Tänkte köpa en TV och i beskrivningen står det "5 års kostnadsfria webOS-uppgraderingar".
Vad händer efter 5 år då? Går det inte att använda google play då, eller att appar slutar funka? Man vill ju ha en TV som går och går utan en massa tjorv /inbyggt planerat åldrande.
Vad finns det för andra TV-apparater där man garanterat får uppdateringar över lång tid framöver?
Jag har en Apple-Tv från 2015 och får fortfarande de senaste uppdateringarna. Min andra Tv en Philips från 2018 slutade uppdateras för flera år sedan och många appar funkar inte längre.
Vad finns det för andra TV-apparater där man garanterat får uppdateringar över lång tid framöver?
Du kan jämföra tv:n med en dator eller mobiltelefon. I de fallen brukar tillverkarna också bara garantera uppdateringar i 5år, i praktiken brukar det innebära mer. Det kommer sluta utvecklas appar till en tv oavsett märke om den inte har den senaste tekniken.
Men du kan vara lugn för tv:n kommer garanterat gå att använda många år efter att den inte längre går att uppdatera.
Tänkte köpa en TV och i beskrivningen står det "5 års kostnadsfria webOS-uppgraderingar".
Vad händer efter 5 år då? Går det inte att använda google play då, eller att appar slutar funka? Man vill ju ha en TV som går och går utan en massa tjorv /inbyggt planerat åldrande.
Din TV slutar att fungera efter fem år, alternativ att varje uppdatering (nej det är inte en uppgradering) kostar massor av pengar.
Den TV jag hade slutade fungera helt plötsligt. Microsoft hade bytt krypteringssätt så alla leverantörer av streamingtjänster blev tvungna att följa efter.
Således fungerade inte mina appar och det gick tydligen inte att installera något tillägg för att få den nya krypteringen att fungera.
Fick köpa en box till min numera dumma smart-TV.
Med det i åtanke. Vem vill plöja ner 20 000 på en TV som fungerar i maximalt 5 år?
Det här kommer säkert införas på bilar förr eller senare. Efter 5 år slutar din bil att starta o du måste köpa en ny.
Något slags planerat åldrande som styrs via programvara som inte är kompatibel längre med din gamla TV.
Din TV slutar att fungera efter fem år, alternativ att varje uppdatering (nej det är inte en uppgradering) kostar massor av pengar.
Den TV jag hade slutade fungera helt plötsligt. Microsoft hade bytt krypteringssätt så alla leverantörer av streamingtjänster blev tvungna att följa efter.
Således fungerade inte mina appar och det gick tydligen inte att installera något tillägg för att få den nya krypteringen att fungera.
Fick köpa en box till min numera dumma smart-TV.
Med det i åtanke. Vem vill plöja ner 20 000 på en TV som fungerar i maximalt 5 år?
Det här kommer säkert införas på bilar förr eller senare. Efter 5 år slutar din bil att starta o du måste köpa en ny.
Något slags planerat åldrande som styrs via programvara som inte är kompatibel längre med din gamla TV.
På bilar är nog fem år i minsta laget men absolut så kommer den dagen när tillverkaren säger att stopp. Gamla Tesla från 2022 kommer vi nog inte se på våra vägar om 50 år likt vi ser gamla amerikanare som är både 60-70 år i toppskick.
Verkligen, det är inte bästa OS för en TV. Så var det sagt.
—
Den LG med webOS jag köpte 2015, får fortfarande uppdateringar emellanåt. Exakt vad uppdateringarna innehåller har jag ingen aning om då jag aldrig hinner plocka fram fjärrkontrollen för att trycka på rätt knapp att hinna läsa meddelandet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!