00:01
Medlem
Är det inte lika enkelt att hyra en bil redan innan du åker hemifrån?
Det låter på din beskrivning som att din bil inte är helt driftsäker.

Det låter även som att den är för gammal för att ha någon giltig maskinskadeförsäkring, så om den skulle gå sönder längs vägen blir det nog snabbt dyrare att laga den än en hyrbil kostar.
Citera
Igår, 00:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
får köra den 70 mil till min hemstad?

Obs, jag fiskar inte efter vilken ort du kommer ifrån. Men jag undrar lite bara, är det meningen att tråden ska vara som en mattegåta, där vi som läser tråden ska behöva fundera på om ditt hem är i Stavanger eller i Sundsvall? För du skriver ju inte var ditt hem är. Och om du är norsk eller svensk framgår inte, vilket jag antar kan påverka försäkringsfrågor och juridik kring maxlaster och liknande. Du kan ju inte bo i din utgångsort, Stockholm, för det är i så fall omöjligt att ha 70 mil hem då, var i södra Sverige du än befinner dig.

Citat:
Vad gör man om bilen går sönder under resan?

Jag skulle säga att detta, förutom i vilket land du bor, helt och hållet beror på
  • om bilen är automatväxlad eller inte
  • vad bilen väger
  • vilket körkort du och dina vänner har
  • har du en bil till
  • om någon nära vän eller släkting är mekaniker
  • om du känner du någon i närheten
  • vad du har för försäkringar
  • hur snabbt bilen måste hem
  • vilket budget det är på projektet
  • hur rädd om bilen du är

Även bilens värde kan ju avgöra lite, om det ens är värt det, eller om det blir billigare att köpa en annan hemma, och låta en bilskrot hämta den trasiga.

Citat:
ringa bärgaren

Jag har hört att det faktiskt kan vara problematiskt att ringa en bärgare som privatperson. De verkar bara vilja ha med försäkringsbolagen att göra. Men det är inget jag egentligen vet.
Senast redigerad av henriko Igår kl. 00:24.
Citera
Igår, 00:30
Medlem
Citat:
Jag har körkort men inte kört så mycket senaste åren, men nu ska jag på bilresa inom Sverige till våren,främst södra Sverige från Stockholm och söderut.

Om min bil skulle gå sönder av nån anledning och jag inte kan köra, vad gör jag då och hur får jag hem den?

Är det bara ringa taxi och sen ta flyget hem och ringa bärgaren som då får köra den 70 mil till min hemstad?

Om du själv betala så är det precis så enkelt som du beskriver.
Ska någon annan betala lär du ju först veta vilka regler eller krav betalaren har
Citera
Igår, 01:50
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Hur får jag hem bilen?

Förmodligen inte om du har en jävligt gammal bil vilket jag tror. Ingen här vet vad som gäller dig då ingen vet vad du har för försäkring eller tillägg.
Men går bilen sönder så lagar man den eller bärgar och då är det till närmsta verkstad och inte hem till dig 70 mil därifrån.
Citera
Igår, 03:33
Medlem
buckeyes avatar
Ring bärgningsbil, taxi till verkstad och hotell, vänta, hämta bilen när den är fixad.
Citera
Igår, 05:49
Medlem
jag har funderat på det här och det mesta kan man förebygga
har du märkt nåt konstigt på sistone, konstiga ljud?
inspektera däcken, fyll på vätskor etc
Citera
Igår, 06:16
Medlem
swingersclubs avatar
Citat:

En bra inledande fråga kanke vad det är för årsmodell på bilen och hur många år du haft bilen försäkrad i just detta försäkringsbolag, vilket försäkringsbolag och vad du har för försäkring?

Kör själv en gammal diesel Mercedes från slutet av 1990-talet och händer något med den bilen när jag är ute på mina roadtrips så ringer jag en bärgare som kör bilen till närmaste bilverkstad. Själv får jag antingen ta in på hotell, eller vanligtvis ta buss eller tåg hem och invänta att bilen blir reparerad. Sedan åka och hämta bilen och vackert betala vad hela kalaset kostar. Det enda försäkringen täcker är bärgningen. Men där är det ju iof sig även en självrisk på någon tusenlapp om jag inte minns fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in