Igår, 14:16
Medlem
Nihennas avatar
Lutar mer och mer åt att jag kanske behöver gå nån utbildning för nästa jobb, så kollar lite på olika utbildningar. Främst YH, men kollar också lite på AFs arbetsmarknadsutbildningar som bara är på max ett halvår. Kollat lite programmerare, logistiker, produktvisualiserare och annat. Universitet kommer inte på fråga då det är för mycket frihet under ansvar, och jsg behöver något som mer liknar hur det var pp gymnasiet med klassrum, lärare som tar sig tiden att hjälpa och så.

Generellt så har desssa utbildningar utanför nätet bra rykte, och ses som en snabb väg in i jobb. Kollar man dock online än så verkar folk generellt vara betydligt mer inställda.

"Det kommer inte leda till jobb"
"YH är värdelöst"
"Bara universitetet är värt det"
"Varför ska jag anställa någon med enbart YH-examen när jag kan ta någon som har gått på universitetet?'

Är lite argument man läser.

Hur kommer det sig att diskussionen kring dessa utbildningar verkar vara så mycket mer negativ online än om man pratar om dessa på andra platser?
Citera
Igår, 14:23
Medlem
Det är lättare att anonymt kränga ur sig och ha synpukter på diversa saker online, utan att man egentligen har en aning om vad man pratar om. Möts man ansikte mot ansikte, så krävs det att man har lite mer kött på benen för att kunna argumentera. Personligen skulle jag föredra en YH-utbildning framför en arbetsmarknadsutbildning
Citera
Igår, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Lutar mer och mer åt att jag kanske behöver gå nån utbildning för nästa jobb, så kollar lite på olika utbildningar. Främst YH, men kollar också lite på AFs arbetsmarknadsutbildningar som bara är på max ett halvår. Kollat lite programmerare, logistiker, produktvisualiserare och annat. Universitet kommer inte på fråga då det är för mycket frihet under ansvar, och jsg behöver något som mer liknar hur det var pp gymnasiet med klassrum, lärare som tar sig tiden att hjälpa och så.

Generellt så har desssa utbildningar utanför nätet bra rykte, och ses som en snabb väg in i jobb. Kollar man dock online än så verkar folk generellt vara betydligt mer inställda.

"Det kommer inte leda till jobb"
"YH är värdelöst"
"Bara universitetet är värt det"
"Varför ska jag anställa någon med enbart YH-examen när jag kan ta någon som har gått på universitetet?'

Är lite argument man läser.

Hur kommer det sig att diskussionen kring dessa utbildningar verkar vara så mycket mer negativ online än om man pratar om dessa på andra platser?

Är du så osäker och ängslig att du måste få medhåll från anonyma människor på flashback om vilket utbildningsval du vill göra?
Citera
Igår, 14:28
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är lättare att anonymt kränga ur sig och ha synpukter på diversa saker online, utan att man egentligen har en aning om vad man pratar om. Möts man ansikte mot ansikte, så krävs det att man har lite mer kött på benen för att kunna argumentera. Personligen skulle jag föredra en YH-utbildning framför en arbetsmarknadsutbildning
Tänker lite så också.

Ang arbetsmarknadsutbildningar så verkar det vara rätt olikt från YH, i alla fall när jag tittade hos oss i Göteborg förra veckan

T ex lastbilschaufför, busschaufför, ventilationsmontör osv. Alltså jobb som kanske inte kräver riktigt lika mycket lärande som YH.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Computerzs avatar
Jag tycker YH-utbildningar är ett utmärkt val. Dom flesta som gått en sådan utbildning har varit väldigt duktiga och lätta att arbeta med. En av mina kollegor på Tieto gick på Nackademin och han var fan den bästa jag haft att göra med nånsin.

Sen inbillar jag mig att elever på yrkesutbildningar är mer motiverade och mognare än de på universiteten. Lättare att samarbeta med och tar kurserna seriöst.

Att folk hackar på den typen av utbildningar anonymt ska du bara skita i. Det är ofta en projektion av deras egna osäkerheter och ett sätt att försvara deras egna val. Skit i dem, kör på en utbildningar som verkar skoj!
Citera
Igår, 15:07
Medlem
GregerMedeltids avatar
YH och liknande känns lite som en sån grej som många tycker att det låter som en bra idé, utan att de själva har så mycket koll på varken hur utbildningarna fungerar eller vad arbetsgivare söker. Det är en lösning i samma stuk som många andra enkla lösningar på komplexa problem, där man inte har så mycket tilltro till forskning, utredningar och experter utan kör mer på magkänsla. På samma sätt fick vi också löntagarfonder, miljonprogrammet och enhetsskolan.

Jag tror att om du frågar de som läst på YH eller som anställer personal som kommer från YH så är åsikterna lite mer blandade. Det är långt ifrån en dålig utbildningsform men det finns stora kvalitetsproblem och många YH-program försöker konkurrera med högskola och universitet istället för att vara ett komplement. Många lägger allt för stor tilltro vid idén att utbildningar bara "får finnas" om det finns ett stort behov i näringslivet, men i praktiken betyder det inte alls så goda jobbutsikter som de blivit lovade.
Citera
Igår, 16:14
Medlem
Lite ostrukturerade tankar:

Min uppfattning är att YH-utbildningar ofta inte går särskilt djupt in på saker, men att de är fantastiska om de leder till praktikplatser.

Så länge du får beröra de ämnen du vill jobba med så får du ett hum om vad du behöver kunna. Sedan kommer du ändå lära dig mer på några veckor på jobbet än vad du gör under utbildningen, det viktigaste är att du får tag på bra praktikplatser.

Ofta inte så dumt att bli programmerare, även om jag har förstått att arbetsmarknaden inte är lika het där som den var tidigare.

Varför har akademisk utbildning högre status? I många fall lär du dig inte ditt yrke under dessa utbildningar, men mer ramarna kring "vad som finns att veta". Utöver detta signalerar utbildningen till arbetsgivare att du är dedikerad och smart nog att klara av att ta dig igenom den. Undantag finns dock, du får mer av ett yrke om du t.ex. pluggar läkare, men få inriktningar på t.ex. ekonomi lär dig själva yrket efter examen.

Tror att det är smart att kombinera akademisk och praktisk utbildning. Men bäst av allt är annars bara att hoppa på jobb och lära dig medan du gör ditt bästa i praktiken.

Ledsen för rörigt svar, inser att jag hoppar mellan olika ämnen, men kanske att det finns något nyttigt.

Lycka till!
Citera
Igår, 16:20
Medlem
För att dom oftast är kassa, extremt ytliga och ger sällan någon djupare förståelse för branschen. Så i praktiken blir YH mycket mer frihet under ansvar än högskolekurser eftersom man kommer få fördjupa sig själv helt på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in