Citat:
Ok, men hur menar du att utredande åtgärder skulle vara nödvändiga? Kommunchefen har ju påstått att ärendena är avslutade. Menar du att kommunen har rätt att avsluta ärendena utan att fatta några beslut i ärendena? Enligt vilken lag i så fall?
Borde inte Kammarrätten gå på vad den högst uppsatta tjänstemannen, d.v.s. kommunchefen påstår? Eller menar du att skolchefens påstående skulle kunna övertrumfa kommunchefens?
Som jag ser det har kommunen satt sig själv i ett moment 22. de kan inte på ett ärligt vis ta sig ur situationen utan att lämna ut beslut, eftersom de är skyldiga att fatta beslut om de inte har gjort det, och är skyldiga att visa besluten om de redan fattat dem.
Vi hade inte föreställt oss att förvaltningsrätterna skulle stödja kommunen i att vägra beslut, men så här långt har de gjort det...
Borde inte Kammarrätten gå på vad den högst uppsatta tjänstemannen, d.v.s. kommunchefen påstår? Eller menar du att skolchefens påstående skulle kunna övertrumfa kommunchefens?
Som jag ser det har kommunen satt sig själv i ett moment 22. de kan inte på ett ärligt vis ta sig ur situationen utan att lämna ut beslut, eftersom de är skyldiga att fatta beslut om de inte har gjort det, och är skyldiga att visa besluten om de redan fattat dem.
Vi hade inte föreställt oss att förvaltningsrätterna skulle stödja kommunen i att vägra beslut, men så här långt har de gjort det...
Det menar jag inte att de är, du påstod att "det blir rättens uppgift att ta reda på om besluten existerar eller inte".
Det stämmer inte. Rätten tar inte reda på något alls, de utför inga som helst utredande åtgärder, det är inte deras uppgift.
Det är parternas uppgift att lämna in relevanta uppgifter och bevis.
Nu vet jag inte vilka uppgifter det är du begär ut eller av vem du begär ut uppgifter.
Sen ja, på sätt och vis, en kommun kan avsluta ett ärende utan att ett beslut är fattat gällande själva ärendet.
Det kan vara t.ex. om en klagan lämnas in om något som en kommun inte har rätt att besluta om.
Då kommer kommunen avsluta ärendet på grund av att de inte har behörighet att fatta något beslut i ärendet.
Då kommer det finnas ett beslut om att avsluta ärendet men inget beslut i det faktiska ärendet.
Om vi tar ett orimligt övertydligt exempel.
Säg t.ex. att du överklagar en brottsdom till en kommun. Kommunen kan inte varken neka eller bifalla överklagan, de kan inte fatta något beslut om din överklagan.
Ärendet kommer alltså avslutas utan att något beslut har fattats i ditt ärende.
Så säg t.ex. att du lämnar in en klagan till en skola men det gäller något skolan inte har rätt att besluta om.
Skolan passar det vidare till kommunen. Kommunen har heller ingen rätt att fatta beslut och avslutar ärendet.
Skolchefen har rätt i att det inte finns något beslut i ärendet.
Kommunchefen har rätt att i att ärendet är avslutat.
Med det sagt skall det så klart finnas dokumentation om ärendet och varför det avslutats även om inget beslut är fattat i ärendet i sig självt.
Myndigheter har även en skyldighet att hjälpa till med att skicka överklaganden och sådant vidare eller informera personer som skickat in ärenden felaktigt var de skall vända sig istället.
Det skall också påpekas att kommuner väldigt ofta har stora brister när det kommer till juridiken, de begår ofta juridiska felaktigheter.
Juridik är dock oftast väldigt specifikt och det är ofta svårt att ge råd för specifika fall utan att ha insyn i fallet.
Jag rekommenderar dig att söka upp en advokat som kan gå igenom ditt fall och hjälpa dig komma vidare.