• 1
  • 2
2025-02-20, 01:32
Medlem
Jag undrar om det går att hitta nån röd tråd i de gånger folk känt sig lyckliga. Det behöver inte vara nåt storslaget. Men intressant om man kan reflektera över varför man var lycklig just då.

Mina är

1. När jag och mina kompisar var små och fick ta hand om en hel hästgård själva under två dagar. Vi hjälptes åt att fodra, borsta, släppa ut i hagen, mocka, rida och sen göra middag åt oss själva. Jag kände mig kapabel och självständig och jag fick ägna mig åt mitt största intresse som då var hästar.

2. När jag var föräldraledig med bebis och kunde följa barnets rutiner dag som natt utan att stressa över att gå till jobbet dagen efter. Jag fick vara trött. Och det var tillfredsställande att kunna hjälpa barnet och direkt få reda på om det funkade eller ej. Oftast funkade det.

3. Att promenera på en strand på Österlen och det var behagligt varmt och omgivningarna var så himla vackra.

Så jag antar att det som gjort mig lycklig är att ta hand om djur och barn, göra något praktiskt, leva fritt och kravlöst och att vistas i naturen. Himla långt ifrån hur jag lever nu måste jag säga. Inte konstigt att livsledan är min ständiga följeslagare.
Citera
2025-02-20, 04:27
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Jag undrar om det går att hitta nån röd tråd i de gånger folk känt sig lyckliga. Det behöver inte vara nåt storslaget. Men intressant om man kan reflektera över varför man var lycklig just då..

Intressant tråd. En viktig fråga. Vardagslycka kan man uppleva då och då, men den verkliga livsomvälvande lyckan, den är nog begränsad till några få händelser i ens liv.

Det hände regelbundet att jag ställde den här frågan under den tid för mycket länge sedan då jag jobbade som terapeut.

För min egen del:
*När jag träffade den person som fattades i mitt liv.
*När första barnet föddes.
*När andra barnet föddes.

Ja, ni ser själva vad som är den röda tråden.
Senast redigerad av RFT 2025-02-20 kl. 04:32.
Citera
2025-02-20, 04:29
Medlem
Bassplays avatar
När jag fick knulla första gången.

När jag lyckades ta mitt körkort.

När jag insåg att min mamma verkligen har hittat rätt person att spendera livet med.
Citera
2025-02-20, 05:00
Medlem
Bara tre, okej, hmm..

Första svamptrippen, heroic dose (bara använt cannabis och svamp).

När frugan sa Ja.

När jag va kanske 10 år och hittade en 500-lapp på gatan, gick direkt och köpte Donkey Kong Country tror jag det va?
Citera
2025-02-20, 05:48
Medlem
Vann 100k på triss i ungdomen

Fick 15k lönehöjning

Köpet av BMW 3019 och Teslan

Fuck ja e nog kapitalist!!!
Citera
2025-02-20, 06:28
Medlem
Talking-Donkeys avatar
1 När Jesus blev korsfäst.
2 När jag fick fin fin fitta.
3. Hmmm 🤔 När jag vann miljoner på lotteri
Citera
2025-02-20, 06:40
Medlem
När Sverige slog Rumänien -94.

Någon av turneringssegrarna i hockey.

När jag fick ihop det med en viss tjej.
Citera
2025-02-20, 06:44
Medlem
GertBennys avatar
Jag vet när man var barn kunde man få den där lyckokänslan så det nästan kändes som man skulle spricka. Svårt och beskriva den känslan men de flesta förstår antagligen vad jag menar.

I vuxen ålder har jag en gång fått smak på den känslan, och det var när jag var förväntansfull inför att jag skulle gå och träna en gång. Jättemärkligt och helt oväntat och för många en ganska trivial sak att få gå till gymmet, men då fick jag en förnimmelse av den där barnsliga, ohämmade glädjen.

Sen har jag nog inte var lycklig direkt. Eller man har ju upplevt "lyckorus", men att vara lycklig är väl mer ett konstant varande?

Men tillfreds har jag varit en massa gånger. Eller tillfredsställd är kanske ett bättre ord. Folk är idioter som tror att livet ska vara något jävla lyckorus hela tiden. Skadade och ärrade för livet av Hollywood och andra fantasier om hur livet ska vara.

Eller så har vi bara olika definitioner av ordet "lycka". Att vara tillfreds är ett bättre alternativ, ord och mål.

Jag är tillfreds efter jag ätit gott, när jag sovit bra, när jag är avslappnad, när jag har tränat hårt och vilar, när jag varit ute och gått, när det är helg, när jag gjort något nyttigt för mig, när jag lär mig något nytt, när min hjärna arbetar för mig och inte emot mig etc.
Citera
2025-02-20, 07:12
Medlem
Blaskas avatar
När jag åt E första gången. Rökte heroin. När jag klev av flyget i Bangkok för första gången.
Citera
2025-02-20, 08:06
Medlem
Lifestealers avatar
tjack iv

tjack iv

tjack iv
Citera
2025-02-20, 09:08
Medlem
-När jag tog studenten (För jag visste att jag äntligen skulle bli fri)
-När jag tog LSD för första gången
-När jag fick min anställning som jag fortfarande har kvar
Citera
2025-02-20, 11:32
Medlem
Jag har tre barn så det är rätt enkelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto