• 1
  • 2
Idag, 07:13
Medlem
Allt det här är ur minnet så jag är inte helt säker på nåt, men jag tror den smakade som Skogaholmslimpan. Plastpåsen var vit med rutmönster har jag för mig, och siluetter på två bagare, en röd och en gul, med brödspadar i handen.
Någon som känner igen detta, och vet vad det var för bröd?
Senast redigerad av scaryfoot Idag kl. 07:20.
Citera
Idag, 07:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Borde vara den längst till vänster på bilden:

https://www.facebook.com/photo.php?f...8&locale=sv_SE
Citera
Idag, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Borde vara den längst till vänster på bilden:

https://www.facebook.com/photo.php?f...8&locale=sv_SE

Jag har googlat massor tidigare och sett den designen, så det är nog därför jag tänkte på det där rutmönstret. Lätt att blanda ihop saker från minnet. Kanske inte ens var bröd i stil med Skogaholm, men jag tror det. Känns som att det hette nåt med delikatesslimpa.
Men jag är nästan säker på att det var två bagarsiluetter (röd och gul) med brödspadar.
Tack ändå
Citera
Idag, 08:27
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Jag minns den väl. Åt alltid det brödet ihop med Oboý. Stämmer att det var rutmönster och den var naturligtvis inte skivad. På den tiden kunde även yngre personer använda en kniv.
Har för mig att den var lite mindre än Skogaholm idag och och lite färskare i konsistensen.
Skogaholm idag kan man ju rulla hop som en boll, eller använda som stänkskydd till bilen.
Det är limpan till vänster på bilden, helt klart.
Citera
Idag, 08:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Jag har googlat massor tidigare och sett den designen, så det är nog därför jag tänkte på det där rutmönstret. Lätt att blanda ihop saker från minnet. Kanske inte ens var bröd i stil med Skogaholm, men jag tror det. Känns som att det hette nåt med delikatesslimpa.
Men jag är nästan säker på att det var två bagarsiluetter (röd och gul) med brödspadar.
Tack ändå

Skogaholms delikatesslimpa hade rutmönster. Det är helt säkert att det är den du tänker på.
Citera
Idag, 08:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Allt det här är ur minnet så jag är inte helt säker på nåt, men jag tror den smakade som Skogaholmslimpan. Plastpåsen var vit med rutmönster har jag för mig, och siluetter på två bagare, en röd och en gul, med brödspadar i handen.
Någon som känner igen detta, och vet vad det var för bröd?
Pååls eller Påls?
Citera
Idag, 08:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tack ändå
Det fanns både delikatesslimpa och sirapslimpa, var det Konsumbagarn kanske?
Citera
Idag, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det fanns både delikatesslimpa och sirapslimpa, var det Konsumbagarn kanske?

Det kan det ha varit. Nästan säker på att det fanns åtminstone två liknande limpor. En med de där bagarna på. Om jag inte har drömt det
Vit påse med rutmönster är ju uppenbarligen Skogaholm, så där rörde jag ihop det.
Citera
Idag, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Jag minns den väl. Åt alltid det brödet ihop med Oboý. Stämmer att det var rutmönster och den var naturligtvis inte skivad. På den tiden kunde även yngre personer använda en kniv.
Har för mig att den var lite mindre än Skogaholm idag och och lite färskare i konsistensen.
Skogaholm idag kan man ju rulla hop som en boll, eller använda som stänkskydd till bilen.
Det är limpan till vänster på bilden, helt klart.

Oboy och ostmacka gick alltid ner. Minns i skolan då var de redan färdiggjorda på bricka bredvid mjölken. Tack snälla mattanter.
Ja, förr så klarade vi av att skära brödet själva. Ibland ville man ha en tjockare skiva.
Efter skolan brukade jag göra två st med hushållsost på, in i ugnen tills osten smält. Gött.
Den till vänster är Skogaholm. Men den jag tänker på var det bagare på.
Den måste ju ha funnits! Hoppas jag
Senast redigerad av scaryfoot Idag kl. 09:37.
Citera
Idag, 09:43
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Oboy och ostmacka gick alltid ner. Minns i skolan då var de redan färdiggjorda på bricka bredvid mjölken. Tack snälla mattanter.
Ja, förr så klarade vi av att skära brödet själva. Ibland ville man ha en tjockare skiva.
Efter skolan brukade jag göra två st med hushållsost på, in i ugnen tills osten smält. Gött.
Den till vänster är Skogaholm. Men den jag tänker på var det bagare på.
Den måste ju ha funnits! Hoppas jag
Va fan, vi fick aldrig annat än knäckebröd i skolan.
Citera
Idag, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Va fan, vi fick aldrig annat än knäckebröd i skolan.

Elaka mattanter. Själva åt de väl semlor.
Citera
Idag, 10:07
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Var det inte nån barkis som hade den förpackningen du beskriver, med nån bagare på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in