Igår, 11:42
Medlem
Mer än 30 svenskar födda mellan 1991 och 2007 har samma finska far, rapporterar Yle. De flesta bor i Stockholm och Uppsalaregionen.
Avslöjandet kom efter ett DNA-test som ett av syskonen gjorde. Hittills har totalt 34 syskon hittats. Alla har kommit till via fertilitetsbehandlingar hos samma läkare i Finland.

Någon här som vet mer? Eftersom alla är i hyfsat samma ålder o bor i samma område finns en obehaglig chans att två syskon bor ihop … verkar också vara toppen på ett isberg detta

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...barn-i-sverige
Citera
Igår, 11:56
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Mer än 30 svenskar födda mellan 1991 och 2007 har samma finska far, rapporterar Yle. De flesta bor i Stockholm och Uppsalaregionen.
Avslöjandet kom efter ett DNA-test som ett av syskonen gjorde. Hittills har totalt 34 syskon hittats. Alla har kommit till via fertilitetsbehandlingar hos samma läkare i Finland.

Någon här som vet mer? Eftersom alla är i hyfsat samma ålder o bor i samma område finns en obehaglig chans att två syskon bor ihop … verkar också vara toppen på ett isberg detta

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...barn-i-sverige
Obehaglig absolut, men typ försvinnande liten.
Citera
Igår, 12:26
Medlem
fittanstickerframs avatar
Hur kan 34 syskon hittas för att en person gjorde ett DNA-test? Borde inte de 34 syskonen ha hittat varandra först?
Citera
Igår, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Hur kan 34 syskon hittas för att en person gjorde ett DNA-test? Borde inte de 34 syskonen ha hittat varandra först?

Här är hur det kan ha gått till:

1. En person gjorde ett DNA-test via en tjänst som AncestryDNA, 23andMe eller MyHeritage.
2. Personen upptäckte att det fanns flera halvsyskon i databasen. Om fler av de 34 redan fanns i systemet kan personen ha fått flera träffar direkt.
3. När ett syskon upptäcker flera andra och börjar kontakta dem, kan fler bli nyfikna och själva göra DNA-test. Detta leder till att fler och fler halvsyskon identifieras.
4. När några syskon får reda på sin koppling, kan de börja gräva djupare, leta efter gemensamma nämnare och kanske upptäcka att de alla kommit till via fertilitetsbehandlingar.
5. När tillräckligt många kopplingar har gjorts och det visar sig att de alla delar samma far och kommer från samma fertilitetsklinik, blir det tydligt att de har en gemensam biologisk pappa.

Varför hittades inte alla 34 på en gång?
Alla fanns nog inte i DNA-databaser från början. Det krävs att folk testar sig. Några kanske fått reda på det, men höll det privat. Nätverkandet tog tid – det var först när mönstret blev tydligt som antalet blev känt.

Med andra ord: Det började med att en person gjorde ett DNA-test, fick matchningar och därifrån har fler syskon upptäckts successivt. Det är därför siffran växer över tid och troligen inte är slut ännu.
Senast redigerad av twogirlsonecup Igår kl. 12:33.
Citera
Igår, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
När ett syskon upptäcker flera andra och börjar kontakta dem, kan fler bli nyfikna och själva göra DNA-test. Detta leder till att fler och fler halvsyskon identifieras.

Det låter otroligt långsökt att dessa halvsyskon skulle ha känt varandra och vetat om att någon gjort DNA-test, själv gjort ett DNA-test och sen upptäckt att de också var halvsyskon.

Varför kopierar du svar från ChatGPT? Om jag vill ha korkade AI-svar kan jag också göra det.
Citera
Igår, 12:40
Medlem
Citat:
Det låter otroligt långsökt att dessa halvsyskon skulle ha känt varandra och vetat om att någon gjort DNA-test, själv gjort ett DNA-test och sen upptäckt att de också var halvsyskon.

Varför kopierar du svar från ChatGPT? Om jag vill ha korkade AI-svar kan jag också göra det.

Lyssna din fitta, får jag kalla dig det?

GPT säger så här: Förklara för mongot på FB att någon kanske gick ut i en Facebookgrupp för släktforskning eller på Reddit och berättade om fyndet. En eller flera av dem kan ha delat sin historia i medier eller släktforskningsforum, vilket gjorde att fler blev intresserade av att testa sig. Vissa av de berörda personerna kanske redan hade en vag känsla av att deras biologiska pappa var anonym, eller att deras föräldrar genomgått fertilitetsbehandling. När de läste nyheter eller diskussioner om att personer i Sverige med en viss ålder och region plötsligt hittade många okända halvsyskon, kan de ha insett att de själva kunde vara en del av samma grupp. Om någon av de första upptäckta syskonen delade sin historia, kan det ha fått andra att fundera: “Vänta, jag är också född efter en fertilitetsbehandling i Finland…” När fler tog tester och matchade, växte antalet snabbt.
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Citat:
GPT säger så här

Nä, jag har inget intresse av att diskutera med en chattrobot. Du kan sysselsätta dig med att be den tolka Flashbacks regler åt dig istället.
Citera
Igår, 12:55
Medlem
Citat:
Nä, jag har inget intresse av att diskutera med en chattrobot. Du kan sysselsätta dig med att be den tolka Flashbacks regler åt dig istället.

Jag tar det som en komplimang att mina resonemang låter för logiska för att komma från en människa!
Givetvis har det spridits via media och då har folk som anat sin bakgrund testat sig.
Jag känner inte dig men är förvånad över att du inte kunde lista ut det själv.
Citera
Igår, 13:01
Medlem
Citat:
Givetvis har det spridits via media och då har folk som anat sin bakgrund testat sig.

Vad bra! Då kan du länka till artiklarna som det givetvis spridits via.
Citera
Igår, 13:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Kan vara en finne med svenskt påbrå så behöver inte vara så illa. Värre vore ju om det varit en typ slav från Ryssland.

Annars 30 i en större stad. Ganska osannolikt att de skulle mötas. Värre var ju med denna man från Nederländerna som typ hade ett par tusen ungar via spermadonation. Han hade ju medvetet lurat och använt olika namn vid klinikerna.
Citera
Igår, 13:19
Medlem
Citat:
Vad bra! Då kan du länka till artiklarna som det givetvis spridits via.

Här finns mer info
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...barn-i-sverige

Dessutom släppte Uppdrag Granskning en dokumentär på SVT i slutet på 2023 som sågs av otroligt många. Den vann Guldspaden och handlade om en stor spermieskandal i Sverige . Den har garanterat fått många med liknande bakgrund att DNA-testa sig. Vet att den diskuterades flitligt bland svenskar på flera sociala medier.

https://www.facebook.com/granskning/...1324755364250/
Senast redigerad av twogirlsonecup Igår kl. 13:31.
Citera
Igår, 19:14
Medlem
tilsammansnus avatar
Kan nån förklara vad som är upseendeväckande i det ? Orkar inte bry mig läsa djupare men varför skall det heta avslöjande, uppdrag granskning , fan och hans mormor.

OK det förbjöds här men inte där, fullt lagligt alltså - mödrarna ville ha barn men inte med nån och fick. Inget avkommorna kunde rå för men inget de lider av heller, alla nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in