Igår, 16:12
Medlem
Hej,
Jag ska börja skriva C uppsats inom finans och jag undrar om ni har några tips på vad man kan skriva om? Det ska finnas mycket ”data”, ”artiklar” och man ska avgränsa sig helst. Uppskattar allas förslag
Citera
Igår, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostatsea99
Hej,
Jag ska börja skriva C uppsats inom finans och jag undrar om ni har några tips på vad man kan skriva om? Det ska finnas mycket ”data”, ”artiklar” och man ska avgränsa sig helst. Uppskattar allas förslag
Hur olika skatter, exempelvis nu med noll skatt på ISK upp till 150 000 sek, påverkat spar- och investeringsviljan hos låginkomsttagare.
Citera
Igår, 16:17
Medlem
Citat:
Hej,

Tänker på en annan tråd på forumet som är aktiv nu.

Hur har arbetslösheten bland utrikesfödda i Sverige utvecklats sedan 2015, och vilka finansrelaterade faktorer kan förklara eventuella skillnader i jämförelse med inrikesfödda?

Fokusera på åren från 2015 fram tills idag för att undersöka utveckling och trender.

Undersök hur olika ekonomiska och politiska åtgärder (exempelvis offentliga satsningar, skatter, stödprogram) har påverkat arbetslösheten i målgruppen. Analysera möjliga förklaringar till skillnaderna, som utbildningsnivå, branschfördelning eller regionala arbetsmarknadsförutsättningar. Använd data från Statistiska centralbyrån (SCB), Arbetsförmedlingen och eventuella relevanta finans- och integrationsstudier.
Citera
Igår, 17:29
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Hej,

Hej! Lite här..

Börsintroduktioner (IPOs): Undersök om IPOs genererar över- eller underavkastning på kort och lång sikt. Data finns hos Nasdaq eller andra börser.
Valutaeffekter och exportbolag: Analysera hur valutakursförändringar påverkar svenska exportbolag.
Hållbarhetsinvesteringar(ESG): Analysera hur ESG-faktorer påverkar avkastningen för aktier eller fonder. Finns mycket data och forskning inom området.
Tech-aktier och volatilitet: Studera volatiliteten hos Tech-aktier jämfört med andra sektorer under en specifik tidsperiod.
Effekten av räntor på bostadsmarknaden: Studera sambandet mellan styrräntor och bostadspriser i Sverige eller ett specifikt område.

Lycka till!
Citera
Igår, 17:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hej,

Är det inte roligast med någon hype, bubbla eller krasch? När det är lite dramatik?

Eller hur ett varumärke kan skapa värde?

Och/eller dessa värdelösa meme-coins, nu senast Hawk-Tuah ...
Citera
Igår, 17:38
Medlem
Men kan du inte bara kolla på chatgpt??
Citera
Igår, 17:42
Medlem
Jämför svenska finansinfluencers som ger råd. AnalysHans, Stoickrobert, Marketmate finns säkert fler.
Citera
Igår, 17:54
Medlem
pn222jws avatar
TRE FÖRSLAG

Tillämpningar och tänkbara effekter av AI inom finansiell redovisning - nu och i framtiden.

Aktieutdelning jämfört med återinvestering av vinster i svenska aktiebolag - trender under 2010-2020-talen.

Redovisningens roll för att reglera finansiella marknader -förr, nu och i framtiden.
Citera
Igår, 18:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Kunde vara intressant om man följde säg tusen aktier historiskt och hur deras p/e-tal korrelerat med kursnivåer och om man kunde se några nyanser, mönster och potentiella prognoser av det olika sektorer emellan ... men det kanske är för banalt på C-nivå.

Hur aktierobotarna fungerar idag och kan tänkas fungera i morgon (ovanstående är väl en delmängd av det) kunde vara lukrativt om du satte dig in i, men det är väl tusentals andra som skrivit om den saken kan man tänka. Sen kan du starta en firma i det.
Citera
Igår, 18:35
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Hej,

Fri marknad – en idealbild eller en verklighet? En analys av marknadens begränsningar inom modern ekonomi.
Citera
Igår, 18:56
Medlem
Grupper av personer som på diskussionsforum försöker att påverka aktiekursen för små företag.
Tänker på företag med börsvärde under 100 miljoner kronor som har mångdubbelt fler inlägg än företag som har ett börsvärde på 100 miljarder kronor.

Exempelvis Oscar Properties (FB) Oscar Properties Holding - OP (konkurs 2024-10-31) där man har 1500 st inlägg som hypades och sedan gick i konkurs jämfört med "tråkiga" AAK (FB) Aak - AAK som bara har 5 inlägg. Senaste året har AAK gått upp 27 % på 3 år år har man gått upp 65 %.
Citera
Igår, 19:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej,
1. Aspekter på utdelning. Skall man sälja innan eller efter utdelning? När skall man sälja innan? De bolag med högre? Stämmer påståendeta att hög direktavkastning kan innebära stabilitet men ofta på bekostnad av tt tillväxten är lägre. Finns det riktlinjer där?
2. Hur går det för startups egentligen? Med viss begränsning som t ex tech eller bio eller dylikt? Fem års sikt. Vilka krav skall man ställa på finansiering? Vilka krav skall man ställa för att finansiera en startup?
-------------
Finns mycket skrivet om detta så det är ju inga nya områden, men finns det någon vetenskaplig redogörelse av svenska förhållanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in