Idag, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Det var min poäng men uppenbarligen förstod inte du det.

Du pratar om Ukrainas hemska förluster men nämner inget om Rysslands förluster....

Hur många rubel fick du?

ryssland är ju den som angriper, är du så efterbliven att man måste skriva självklara saker som att även angriparen har förluster ?
Citera
Idag, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag ser faktiskt inte så stora skillnader i vår inställning förutom att du är mer rädd för rysk imperialism än jag. Du tror också att allianser som Nato ger ökad säkerhet medan jag menar tvärtom.

Allianser är som maffiagäng. Om man går med i ett för beskydd från ett annat så gör man sig själv till måltavla och ökar risken att dras med i en konflikt som inte angår en. Allianser används av det starkaste landet i alliansen för sina egna syften. Det enda land som utnyttjat artikel 5 i Natos stadgar är USA när de krävde hjälp i deras kontraproduktiva krig mot terrorismen.

Skillnaden hos oss är att du tror ensam är stark. Det visar kriget att du har fel.
Kan du berätta vilka Nato länder som blivit invaderat sedan starten?

En överväldigande majoritet anser att fred förebyggs genom styrka.
Det är ganska uppenbart.
Citera
Idag, 13:09
Medlem
när soldaterna är slut i Ukraina kommer globalisterna vilja fylla på med folk utifrån, snart är det vår tur.

eller?
Citera
Idag, 13:19
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Det Ukrainska territoriet måste säkras och NATO ska utökas. Men sen finns det en rad andra saker som kan göras. T.ex en ren och skär demilitarisering av allt öster om Dnepr(möjligen undantag för området runt Kyiv). Det sänder två signaler, 1 att anfallskrig flr territoriell expansion inte belönas.2 Att Rysslands säkerhet tas på allvar.

Sen måste relationerna normaliseras, Putin eller hans efterträdare måste göra interna reformer som leder till pluralism.
Jag tror tyvärr att ryssarna bryr sig mer om att kunna åka på semester och att ha nya mobiltelefoner än sin egen säkerhet. Putin kommer inte att frivilligt genomföra reformer, och sannolikt inte hans efterträdare heller. Vad som behövs är att skruva upp det interna missnöjet så att staten tappar greppet om sin befolkning. Sen kan reformerna komma. Demilitarisering kan fungera på kort sikt om det sker i bilateralt samförstånd. Annars är det bara ett annat ord för krig.
Citera
Idag, 13:28
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Skillnaden hos oss är att du tror ensam är stark. Det visar kriget att du har fel.
Kan du berätta vilka Nato länder som blivit invaderat sedan starten?

En överväldigande majoritet anser att fred förebyggs genom styrka.
Det är ganska uppenbart.

Jag förespråkar "ensam är stark" för då är man även fri. Jag har varit emot nedrustningen av vårt totalförsvar. Jag kan möjligtvis tänka mig att Sverige är med i en rent nordisk eller möjligtvis europeisk allians som är rent defensiv och satsar på diplomati och förtroendeskapande åtgärder med att bevara freden som enda mål. En allians som inte hotar andra länder eller förklarar krig med andra länder, inte blandar sig i andra länders inrikespolitik eller blandar sig i konflikter mellan länder utanför alliansen.
Citera
Idag, 13:38
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
ryssland är ju den som angriper, är du så efterbliven att man måste skriva självklara saker som att även angriparen har förluster ?

På båda sidor kommenderas unga killar ut av sin korrumperade regim för att döda och dö eftersom vi fortsätter att betala för det. Det spelar ingen roll om barnen som förlorar sina fäder och de gamla föräldrarna som förlorar sina söner är ryska eller ukrainska. Sorgen och saknaden är densamma!
Citera
Idag, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
På båda sidor kommenderas unga killar ut av sin korrumperade regim för att döda och dö eftersom vi fortsätter att betala för det. Det spelar ingen roll om barnen som förlorar sina fäder och de gamla föräldrarna som förlorar sina söner är ryska eller ukrainska. Sorgen och saknaden är densamma!

hålle med till 100 procent, dock finns det många idioter här på FB som tror bara för att man hatar krig och vill ha fred till varje pris så är man pro putin
Citera
Idag, 13:52
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
hålle med till 100 procent, dock finns det många idioter här på FB som tror bara för att man hatar krig och vill ha fred till varje pris så är man pro putin

Ja exakt. Efter ett decennium känner jag inte igen det trygga Sverige som jag kände mig stolt över. Samtliga partier inklusive SD verkar se Ryssland och Kina som allvarliga hot mot Sverige. De tycker således det är säkerhetspolitiskt en bra ide att ukrainska soldater ska fortsätta offras för att åderlåta och försvaga Ryssland.

Hur kan Sverige som förr varit en röst för fred och diplomati förespråka fortsatt krig? Hur kan Sverige som förr var neutralt plötsligt bli medlem av Nato och ge USA överhöghet på samtliga våra flygflottiljer och större armébaser? Hur kan Sverige som förut hade ett förbud mot att sälja vapen till krigförande land nu skänka vapen för totalt 75 miljarder för att fortsätta en konflikt borta i Svarta Havet mellan två forna Sovjet-republiker?

Jag är så besviken på hur västeuropa och speciellt Sverige influerats av krigshetsande neokonservativa i USA. Det känns verkligen inte tryggt att ens hopp om fred nu står till att två halvfascistiska narcissister ska komma överens.
Senast redigerad av DickeFix Idag kl. 13:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in