Igår, 15:07
Medlem
Såg nyss detta klipp på elon musks pappa
https://youtube.com/shorts/WuaQ8bOkH...xhrEoR0Rr_xUlC

Man hör tydligt att dom pratar på samma sätt, nu menar jag inte dialekten utan mer sättet dom pratar på,dom liksom hackar sig fram och pausar nästan på ett efterblivet sätt, elon musk gör detta tydligare än sin pappa.

Är sånna här grejer genetiskt, att elon musk hade pratat på liknande sätt även om han inte vuxit upp med sin pappa?
Eller pratar han så endast pga att han vuxit upp med sin pappa?
Citera
Igår, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Såg nyss detta klipp på elon musks pappa
https://youtube.com/shorts/WuaQ8bOkH...xhrEoR0Rr_xUlC

Man hör tydligt att dom pratar på samma sätt, nu menar jag inte dialekten utan mer sättet dom pratar på,dom liksom hackar sig fram och pausar nästan på ett efterblivet sätt, elon musk gör detta tydligare än sin pappa.

Är sånna här grejer genetiskt, att elon musk hade pratat på liknande sätt även om han inte vuxit upp med sin pappa?
Eller pratar han så endast pga att han vuxit upp med sin pappa?
Låter lite som att de buffrar medan de pratar. Dvs att de måste stanna upp, tänka igenom och sedan släppa igenom en ny samling ord.
Citera
Igår, 19:31
Medlem
Vet inte, men jag har tolkat det som att Elon Musk är stammare eller före detta stammare som lärt sig hantera det.
Stamning är ganska ärftligt så om pappan låter likadant kanske han också har lärt sig hantera det.

Har nyligen också tänkt en del på hur mycket sättet att tala är genetiskt/kulturellt.
Samtalar en del med en man som har ett flödande, ganska säreget och vinnande sätt att tala. Hans bror flyttade till andra sidan jordklotet för 40 år sen och bröderna har bara haft sporadisk kontakt sen dess, förmodligen har brorsan knappt talat svenska alls under den tiden.
Så kom han hem på besök till jul, 15 år sen sist, och han talade exakt likadant som sin bror!
Det grämer mig att jag inte kom på att jag borde ha fått honom att prata engelska så jag fick reda på om sättet att tala är oberoende av språk.
Citera
Igår, 19:43
Medlem
Sn0o0oZs avatar
genetiska talstörningar, precis som mongoloidism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in