Citat:
Ursprungligen postat av
pinnsmal
Jag undrar om det går att hitta nån röd tråd i de gånger folk känt sig lyckliga. Det behöver inte vara nåt storslaget. Men intressant om man kan reflektera över varför man var lycklig just då.
Mina är
1. När jag och mina kompisar var små och fick ta hand om en hel hästgård själva under två dagar. Vi hjälptes åt att fodra, borsta, släppa ut i hagen, mocka, rida och sen göra middag åt oss själva. Jag kände mig kapabel och självständig och jag fick ägna mig åt mitt största intresse som då var hästar.
2. När jag var föräldraledig med bebis och kunde följa barnets rutiner dag som natt utan att stressa över att gå till jobbet dagen efter. Jag fick vara trött. Och det var tillfredsställande att kunna hjälpa barnet och direkt få reda på om det funkade eller ej. Oftast funkade det.
3. Att promenera på en strand på Österlen och det var behagligt varmt och omgivningarna var så himla vackra.
Så jag antar att det som gjort mig lycklig är att ta hand om djur och barn, göra något praktiskt, leva fritt och kravlöst och att vistas i naturen. Himla långt ifrån hur jag lever nu måste jag säga. Inte konstigt att livsledan är min ständiga följeslagare.
Verkligen fint och viktig fråga, fast vad är lycka egentligen? För jag tror i stora blir man nog olycklig om man eftersträvar det ständigt.
Om vi tänker bara kanske på lycka som välbehag som varat en längre tid/stund...så blir mitt svar.
1. Tiden med mina morföräldrar
2. När jag var gravid med mitt barn, och de första åren var så lycklig och mådde så bra
3. Att vara vid havet, och nära naturen
.
.
.
Sen kommer många fler, som sin första förälskelse, vara nära någon man älskade i deras famn m.m. Att vara frisk och ha en frisk kropp. Min första sambo, mitt längsta förhållande, första bostadsrätt, första riktiga välbetalda jobbet, att dansa, min frihet...
Stor och djup fråga, svår egentligen i stora att svara på.
Finns också olika nivåer kanske av lycka. Och jag tror inte alla finner/ser lycka i det lilla som ibland händer i livet. Handlar kanske mycket om hur man är som person.
Vissa måste jaga efter något större!?
För vissa av oss är det kanske enklare, som för mig röda tråden är - Kärlek och moder Natur