• 1
  • 2
Igår, 14:48
Medlem
silverrings avatar
Jag började gymma nyligen. Jag vet, alla som börjar träna vid nyår är töntar som inte kan hålla ett schema och ger upp efter ett tag. Har tagit mig igenom 2 månader än så länge och kör 2 till 4 pass i veckan, beroende på hur slut man är efter jobbet. Det känns ändå bra, med tanke på att jag inte tränade alls förutom vardagsmotionen jag får via jobbet. Men nu till mina funderingar:
Slutar man någonsin känna sig osäker och out of place? Jag håller mig till mig själv, värmer upp på cykel eller löpband och sen kör lite olika maskiner. Använder alltid hörlurar och torkar av maskinerna efter mig. Men känner mig så himla osäker. Känns som om alla stirrar på mig och tänker "Vad är det där för jävla tjomme som ska komma här och komma?". Blir också så paranoid att jag ska svettas FÖR mycket? Typ att man ska se rövsvetten genom shortsen när jag ställer mig upp. Hade ju varit pinsamt, FAST att jag vet att vi alla är där för att svettas och ha oss.
Och hur stark måste man vara för att få använda lösa vikter? Den avdelningen är konstant ockuperad av muskliga berg till individer som har biceps större än gemene mans huvud. Gör det inget annat än att vara på gymmet? Bor de där?
jaja, vad ska man göra? Varje gång jag går dit vill jag vända i dörren.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
F.Hansens avatar
Du kan ju börja med att utgå ifrån att ingen bryr sig.
Citera
Igår, 14:58
Medlem
FitGirlies avatar
Till att börja med, bra jobbat!
Jag håller mig alltid till mig själv, man är ju där för att träna.
Köra med lösa vikter kan alla göra. Vilket gym tränar du på med tanke på att det är så många stora personer där?
Citera
Igår, 15:05
Medlem
Jag blir mest glad av att se gamlingar, kraftiga, (överviktiga personer), jättesmala, som alla kämpar för olika saker.
Vissa vill bli bättre på höjdhopp, de kör lite ryckiga micro squats för explosivitet och spänst i benen. Inte många vet vad de pysslar med. Andra vill gå ner i vikt, andra vill gå upp i vikt, Några vill ha bättre kondition, vissa vill bli hunkar för att attrahera tjejjer, vissa raggar killar på gymmet, vissa vill pladdra, ALLA är där för olika orsaker. Jag tror inte att någon har tid att fundera på varför du är där.
Testa fråga en myskulös tjejj eller kille om hjälp hur man använder en viss maskin! Du blir säkert förvånad över hur denne bemöter dig och säkert önskar han dig lycka till och kör hårt bara. Tro mig!
Citera
Igår, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverring
Jag började gymma nyligen. Jag vet, alla som börjar träna vid nyår är töntar som inte kan hålla ett schema och ger upp efter ett tag. Har tagit mig igenom 2 månader än så länge och kör 2 till 4 pass i veckan, beroende på hur slut man är efter jobbet. Det känns ändå bra, med tanke på att jag inte tränade alls förutom vardagsmotionen jag får via jobbet. Men nu till mina funderingar:
Slutar man någonsin känna sig osäker och out of place? Jag håller mig till mig själv, värmer upp på cykel eller löpband och sen kör lite olika maskiner. Använder alltid hörlurar och torkar av maskinerna efter mig. Men känner mig så himla osäker. Känns som om alla stirrar på mig och tänker "Vad är det där för jävla tjomme som ska komma här och komma?". Blir också så paranoid att jag ska svettas FÖR mycket? Typ att man ska se rövsvetten genom shortsen när jag ställer mig upp. Hade ju varit pinsamt, FAST att jag vet att vi alla är där för att svettas och ha oss.
Och hur stark måste man vara för att få använda lösa vikter? Den avdelningen är konstant ockuperad av muskliga berg till individer som har biceps större än gemene mans huvud. Gör det inget annat än att vara på gymmet? Bor de där?

Snyggt jobbat och fortsätt kämpa

Kortfattat så skit i vad andra tycker och kör din grej.
ett tips kan vara att boka en PT som kan göra ett träningsprogram åt dig. Det är bra att kunna känna att man fokuserar på rätt saker när man tränar. Då kommer du få ett träningsprogram som bygger på vad du vill ha ut av din styrketräning också.
Citera
Igår, 15:31
Medlem
Skit i vad andra tycker. Det viktigaste är att du tar dig till gymmet regelbundet. Finns ingen gräns för "hur stark" du måste vara för att göra något.
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Kan det vara så att det faktiskt är du som håller på och granskar, observerar och dömer alla andra på gymmet och därför tror att alla andra gör detsamma med dig?
Citera
Igår, 16:03
Medlem
Kul att du kommit igång med träningen! Det är alltid lite motigt att ge sig i kast med något man inte är direkt jättebra på. Tilläggas ska att alla börjar på 0 och jobbar sig uppåt vilket innebär att även biffen på gymmet en gång i tiden också gjorde sin första tid i maskinhallen.

Vad du bör lära dig för att få bra utveckling i träningen är att bekanta dig med skivstången. Knäböj, bänkpress, marklyft och axelpress såsom OHP eller militärpress.

Det häftiga med styrketräning är att du faktiskt utvecklas fastän utförandet är lite halvkasst. Men håll dig på lättare vikter, lär dig utförandet och inte förrän den åtminstone är halvdan bör du öka på vikten på stången.

Skicka pm om du har du några direkt ingående frågor.

Lycka till!
Citera
Igår, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverring

Jag har gått på gym i 30 år, ingen bryr sig.
Men undvik sådana shorts som man ser att hela röven är svettig på, det gör jag iaf,
Citera
Igår, 16:38
Medlem
Är det du din jävel som har börjat gå på mitt gym och lallar mellan maskinerna som ett mähä och sitter ivägen på den sista bänken när man köra militärpress!? Hatar dessa lallare med lurar i öronen som inte vet vad fan dom gör där eller hur dom kom dit och bara tar upp syre för oss som tränar på riktigt. Vadfan, köp ett gummibans på xxl och ryck i när du sitter hemma i soffan istället för att komma och störa. Eller ett tiopack gummisnoddar från clas ohlson räcker nog.

Citera
Igår, 17:09
Medlem
kalkryggars avatar
Du kanske är lite osäker på övningarna om du gör rätt och vad mer för övningar du kan göra. Då tycker jag att du ska köpa 2-3 timmar med personlig tränare.

Kolla först på tex Youtube alla olika övningar för olika kroppsdelar. Skriv ner vad de heter och så säger du till den personliga tränaren (som ska vara utbildad och kunna detta) att du vill att han går igenom dessa övningar med dig och ser så du gör rätt.

Du ska absolut inte behöva mer än max 3 tillfällen med en personlig tränare. Men det kan också vara viktigt att du gör detta för det är fasiken ingen bra idé att du gör fel. Du kanske gör så lite fel att det inte känns. Men när du gjort lite fel under 2-3 år så kanske du har skadat dig för livet istället.

Annars så måste du väl se massa andra som har svett i alla klädesplaggen. Om de inte har det någon gång så kan det inte bedrivas ordentlig träning där inte.
Citera
Igår, 17:23
Medlem
borrasss avatar
Jag har gymmat i en j*vla massa år och känner fortf att folk glor/iakttar en men det är bara i mitt sjuka huvud.
Kör på tappa inte det du tagit igång!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in