• 1
  • 2
Igår, 18:46
Medlem
PierreValdezs avatar
Citat:
But, without American military aid, "we will last six months," said Lieutenant-General Ihor Romanenko, former first deputy of the General Staff of the Ukrainian Armed Forces, to Al-Jazeera on February 17, during the Munich Conference. "Europe can't possibly replace American aid," he added. Nikolai Mitrokhin, a researcher at the University of Bremen (Germany), also quoted by the Qatari channel, added that current US supplies if used sparingly, could not last beyond "mid-summer" or "autumn."

https://www.lemonde.fr/en/internatio...6738386_4.html

Trump har makten att dra undan mattan för Kiev. Inser inte Kiev att de i praktiken inte har ett val och att inte ens Europa kan hjälpa dem om USA nu väljer att dra sig undan?
Citera
Igår, 18:49
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Som Trump sade förhandla nu eller riskera att förlora hela landet. Risken finns att Ryssland bestämmer sig för att ta mer mark än bara Novorossiya om Zekensky fortsätter att göra motstånd.
Citera
Igår, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
https://www.lemonde.fr/en/internatio...6738386_4.html

Trump har makten att dra undan mattan för Kiev. Inser inte Kiev att de i praktiken inte har ett val och att inte ens Europa kan hjälpa dem om USA nu väljer att dra sig undan?

Väldigt intressant artikel. Och jag har sett likande artiklar tidigare med samma budskap om hur Ukraina skulle klara sig utan stöd ifrån USA. När man visar dessa artiklar för Flashback experterna dock så säger de att det inte alls stämmer. Hur de kan veta att Ukraina kommer klara kriget trots att USA går ur är märkligt.
Citera
Igår, 19:08
Medlem
Stänger USA av Starlink som hotas med kan det nog gå fortare än så.

Nog för att jag vill ha slut på kriget, men då inte med en ukrainsk kollaps.
Citera
Igår, 19:20
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Som Trump sade förhandla nu eller riskera att förlora hela landet. Risken finns att Ryssland bestämmer sig för att ta mer mark än bara Novorossiya om Zekensky fortsätter att göra motstånd.
1, Hur ska Ukraina kunna förhandla när Putin vägrar att ge dom ett förhandlingsutrymme?
En förhandling förutsätter ett visst mått av kompromiss men det har inte Putin gått med på utan han ställer krav, alltså rena motsatsen till förhandla.

2, Varför skriver du inte på svenska "Nya Ryssland" istället för på ryska "Novorossiya", kan det bero på att det är lättare för dig att skriva på ditt modersmål?
Citera
Igår, 19:33
Medlem
Mindbusinesss avatar
Det handlar om att Zelenskyj vill ha säkerhetsgarantier, bindande. Så det inte blir som förra avtalet från 1994.
Trump å andra sidan vill inte skicka trupper för att skydda mineralerna. Han anser att det räcker med att amerikanska företagare och ingenjörer finns på plats i Ukraina. Att Putin av detta skäl inte skulle våga attackera.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
tryffs avatar
Men när jag skriver det kallas jag lögnare????
Citera
Igår, 19:48
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Men när jag skriver det kallas jag lögnare????

Men nu säger ju Ukrainska militären det själva.

Man undrar verkligen hur NAFO-trollen ska hantera uppgifterna.

Är ukrainska armen numera "rysstroll"?
Citera
Igår, 19:57
Medlem
Galejans avatar
Det hela är mycket enkelt. Ukraina måste ge upp nu och acceptera Putins villkor för att rädda åtta tiondelar av landet. Gör man inte det kommer det att gå snabbt utför och då riskerar man att förlora hela landet. Zelensky vägrar uppenbarligen att ta in fakta så därför måste han avsättas och ersättas med någon som förstår vad som står på spel.

Putin är inte oäven men även han har en gräns för sitt tålamod. Allt fler ukrainare förstår detta. Det är bara i Europa och särskilt bland svenska boomergubbar som det här inte är den verklighet vi lever i.
Citera
Igår, 20:00
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Fast vi säger Finland om Suomi och Tyskland om Deutschland så den regeln gäller knappast alltid.
Dina exempel ligger dessutom i USA och vi svenskar är så oerhört amerikaniserade så det är inte konstigt att vi använder den engelska versionen.

Undrar om Trump blir sur om vi använder namnet Nya Sverige för området runt Hudsonfloden.

Fast åtminstone 10% av befolkningen i vårt östra grannland säger Finland på sitt modersmål så din liknelse haltar!
Citera
Igår, 20:05
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast åtminstone 10% av befolkningen i vårt östra grannland säger Finland på sitt modersmål så din liknelse haltar!
Fast landet heter Suomi efter folkgruppen suomier som som levde där när Sverige erövrade området.
Finlandssvenskarna är lika lite ursprungsbefolkning i Finland som araberna är i Sverige.
Citera
Igår, 20:06
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag tycker faktiskt att man ska säga Änglarna och Nya York; och i det här fallet Nya Ryssland.

Men jag får inte alltid som jag vill.

Som jag förstår det finns det egentligen inget rätt eller fel.

Jag vägrar till exempel säga Belarus. För mig kommer det alltid att heta Vitryssland.
Säger du Mexikanska gulfen eller Amerikanska gulfen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in