• 1
  • 2
Igår, 18:16
Medlem
Rollokolans avatar
Som rubriken lyder. Jag är hatisk mot Trump och kan lätt slänga iväg hårda kommentarer mot honom. Att göra som i rubriken har jag dock INTE gjort och jag uppmanar inte heller till det.

Jag är däremot nyfiken på hur mycket man kan hota/hoppa på/hata en utländsk politiker innan det blir olagligt. Säg att någon skulle uppmana till brott mot Trump men man bor i Sverige, uppmaningen är laglig i Sverige? men kan USA göra något alls?
Senast redigerad av Rollokolan Igår kl. 18:20.
Citera
Igår, 18:30
Medlem
Comitiums avatar
Ja det är straffbart som uppvigling enligt 16 kap. 5 § brottsbalken. Om man gör det offentligt.
Citera
Igår, 18:33
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja det är straffbart som uppvigling enligt 16 kap. 5 § brottsbalken. Om man gör det offentligt.
Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av TweentyFive
Varför bara trump? Hans lilla bitch då? Musk
Trump var ett exempel, det hade kunnat gälla en massa andra idioter också.
Citera
Igår, 19:03
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Generellt är det inte olagligt om det är ingen eller försumbar risk att uttalandet leder till handling.
Citera
Igår, 19:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Generellt är det inte olagligt om det är ingen eller försumbar risk att uttalandet leder till handling.
Exakt. Däremot är det inte otänkbart att den som slänger ur sig dylika hot öppet på sociala medier kan snappas upp av amerikanska säkerhetstjänster så att man kan få problem med att resa in till USA, i varje fall när det är en amerikansk president som hotas.
Citera
Igår, 19:11
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Tack.

Trump var ett exempel, det hade kunnat gälla en massa andra idioter också.

Så enkelt är det inte.
Det TS skriver i rubriken är en önskan om att något sker, inte direkt uppmaning åt en person/personer att utföra mord.
Och sen måste det finnas en fara för att det faktiskt sker.

Det finns inget skäl alls att tro att någon skulle mörda Trump bara för att en okänd person på internet skriver en kommentar om att de vill att någon dödar Trump.

Om det däremot vore en sektledare som uttryckte sig så inför sina sektmedlemmar, då vore det en annan sak.
Citera
Igår, 19:48
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Om man önskar livet av maggan, då är det olagligt?
Citera
Igår, 19:51
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Om man önskar livet av maggan, då är det olagligt?
Huruvida det är olagligt eller inte beror inte på vem det är du önskar livet av.
Citera
Igår, 19:52
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Huruvida det är olagligt eller inte beror inte på vem det är du önskar livet av.

Du tolkar saker på vänstervis. När det passar dig, så är det okej, annars inte.

Minns du inte hur vänsterfolk hetsade på att mörda Trump? Som blivit beskjuten 2 gånger?
Senast redigerad av EastClintfood Igår kl. 19:56.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Jag har svarat på frågan generellt vad lagen säger om att offentligt uppmana till brott.
Citera
Igår, 20:01
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Jag har svarat på frågan generellt vad lagen säger om att offentligt uppmana till brott.
På ett ganska vilseledande sätt. Ett rekvisit för att det ska vara straffbart är just att det ska finnas fara för att uppmaningen följs. Så som TS beskriver det är det inte olagligt, utom under mycket speciella omständigheter.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Du tolkar saker på vänstervis. När det passar dig, så är det okej, annars inte.

Minns du inte hur vänsterfolk hetsade på att mörda Trump? Som blivit beskjuten 2 gånger?
Ursäkta? Vad fan babblar du om? Jag förklarar vad som gäller i svensk lag helt oberoende av vad du eller jag tycker om det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in